Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 5,953 till 5,964 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Go Mörra 🙂

    Jo, det blir en del att ha isär innan det går att komma åt batteriet (först tangentbordet, sen den undre luckan, hårddisken, WiFi-kortet, sex skruvar på ovansidan, tio skruvar på undersidan, ett gäng plastsnäppen för att lossa chassi-halvorna, lossa alla kablage, och sen skruva bort moderkortet). Fast, det går hyggligt fort, nu när jag lärt mig hur att göra. Lyckades dock inte med några av de försök jag gjorde under kvällen igår, med att hålla fast batteriet, främst för att det är så ont om plats. Har dock fått ett par andra idéer, och ska ge mig på att fortsätta snart med den.

    Här är läget hyggligt otäckt, också.

    Trådstartaren

    Vad mycket jobb det blir. Gissar på att det nästan är omöjligt att få dit en ny batterihållare?

    Ska duscha nu. Har suttit här i morgonrock i flera timmar. Sedan ska Jag börja gå igenom några TB med filer i den stora datorn. Det kommer att ta tid. Har inte bestämt mig för hur Jag ska organisera filerna ännu. Allt Jag vet än så länge är att XP ska ha en egen mapp.

    Jo, det är lite synd det där med laptops att det är så mycket att ha isär, när det gäller sådant som att byta eller göra rent fläktar och CMOS-batteri. Sådant som också borde kunna nås enkelt, precis som en hårddisk eller RAM. Å andra sidan, så blir det väl svårt med tillverkningen, och kanske blir nypriset högre. Å en tredje sida, så blir det ju mindre jobb åt servicetekniker, och mindre pengar genererade för varje laptop.

    Jo, det där med att organisera sina “filer och mappar” 🙂

    Glömde att skriva… Att det där var en mycket god idé, att byta batterihållaren. Har faktiskt inte ens tänkt på det. Det jag bland annat har tänkt på, och i sista hand, är att löda på kablar på batteriet och sen till polerna, för att sen sätta fast batteriet med dubbelhäftande tejp på moderkortet. Men jag skall kolla det där med en ny sockel, det borde väl finnas på exempelvis Electrokit.

    Trådstartaren

    Ööh 🙂 Sitter på tork. Fortfarande i morgonrock. Det verkar inte som om Jag kommer så långt idag. 🙂

    Du kanske kan ta en batterihållare från någon skrotdator? Fast det blir nog väldigt svårt att få loss en sådan?

    Jo, det var en bra idé, också. Som jag heller inte riktigt har tänkt på 🙂 , men jag tror att det är för att jag inte har något trasigt moderkort liggandes; det blir allt som oftast att jag hivar sådant som är just trasigt eller kasst ganska så snart, för att det skall bli mindre bröte här. Men kanske att jag kan offra något gammalt. Sen tror jag inte att det blir så svårt att få loss en sådan, eller få dit den, men lite pill blir det allt och lödkolven måste fram.

    Trådstartaren

    Har du fått jobba på i lugn och ro? Blev det någon ny batterihållare? Hoppas det går bra? 🙂

    Sitter fortfarande med huvudvärken sedan igår. Försöker hålla mig så stilla som möjligt.

    Nja, eller nä, inte alls i lugn och ro. Är i ett ganska så otäckt läge, där det är en del åt hållet att inte riktigt orka. Och det där med att förta sig något, är svårt. Fast, jag har hållt på med datorn från och till idag, och jag tror att jag har lyckats nu. Jag tog då loss sockeln igen. Sen skar jag återigen ett par smalare remsor av ej-tejp, för att linda om. Men denna gång började jag på kanterna för att sen dra runt remsorna två varv och avsluta undertill, så att det liksom låstes. Det blev då två lager runt om för varje remsa. Sen fick jag satt tillbaka sockeln. Sen, satte jag dubbelhäftande tejp ovanpå el-tejpen och batteriet som för att förhindra att batteriet ploppade upp om el-tejpen skulle släppa igen. Men jag lät såklart bli att ta bort skyddsplasten för den dubbelhäftande tejpbiten på ovansidan. Jag hade då sett fel senast, för batteriet låg inte alls dikt an med chassit utan det fanns tydligen plats för batteriet att ploppa upp såpass att polerna inte längre hade någon kontakt. Sen när jag fått ihop datorn igen så kom jag på att jag ju inte hade anslutit kabeln för pekplattan, och det var bara att ta isär den igen. Sen när jag väl startade upp den, så visade det sig att batteriet fortsatt inte fungerade. Och jag fick återigen skruva isär datorn. Och, nu var problemet att plus-polen inte hade kontakt med batteriet. Jag fick göra om hela lindningen och allt, och böja på pluspolen så att det blev bra igen. Sen efter det att jag fått ihop datorn en tredje gång, och startat upp, så verkar det nu ok. Sen får jag se om min nu lite mer uppdaterade lösning håller.

    Trådstartaren

    Du gör det snyggt. Det ser skitbra ut. 🙂 Hoppas det håller den här gången? 🙂

    Tack så jättemycket 🙂 Jo, hoppas, annars får det bli det där med att försöka ta någon sockel från något annat kort.

    Trådstartaren

    Hoppas det problemet är ur världen nu? 🙂

    Ska strax ta några tabletter för att dämpa ångesten och huvudvärken. I morgon är det dags för en tur till sjukhuset igen. Varannan Torsdag vettu. Så Jag får försöka somna tidigt så Jag inte blir så trött imorgon. 🙂

    Jo 🙂

    Jag förstår. Natti Natti 🙂

Visar 12 inlägg - 5,953 till 5,964 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.