Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 2,521 till 2,532 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Nja, lite sådär.

    Skriver lite mer alldeles strax; det tar lite tid att få till orden idag.

    Lade mig för att sova ett par timmar förut, efter det att jag ätit. Sen blev det en sanering. Sen kom jag igång med att testa ännu en hårddisk jag hade köpt via Tradera. Fast denna gång från en ganska så oseriös säljare, visade det sig. Disken hade tagit säljaren tre veckor att få iväg, och jag fick heller inga svar på mina meddelanden. Men när jag till slut började att “hota” med att göra en “Anmälan om utebliven vara” till Tradera, så skickades den. Denna disk som dök upp här igår, och som visade sig vara vid en ganska så dålig hälsa, och går inte att använda. Och dessutom var det heller inte disken som visades på bilden i annonsen. Sådan märklig otur jag har haft med de två diskarna jag köpt under senare tid, som för att ersätta en backup-disk här hemma som till slut lade av.

    Trådstartaren

    Du ska ha tillbaks dina pengar, tycker Jag. Och lämna ett dåligt omdöme på personen. Det ska den bara ha, som luras på nätet.

    Hur stor disk ska du ha? Dom har sjunkit i pris ganska rejält dom senaste åren.

    Jo, det tycker jag med, att jag skall ha tillbaka pengarna. Men det tror jag är mer eller mindre lönlöst. Skrev i alla fall och meddelade säljaren. Men den här säljaren svarar väldigt dåligt på meddelanden, inte heller på mail eller telefon. Det är liksom bara att “bita i det sura äpplet”.

    Jag skulle egentligen behöva en större disk på 1GB, för just denna typ av backup. Men de blir för dyra när de väl dyker upp, och då folk börjar att bjuda. Så jag får hålla mig till 500GB. Och det är då en 2,5″ jag behöver. Men, faktum är att jag vann budgivningen för fyra stycken 500GB 2,5″ här i fredags, och som idag har skickats iväg. Hoppas att i alla fall en av dessa är ok, och att säljaren packar förståndigt.

    Trådstartaren

    Sådant ska du låta dom på Tradera få reda på. Och lämna ett mycket negativt omdöme på den där typen.

    Hoppas dom nya diskarna är bättre, och att du har bättre tur den här gången.

    Ska dra igång XP-datorn och se om nyckeln till ASC funkar där också. 🙂

    Jo, du har rätt. Och jo, hoppas.

    Fixade med en bild på en av mina två disk-testar-datorer, vid namn  a4200-64 . Och här är då också den där dåliga disken inkopplad.

    Trådstartaren

    Du har en sådan där häftig kylare också, ser Jag. Har du den bara som disktestare?

    Nu har Jag asc-pro på xp-datorn också. 🙂

    Nej, den har jag till diverse annat testande också. Och på denna har jag fixat med två stycken små strömswitchar så jag kan stänga av original-disken och bara köra på kopia-disken, främst när det är okända diskar som skall testas (eller annat (program och attiraljer)). Sen tar jag en ny disk-avbildning från original-disken. Uppdaterar också alltid Avast innan jag fixar med en ny disk-kopia, och då det dyker upp en ny disk att testas. Fast, innan jag har kopia-disken igång, så kör jag ett script mot disken som skall testas så att dess MBR raderas, och då finns det ingen risk att virus kan spridas till kopia-disken via dess boot-sektor.

    Trådstartaren

    Det är bra att du är så noga med virus. Det finns nästan inget värre för datorer.

    Precis, det gäller att vara så försiktig man kan, när det gäller virus. Speciellt när det är okända diskar och USB-minnen som man kopplar in.

    Glömde skriva att det där scriptet jag kör mot MBR, det kör jag från en vanlig 1,44MB-diskett som datorn är bootad med (W98SE). Och disketten är då också såklart skrivskyddad.

    Trådstartaren

    Det är inte många som använder disketter ännu. Men alla sätt som funkar är bra. 🙂

    Inatt låg Jag till kl två innan Jag orkade gå upp och ta nattmedicinen. Och Jag var uppe tidigt i morse. Nu känner Jag att kvällsmedicinen börjar verka. Behöver min vila. Imorgon har Jag inga ärenden, vad Jag vet. Ska nog bara ner till tanten under vid 11:00 tiden.

    Det låter bra, att det blir lite avslappning nu (i och med medicinerna). Hoppas det blir en bra natt.

    Natti Natti 🙂

Visar 12 inlägg - 2,521 till 2,532 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.