Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 6,781 till 6,792 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Ahh, så gott 🙂

    Jodå, jag håller på här och småplockar med dem, mellan varven. Men fort går det inte 🙂

    Sen så har jag fått min första SSD 🙂 , sedan ett längre tag tillbaka. Den följde med den andra av mina “HP EliteBook 6930p”. Men det var först under gårdagen som jag plockade ut disken för att kolla om det var som det sades i annonsen, att det var en SSD. Och det var det. Kunde då såklart inte låta bli att ha isär den , som för att kolla hur det såg ut. Men det var också lite av ett måste kände jag, då någon hade dragit en av monterings-skruvarna lite för hårt och gängan för disken hade förstörts; ville då kolla så att det inte hade hamnat något metallbös på några dumma ställen där inne bland kretsarna. Sen idag blev det att jag fick kollat med Hard Disk Sentinel som gjorde ett yt-test , och det verkade vara ok med disken; vilket var glädjande.

    Trådstartaren

    Tack för bilderna 🙂

    Det yttersta testet är om den fungerar med Windows. 🙂 Men det märker du nog. Gissar att det är någon slags återställningspartition om den är original till datorn?

    Tack tack 🙂

    Jo, den verkar fungera med Windows, eller rättare sagt W10 som det är installerat på den. Har sedan tidigare startat upp datorn, mest med tanke på att kolla så att den verkligen gjorde det. Och det verkade inte vara några problem. Sen är frågan om den disken är en original; vet inte ännu, men det tror jag inte. Sen, är frågan om jag skall spara på detta W10 (vilket nog är en god idé), eller om det skall bli ännu en W7-dator då det finns licensnummer för ett W7-Pro undertill. En annan fråga är om jag verkligen skall fortsätta att använda mig av denna SSD, då den ju är långt ifrån ny. Nå, allt sådant ger sig 🙂 . Först skall jag plocka ned datorn.

    Sen är det förresten ännu en SSD på ingång, i och med “HP EliteBook 2560p” som jag köpte under gårdagen (enligt annonsen i alla fall).

    Sen, när jag väl höll denna min första SSD i näven, så slogs jag av hur väldigt lätt den var. Jösses, liksom 🙂 , det var inte mycket till vikt där inte.

    Trådstartaren

    Det står nog Windows 7 på licensen. Och så är den lagligt uppdaterad till Windows 10. Precis som det är på min stora dator. Bara att spara licensnumret ifall du skulle behöva installera den från början någon gång.

    Jag är pantad i skallen, men Jag kommer inte ihåg… Jo nu kom Jag på att det heter nyckel. Det är alltså olika nycklar på 7:an och 10:an. Men det räcker att logga in på sitt konto, så blir den aktiverad. Men spara nyckeln till 10:an för säkerhets skull.

    Alltså Windows 7 pro blir Windows 10 pro helt lagligt. 🙂

    Jo, så kanske det har gjorts, att någon uppgraderat från det giltiga W7 och fått ett giltigt W10 när det begav sig. Och jo, jag skall försöka få skrivit upp licensnumret till W10 (vilket förmodligen “NirSoft ProduKey” kan fixa åt mig), så att jag har det också. Kommer dock inte ihåg nu om W10 var aktiverat eller ej, och jag har heller inte haft den här datorn ansluten till Internet ännu.

    Sen, det är lite lustigt det där, med de olika benämningarna. Men, jag föredrar nog “licensnummer” framför “produktnyckel” (som väl är en litet smått tokig översättning från “product key”). Det där med “licensnummer” har ju för den delen varit med mig ända sedan DOS och W3.11 🙂

    Trådstartaren

    Ja, spar nyckeln. Eller vad det nu heter? 🙂 Jag glömmer bort orden 🙂 Tror Jag börjar bli dement 🙂

    Jo, alla dessa begrepp och lite smått krystade översättningar från engelska 🙂 . Såklart att man blir snurrig.

    Ska ta och påbörja en behövlig sanering här, utifall du undrar vart jag tar vägen.

    Trådstartaren

    Jag tar det te mörran med en kärcher högtryckstvätt. 🙂 🙂

    Jo, he he 🙂

    Gött att ha fått gjort saneringen, så blir tillvaron lite trevligare.

    Trådstartaren

    Ja, det brukar kännas gött att vara ren. 🙂

    Fick ett meddelande om att min 5,25 tums enhet kommer inom kort. Om 15-25 arbetsdagar. Det är nog en racerbåt dom har skickat den med. 🙂

    Ja, he he 🙂 . Jag kan se det framför mig hur det står “inom kort”, som då innebär 15-25 arbetsdagar. Och jo, det är nog en racerbåt som de skickat paketet med 🙂

    Trådstartaren

    Men det gör mig inget att det tar tid den här gången. Den blir liggande i samlingen tills Jag har alla delar som behövs. 🙂

    Den stora datorn fyller nio år nu. Det var så länge sedan Jag byggde den. Har bytt bluray och hårddisk på den en gång under dom åren. Och så var det en 5,25 tums enhet Jag skruvade dit också. Det går åt lite småpengar medan man har datorn, när man hittar något häftigt till den. 🙂

Visar 12 inlägg - 6,781 till 6,792 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.