Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 5,137 till 5,148 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Jo, det vill jag minnas att jag gjort.

    Trådstartaren

    Är det en vanlig standardfläkt? Alltså sådan som sitter i chassit?

    Jag vet nog inte så mycket om det, egentligen. Utan det jag gjort är att jag tagit en fläkt jag haft liggandes, som haft samma Volt-antal och kablar, och storlek. Och någon gång har jag bytt ut kontakten för att det varit en annan sockel på kretskortet där i PSU, eller så har jag klippt av kontakten för att löda fast kablarna direkt på kretskortet. Men detta har vad jag minns bara varit på äldre PSU. De nyare jag har, har det inte varit aktuellt med. Tror dock inte att det spelar så stor roll vad det är för fläkt man sätter i, huvudsaken är väl att den har samma Volt-antal som den gamla så att den snurrar och kyler som det var tänkt.

    Trådstartaren

    Jag vet inte om det är värt besväret. Det är en “rasurbo bp-xii 450” men när Jag söker på det och reservdelar eller fläkt hamnar Jag någon helt annan stans. Har nätdelen framme och det verkar vara en hel del att skruva loss för att komma åt fläkten.

    Jo, det kan vara lite bök att komma åt anslutningen, där på kretskortet. Och jo, det kanske inte blir värt besväret, om den gamla fläkten nu inte låter speciellt illa. De fläktar jag har bytt, vill jag minnas har varit sådana att de smattrat eller varit helt slut, och det har varit lite av ett måste, att byta. Men om det är en sådan där fläkt som liksom tjuter, då hade jag nog bytt ut den.

    Trådstartaren

    Den bara skramlar och surrar lite. Ser att det finns begagnade likadana. Fläkten kostar nog lika mycket som en sådan nätdel. Det var bara en ide Jag fick. Men den går ju att använda för att prova datordelar med. 🙂

    Då är den nog lite på upphällningen, fläkten, skulle jag gissa, om det är lite av skrammel. Men absolut, att ha den/det till att testa med, det blir ju jättebra. Och jo, det är lite dumt det där med inköpet och prisläget, för en utbytesfläkt, vare sig det är en ny eller begagnad (tillsammans med frakten, då också). Sen en begagnad, kan ju lika gärna vara dålig den med. Sen, tycker jag det var en god idé, du fick 🙂

    Trådstartaren

    Konstig ide Jag fick. För Jag behöver den inte. Den ligger bara på en hylla och tar plats.

    Imorgon ska Jag ta med mig boendestödet och hämta paketet. Det är lite lurigt att gå ut ensam på kvällen där Jag bor. Och XP-datorn har Jag inte börjat på ännu. Men den springer inte iväg någonstans. 🙂

    Ingen konstig idé alls, att vilja reparera 🙂

    Jo, så bra att du kan ta med dig boendestödet. Och precis, datorerna springer inte iväg.

    Tänkte på det, med det där PSU att ha till att testa grejer med; vet du hur du startar upp ett sådant utan att ha anslutit det till ett moderkort med en start-knapp?

    Trådstartaren

    Nej, det har Jag inte tänkt på eller har någon aning om. Jag har bara tänkt på ett moderkort och det som behövs.

    Jag kom på vad Jag hade beställt nu. Det är ett chassi. Jag sätter nätdelen i det chassit Jag har nu och flyttar över alla delar till det nya chassit. Alltså det är XP-datorn som ska få ett nytt, begagnat chassi. Det ska bli roligt att plocka ihop den datorn på nytt. Får kolla igenom varje detalj noga. 🙂

    Jo, men visst är det roligt att plocka ned och sätta ihop, göra om och förbättra 🙂

    Sen det där med att kunna starta upp ett PSU utan ett moderkort, handlar om att fixa med kontakt mellan den “gröna kabeln” (“Power on” (“pin #14″)) och en intilliggande jord. Här är ett par bra sidor att spana in: ” ATX-20-kontakt – Info-sida ” ; ” Bygel för uppstart på ATX-kontakten – Start utan mobo – Artikel ” ; Jag har själv fixat med ett par sådana byglingar, och det fungerar. Sen för att starta upp dessa PSU så har jag anslutit dess strömkabel till en vanlig sådan där starkströmswitch (ett sådant med bara ett strömuttag i, men det går ju lika bra med en vanlig strömdosa med en strömswitch på). Sen, kan man ha ett sådant PSU till att testa olika saker, som kräver fem eller tolv Volt. Jättekäckt 🙂

    Trådstartaren

    Jag ska gå igenom länkarna. Här har du något att titta på under tiden. Länk 🙂

Visar 12 inlägg - 5,137 till 5,148 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.