Hem > Forum > Depression > Depression, 9 år av missbruk och meningslöshet

Depression, 9 år av missbruk och meningslöshet

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 20 totalt)
19
  • Avatar

    Jag är en tjej på 25 år, har hela mitt liv fått kämpa med motgång efter motgång. Jag växte upp i en rörig familj och var väldigt sportig och aktiv redan som litet barn. Har alltid varit “busig” och okoncentrerad i skolan har diagnos adhd. Började använda droger tidigt på fester men det spåra ur totalt efter en sv månha sjuka bilolyckor när jag gick gymnasiet. Jag har kämpat och varit på flera behandlingen mellan 16-22 års åldern. Jag har verkligen försökt bryta mitt missbruk, det var aldrig gått. Och ni som valt samma väg som mig med missbruk och är tjejer vet ju vilken skit det för med sig, det gör inte direkt livet vackrare att leva… Nu plågas jag av ångest och hopplöshet vill så gärna sluta med drogerna och försöka få ordning på mitt liv, jag gör en trauma behandling sen ett par månader tillbaka… Men känns som bortkastat… jag känner mig fångad i en ond cirkel och jag ser ingen väg ut? Kommer jag ens kunna leva med allt jag sett gjort och med all jävla mörker på jorden? Hur gör jag för att bli glad igen? Allt jag tyckt om är helt ointressant finner ingen glädje i något

    Avatar

    Låter så sjukt jobbigt. Du har verkligen haft prövningar nog. Men jag måste säga att det ändå gör mig glad att läsa att du verkligen gärna vill bryta mönstret och må bättre. Jag förstår att det inte är lätt. Men med den grundviljan att få må bättre tycker jag du är väldigt stark ändå mitt i allt.

    Kan någon som du har kontakt med kring traumabehandlingen hjälpa dig med vart och hur du kan få mer hjälp när du är redo för det tror du?

    Avatar
    Trådstartaren

    Låter så sjukt jobbigt. Du har verkligen haft prövningar nog. Men jag måste säga att det ändå gör mig glad att läsa att du verkligen gärna vill bryta mönstret och må bättre. Jag förstår att det inte är lätt. Men med den grundviljan att få må bättre tycker jag du är väldigt stark ändå mitt i allt. Kan någon som du har kontakt med kring traumabehandlingen hjälpa dig med vart och hur du kan få mer hjälp när du är redo för det tror du?

    Jag har inte kunnat med mig att säga till min familj att jag aldrig la ner drogerna. Alla i min omgivning tror att jag slutade använda i samband med att jag påbörjade trauma behandlingen

    Och jag skäms över att säga det till dom, för alla är så glada över att jag har “lagt av” och att det går så bra för mig.  Egentligen så mår jag skit och vill inte ha det såhär mer. Jag har lovat mig själv och alla omkring mig att lägga av i flera år nu och nu ljuger jag för alla jag älskar och orkar inte leva med det här längre jag kommer snart att ge upp livet är inte värt att leva såhär samtidigt som jag vill fixa allt så blir det som att jag inte kan för jag mår för dåligt både med och utan droger och jag plågas både när jag är vaken och när jag sover av skit som hänt tillbaka i tiden. Ser ingen lösning på det här då jag inte kan be om hjälp för jag vill inte se mina vänner och familj så krossade igen när dom just blivit glada för de “går så bra”

     

    Avatar

    Jag har inte kunnat med mig att säga till min familj att jag aldrig la ner drogerna. Alla i min omgivning tror att jag slutade använda i samband med att jag påbörjade trauma behandlingen Och jag skäms över att säga det till dom, för alla är så glada över att jag har ”lagt av” och att det går så bra för mig. Egentligen så mår jag skit och vill inte ha det såhär mer. Jag har lovat mig själv och alla omkring mig att lägga av i flera år nu och nu ljuger jag för alla jag älskar och orkar inte leva med det här längre jag kommer snart att ge upp livet är inte värt att leva såhär samtidigt som jag vill fixa allt så blir det som att jag inte kan för jag mår för dåligt både med och utan droger och jag plågas både när jag är vaken och när jag sover av skit som hänt tillbaka i tiden. Ser ingen lösning på det här då jag inte kan be om hjälp för jag vill inte se mina vänner och familj så krossade igen när dom just blivit glada för de ”går så bra”

    Jag är också tjej och har levt i missbruk, vet hur det kan vara. Vet också hur det är att bara vilja sluta med drogerna men inte kunna göra det. Men jag lyckades tillslut bli clean med hjälp av NA, har du varit på nått sånt möte nån gång?

     

     

    Avatar
    Trådstartaren

    Jag är också tjej och har levt i missbruk, vet hur det kan vara. Vet också hur det är att bara vilja sluta med drogerna men inte kunna göra det. Men jag lyckades tillslut bli clean med hjälp av NA, har du varit på nått sånt möte nån gång?

    Jag har gått på möten i samband med behandling… även provat gå hemma med, men det håller bara i sig ett par månader sen slutar jag gå för jag känner mig dum som inte kan hålla mig ren.

    Det är som att jag inte kan tända av, kroppen lägger av. Vågar inte be om hjälp, min familj har precis fått tillbaka sina liv och är så lyckliga för att jag är drogfri

    Avatar

    Du måste lägga ner drogerna och detta för din skull och inte för någon annans. Annars kommer det att sluta illa, själv har jag varit dödförklarad mer än 6ggr i mitt liv och jag är så tacksam för att jag inte dog av en överdos. Du måste bryta dig ifrån umgänget som sysslar med droger och gör du det kommer du få höra en del skitsnack men tro mig det är bara avundsjuka ifrån deras sida. Idag är jag en kille som är drogfri som brottas med  min depression som jag lidit av i hela mitt liv.

    Avatar
    Trådstartaren

    Du måste lägga ner drogerna och detta för din skull och inte för någon annans. Annars kommer det att sluta illa, själv har jag varit dödförklarad mer än 6ggr i mitt liv och jag är så tacksam för att jag inte dog av en överdos. Du måste bryta dig ifrån umgänget som sysslar med droger och gör du det kommer du få höra en del skitsnack men tro mig det är bara avundsjuka ifrån deras sida. Idag är jag en kille som är drogfri som brottas med min depression som jag lidit av i hela mitt liv.

    Jag vill verkligen bli drogfri men hur jag än gör så slutar det ändå alltid upp med att jag hamnar tillbaka där jag slutade igen. Jag vet inte hur jag ska klara av att tända av.

    Du är iallafall grym som lyckats sluta, önskar så att jag med kunde göra det.

    Avatar

    Jag vill verkligen bli drogfri men hur jag än gör så slutar det ändå alltid upp med att jag hamnar tillbaka där jag slutade igen. Jag vet inte hur jag ska klara av att tända av. Du är iallafall grym som lyckats sluta, önskar så att jag med kunde göra det.

    Antar att det är heroin du går på då du nämner tända av. Jag klarade mig i hela 14 år drogfri med hjälp substitutions behandling men nu sitter jag fast i det så att säga. Men man får tänka att det är bättre att ha det än att springa och jaga knark hela tiden. Det värsta som vi kämpar emot är ju drogsuget och antar att det är därför du trillar dit. Vet inte vart du bor så jag vet inte vad din kommun har för resurser.

    Avatar
    Trådstartaren

    Antar att det är heroin du går på då du nämner tända av. Jag klarade mig i hela 14 år drogfri med hjälp substitutions behandling men nu sitter jag fast i det så att säga. Men man får tänka att det är bättre att ha det än att springa och jaga knark hela tiden. Det värsta som vi kämpar emot är ju drogsuget och antar att det är därför du trillar dit. Vet inte vart du bor så jag vet inte vad din kommun har för resurser.

    Jag har precis börjat uppehålla behandla mig själv sen några månader tillbaka , precis som många gånger innan har jag tänkt att trappa ut det så småningom om själv men jag vet ju att jag bara lurar mig själv.

    Vad gäller vården där jag bor så finns det inte mycket till hjälp… Känns som att hur mycket jag än kämpar så hamnar jag bara i precis samma situation som innan

    Avatar

    Jag har precis börjat uppehålla behandla mig själv sen några månader tillbaka , precis som många gånger innan har jag tänkt att trappa ut det så småningom om själv men jag vet ju att jag bara lurar mig själv. Vad gäller vården där jag bor så finns det inte mycket till hjälp… Känns som att hur mycket jag än kämpar så hamnar jag bara i precis samma situation som innan

    Att uppehållsbehandla sig själv och att uppehållsbehandla sig via staten är Två helt olika världar. Du kommer inte undan stressen av att jaga medicinen, att jaga pengarna till det, oroa dig för att inte hitta medicin osv. Det tog ca 7 månader för mig innan jag va helt stabil i mitt drogsuget, att det försvann. Och detta kan man inte uppnå när man känner oro osv. som man gör när man självbehandlar sig.

    Vet inte hur du försörjer din självmedicinering och tro mig jag vet hur du känner dig. Har gått igenom ett helvete i mitt liv som hade tagit livet av en hjord 🐘. Du kan fråga mig om vad du vill för det är jätteviktigt att du pratar om detta då du vill bli fri och ingen säger att det är lätt att hitta vägen som passar dig.

    Du kan fråga mig om vad som helst

    Avatar
    Trådstartaren

    Att uppehållsbehandla sig själv och att uppehållsbehandla sig via staten är Två helt olika världar. Du kommer inte undan stressen av att jaga medicinen, att jaga pengarna till det, oroa dig för att inte hitta medicin osv. Det tog ca 7 månader för mig innan jag va helt stabil i mitt drogsuget, att det försvann. Och detta kan man inte uppnå när man känner oro osv. som man gör när man självbehandlar sig. Vet inte hur du försörjer din självmedicinering och tro mig jag vet hur du känner dig. Har gått igenom ett helvete i mitt liv som hade tagit livet av en hjord 🐘. Du kan fråga mig om vad du vill för det är jätteviktigt att du pratar om detta då du vill bli fri och ingen säger att det är lätt att hitta vägen som passar dig. Du kan fråga mig om vad som helst

    Tack för att du skriver det betyder mycket för mig. Jag har tänkt mycket kring det här med att börja programmet och göra en långsiktig plan på nedtrappning men jag har gjort allt det där så många gånger känns nästan meningslöst efter alla svängar som varit. Det är bara som att jag plågar mig själv. Känner mig verkligen kluven för vad som kommer att bli mitt nästa steg

    Avatar

    Inget är meningslöst när det gäller antal försök för så är det med missbruk. Man kan misslyckas 1 gång eller 100 gånger tills man hittar en stadig grund att stå på. Du ska aldrig tappa hoppet pga av att du tidigare misslyckats för det har alla med missbruk gått igenom. Vet inte hur gamal du är men desto tidigare du tar tag i dig själv desto bättre för det blir svårare och svårare att få hjälp inom missbruksvården ju äldre man blir. Jag vet att en del inom dig vill bli fri från droger för det vill alla missbrukare innerst inne det gäller bara att tro på sig själv och att ha andra som tror på dig. Jag Tror på DIG 😀

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 20 totalt)
19

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.