Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 10,249 till 10,260 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Tackar. Nä, det är inte så mycket per TB. Bra med rabatt också, och jag förstår att du nappade. Trodde förresten att den skulle vara högre, än vanliga diskar; undrar hur det ligger till där inuti den, med tanke på antalet diskar. Å andra sidan, så är det förmodat så att där är en massa nya och effektiva lagrings-tekniker nu för tiden.

    Nä, jag tänkte jag skulle ta bygget i samma steg som du. Har ju länge velat få ihop en dator att ha som NAS, du vet. Men det blir liksom inte av. Men, blir inspirerad av dig. Och jag har inte bråttom alls.

    Trådstartaren

    Den är fylld med helium vet Jag, enligt texten på Inet. Och dom levererar snabbt som ögat och godis får man också 🙂

    Det kanske blir billigare att köpa en sådan där låda till NAS:en, än att använda en hel dator? Förresten, ser att den här hårddisken är billigare än den på 12 TB som Jag köpte till NAS:en. Vad priserna på hårddiskar sjunker snabbt 🙂

    Jo, den för inte så mycket oljud längre, som den gjorde i början. Den är påslagen dygnet runt numera och den “håller tyst”. Kanske var det så att den defragmenterade sig eller något dom första månaderna. Nu låter den bara när Jag kopierar filer till den.

    Jaha, helium. Det låter intressant. Ska ta och spana efter lite info om disken, framöver.

    Nja. Skulle gärna vilja ha en helt ny vanlig NAS. Men det är så mycket annat jag lägger pengar på, och jag har varit hyggligt duktig på att handla sedan en tid tillbaka. Så, det får vara. Tanken med mitt bygge är mer att spana på ett sådant där NAS-operativ, du vet, som jag har svamlat om tidigare (FreeNAS med mera). Det finns liksom ett litet sug efter det, och det hade varit roligt om jag kunde bemästra ett sådant.

    Gott att höra om din NAS, att den är såpass tyst nu så att du kan ha igång den som du vill. Det är ju liksom så man vill ha det, med attiraljerna, att de inte stör en. Och visst kan det ha varit så, att den behövde en hel del tid på sig att fixa med filsystemet, när det nu också var såpass mycket som kom på plats ganska så nära inpå varann.

    Trådstartaren

    Ja, just det. Hade helt glömt bort det operativsystemet, kom Jag på nu. Det ska bli intressant att se dina framsteg framöver 🙂

    Ser att du förstår min konstiga text. Jag är inte riktigt klar i skallen, så det blir lite av flera saker samtidigt ibland. Får ingen ordning på ekonomin. Gissar på att det är banken som räknar rätt och att det är Jag som räknar fel. Och i så fall har Jag lite mer pengar att röra mig med

    Jag fick bytt batteri på min Iphone. Det kostade bara 399 kr. Så nu laddar den inte ur sig hela tiden.

    Dags för kvälls-ciggen och sedan sängen. Hoppas vi hörs imorgon? Natti Natti 🙂

    Jo, och det finns en del olika, sådana operativ. Får nog börja med ett mer användarvänligt, tror jag.

    Tycker inte att du skriver kontigt 🙂 . Och jo, hoppas att det är så, att det är pengar som du kan använda till sådant som liksom förnöjer. Och, gott med batteribytet.

    Jadå, vi hörs imorron. Natti Natti 🙂

    Trådstartaren

    Go Mörra? 🙂

    Jag har varit uppe ett bra tag i mörkret, med kaffet. Kanske blir Jag trött fram på dagen? Det snöar och regnar och Jag måste ut i det senare när paketet från Apotea kommer. Kan ju alltid hoppas vädret bättrar sig tills dess.

    GoMörra 🙂

    Skit det där, när det blir sådär tidigt. Hoppas du slipper att bli sådär trött, senare. Och jo, märkligt det där med snön, och det här lite fram och tillbaka med våren och vintern. Förmodligen får du räkna med att traska ikring i sådant där snö-slask, och tänka på att det kan vara lurigt och halt.

    Har nyligen satt mig här igen, här framför min gamla dator. Har fixat med kaffe. Och ska dona lite med “filer och mappar”. Ska också göra en sådan där kul betalning för kvarskatt, visade det sig när jag fick deklarationen igår. Det är visserligen bara ett par hundra, men ändå slags retligt.

    Trådstartaren

    Kvarskatt är inget vidare nä. Jag låter dom dra 200 kr extra varje månad för att slippa det. Så därför får Jag alltid tillbaka.

    Har inte börjat kolla efter felet på min budget ännu. Orkar inte.

    Snöröjningen pågår för fullt ute. Tröttsamt ljud från traktorerna. Men det blir nog bra.

    Ja just det, så gjorde/gör du med kvarskatten, vill jag minnas att du sagt tidigare. Det där ska jag fundera på, och försöka få till jag med.

    Det där känner jag igen, det där att det tar emot (det där att kolla din budget). Och när det kräver såpass med koncentration, så är det ju liksom ingen idé; då missar man förmodligen eventuella fel. Så, du gör rätt i att skjuta fram det där donandet lite, till dess att det är ett bättre läge, tycker jag.

    Jo, sådana ljud är jobbiga, som från traktorer. Här har de inte varit ännu. Men oftast går det ganska så snabbt, då det bara är gången på ena sidan av huset och vägen på den andra.

    Trådstartaren

    Om två dagar är räkningarna dragna och då ser Jag vad Jag har kvar. Fram tills dess är det köpstopp 🙂

    Den stora datorn fyller tio år. Den kostade ca 20 000 kr när den var ny. det blir 120 månader och en kostnad på 166,66 kr i månaden. Så det är billigare än vad telefonen kostar per månad 🙂

    Det låter bra, med ett köpstopp 🙂 . Men det där är svårt. Så mycket som det ändå behövs köpas och fixas med stup i kvarten (förutom mat, och sådant).

    Jo, fina datorn 🙂 , med alla fina komponenter du fixat med.

    Trådstartaren

    Jag tar ut kontanter en gång i månaden, som Jag handlar mat för, så det behöver Jag inte tänka på.

    Vet inte vad Jag ska göra av datorn sedan när den nya är klar. Kanske kan Jag ha den i badrummet? 🙂 🙂

Visar 12 inlägg - 10,249 till 10,260 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.