Hem > Forum > Skam > Problem som ansamlat sig på hög, skam och ilska, relationsproblem

Problem som ansamlat sig på hög, skam och ilska, relationsproblem

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Jag hittade ingen annan rubrik som passade mig så jag tar det under skam. Det är ilskeproblematik bland annat. Jag har tryckts ned så mycket av folk att jag inte kan vara mig själv, spontan och det jag vill vara. Det blir som skam, men med en annan slags touch.

    Vad kan jag göra åt saken? När jag känner att jag inte kan vara mig själv för att jag är rädd att andra ska störa sig, för att jag är rädd att andra ska trycka ned mig, svika mitt förtroende, när man har garden uppe hela tiden?

    Jag är så himla artig hela tiden att det stör mig! Jag vill vara ohyfsad någon gång jag också! Jag önskar kunna bryta min gard på något vis. Närma mig tjejer, kanske till och med flirta utan större mening. Vara mig själv helt enkelt. Men jag vågar inte. Jag är rädd för konflikter. Jag är inte trygg i konflikter.

    Nu för tiden är jag väldigt arg när folk beter sig dåligt. Jag har dåligt tålamod med dåligt beteende. Jag önskar kunna känna mig trygg i min ilska när den kommer men har svårt med det.

    Vad kan man göra åt detta? Finns det någon terapi som hjälper? Det känns som om mina problem ibland är för många för terapi. Jag vågade inte tala med mina släktingar upp i gymnasieåren för att min storebror sade åt mig att inte skämma bort mig inför dem.

    Kbt kanske kan hjälpa? Det handlar mycket om tanke, känsla, handling – att förstå varför en reagerar som en gör och hur det vi känner och tänker påverkar hur vi sen handlar.

    tänker också på din ilska, det är rimligt att känna utifrån det du beskriver med att ha blivit nedtryckt upprepade ggr och inte fått vara dig själv. Skam och ilska ligger väldigt nära varandra, när vi upplever skam för den vi är och då inte vågar uttrycka oss själva och vara oss själva så byggs känslor på hög och tillslut blir det ilska av det, även frustration. Vilket är helt rimligt.

    Så vad kan du göra är det? Medvetenhet är nr 1, titta på olika situationer där du upplever att ilskan tar över, vad gör dig arg? Varför blir du arg? Finns det något du kan göra i situationen för att avleda dig? Kan det hjälpa med en anteckning i tex telefonen, där du skrivit något som påminner dig om att hantera situationen annorlunda?

    Min erfarenhet är att skam minskar när en förstår mer kring varför en känner det, och möter den med nyfikenhet istället för att bli irriterad på sig själv för det en känner. Självmedkänsla är ofta hjälpsamt.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.