Hem > Forum > Må piss > Är rädd att det kommer bli krig 2023 i Sverige (känslig tråd)

Är rädd att det kommer bli krig 2023 i Sverige (känslig tråd)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
7
  • Läste denna artikel och är räddare än någonsin https://www.svd.se/sapo-varnar-for-ryska-krigsplaner

    och mår så jävla illa är så rädd överväger att ta mitt liv. Skulle hellre dö i självmord än i krig kanske  låter irrationellt. Finns en bok https://kkrva.se/bookstore/produkt/sverige-i-krig-ryskt-anfall-2023/ visst vet att det bara är en bok men jag är rädd för att det ska bli verklighet i och med att ryssland attackerat Ukraina nu i år….. Då kan de lika gärna skapa krig igen kommande året. Har ångest för kommande året och tänker ut smärtfria självmordsplaner för jag vill inte lida till döds……. min sambo är motsatsen till mig vederbörande vill inte prata om kriget för det skapar noja hos min sambo, vilket jag självklart förstår och respekterar men jag blir något lugnare av att prata om det.

    Jag vill inte ta livet av mig egentligen men känner att jag måste göra det lite som en nödutgång när kriget kommer. Jag tänker på detta jämt det förstör min vardag. är rädd för framtiden är rädd att den ska bli värre 🙁 Känner mig ständigt orolig och otrygg vet inte hur jag ska hantera det. ordet “tror” och “hoppas” gör mig nojig men och andra sidan, vad ska man säga? tänk om dendär boken är baserad på artikeln?

    jag funderar även på ska jag leva ut de sista i mitt liv om jag nu planerar att ta livet av mig nästa år? eller kanske måste ta och göra det snarare om kriget kommer i år?

    Jag förstår dig verkligen. Tror att hela Sverige känner mer eller mindre oro och rädsla nu. Men, man kan inte leva i rädsla! Speciellt inte för nåt man inte alls kan påverka. Förlåt om jag låter hjärtlös nu, jag vet själv hur mycket rädslor, fobier eller nojor kan styra och begränsa ens liv!

    Min inneboende och vän känner stark oro för detta och har behov av att prata mycket med mig om det, medan jag själv är en sån som inte vill älta och jag personligen anser att inget förändras bara för att man pratar. Jag är en sån som hellre undviker jobbiga samtalsämnen. Om din sambo nu inte vill höra hur du tänker och känner, så kanske du skulle kunna skriva ner allt du känner i en anteckningsbok eller på en egen blogg? Det är ett tips för att få ur dig det värsta. Eller varför inte en låttext?  Att gråta är också jättebra, det lindrar ångest och bearbetar så mycket känslor inombords!

    Tänk på att det är just precis detta Putin vill, att folk ska frukta honom! Psykopater får kickar av det!

    Tror du på någon högre makt? Att isåfall be kan hjälpa. Meditation och mindfulness.. att försöka manifestera den inre och yttre verklighet som du vill leva i?

    Kram! 💞🙏

    Trådstartaren

    Jag förstår dig verkligen. Tror att hela Sverige känner mer eller mindre oro och rädsla nu. Men, man kan inte leva i rädsla! Speciellt inte för nåt man inte alls kan påverka. Förlåt om jag låter hjärtlös nu, jag vet själv hur mycket rädslor, fobier eller nojor kan styra och begränsa ens liv! Min inneboende och vän känner stark oro för detta och har behov av att prata mycket med mig om det, medan jag själv är en sån som inte vill älta och jag personligen anser att inget förändras bara för att man pratar. Jag är en sån som hellre undviker jobbiga samtalsämnen. Om din sambo nu inte vill höra hur du tänker och känner, så kanske du skulle kunna skriva ner allt du känner i en anteckningsbok eller på en egen blogg? Det är ett tips för att få ur dig det värsta. Eller varför inte en låttext? Att gråta är också jättebra, det lindrar ångest och bearbetar så mycket känslor inombords! Tänk på att det är just precis detta Putin vill, att folk ska frukta honom! Psykopater får kickar av det! Tror du på någon högre makt? Att isåfall be kan hjälpa. Meditation och mindfulness.. att försöka manifestera den inre och yttre verklighet som du vill leva i? Kram! 💞🙏

    Du har rätt i det du säger och jag försöker ta till mig när de säger att Putin invaderat Ukraina och inte Sverige. Självklart är jag ledsen för ukrainarnas skulle blir så illa tillmods. Har en stor klump i magen för det som händer.

    visst detta kanske låter dramatiskt jag vet. Men OM Sverige faktiskt skulle hotas att invaderas så tar jag livet av mig. Jag vill inte det egentligen alltså vill inte dö. Jag blir så ledsen när jag tänker på det för de en del vänner jag sagt det till säger att de inte vill att jag tar mitt liv…. Jag känner att självmord om Sverige hotas är ända utvägen 😭😭😭

    jag säger inte detta för jag vill ha empati jag säger detta för det är sant att jag känner så

    Trådstartaren

    Jag förstår dig verkligen. Tror att hela Sverige känner mer eller mindre oro och rädsla nu. Men, man kan inte leva i rädsla! Speciellt inte för nåt man inte alls kan påverka. Förlåt om jag låter hjärtlös nu, jag vet själv hur mycket rädslor, fobier eller nojor kan styra och begränsa ens liv! Min inneboende och vän känner stark oro för detta och har behov av att prata mycket med mig om det, medan jag själv är en sån som inte vill älta och jag personligen anser att inget förändras bara för att man pratar. Jag är en sån som hellre undviker jobbiga samtalsämnen. Om din sambo nu inte vill höra hur du tänker och känner, så kanske du skulle kunna skriva ner allt du känner i en anteckningsbok eller på en egen blogg? Det är ett tips för att få ur dig det värsta. Eller varför inte en låttext? Att gråta är också jättebra, det lindrar ångest och bearbetar så mycket känslor inombords! Tänk på att det är just precis detta Putin vill, att folk ska frukta honom! Psykopater får kickar av det! Tror du på någon högre makt? Att isåfall be kan hjälpa. Meditation och mindfulness.. att försöka manifestera den inre och yttre verklighet som du vill leva i? Kram! 💞🙏

    Jo, ibland överväger jag att prova psyket om jag blir rädd för mina tankar

    Hej.

    Jag har länge varit så sjukt orolig över klimatkrisen. Vill ibland bara ta och skaka om folk och få dem att fatta. Och då har jag också ofta tänkt: Hellre tar jag livet av mig än att vara med och se hur helvetet bara blir värre och värre. Så relaterar.

    Vad gäller kriget så känner jag personligen medlidande för de drabbade i Ukraina men just tanken att Sverige faktiskt skulle kunna bli attackerat gör mig inte alls så rädd. Det är så olika hur människor känner och beter sig i en krissituation och alla olika personligheter, kunskaper och synsätt är välbehövda och kompletterar varann…

    Säkert ökar kriget i Ukraina den psykiska ohälsan i Europa just nu. Men människor lyckas ta sig igenom de hemskaste av saker. Och just när man står där och blickar mot det som verkar vara en potentiell framtid så känns det  helt jävla meningslöst att leva. Men hemligheten är att det alltid finns fina saker i livet. Ständigt och överallt. Bara för den som vill se dem. Å i en situation som ett krig så kan man undra vad fan det  är som motiverar människor att fortsätta leva. Svaret är inget universellt sådant. För lyssna nu, det är helt individuellt vad det är som motiverar en att fortsätta leva. Det är såklart ansträngande att sätta sig ned och ställa sig frågorna: Vad är fint i mitt liv? Vad ger mitt liv mening? Hur vill jag leva mitt liv? De känns dessutom kanske något uttjatade. Men det är så viktigt att ställa sig dessa frågor när man mår dåligt. I alla fall kan jag bekräfta att det är viktigt för mig. Det som till exempel i mitt fall just nu motiverar mig till att leva är en viss person jag tycker om väldigt mycket eller också en sådan sak som att andas in vårluften och andas ut.

    Samhället är så i grunden fel på så många sätt. Men du kan göra dig fri från det som är fel, det som skadar. Genom att ta hand om dig själv. Genom att peka ut exakt vad det är som är fel, exakt på vilka sätt samhället skadar dig (eller gör dig rädd). Hur ditt liv ser ut just nu och hur du vill att det ska se ut. Man behöver inte ens leva just det liv man vill leva för att må bra. Det räcker att ha de grundläggande behoven som trygghet och gemenskap någorlunda uppfyllda, kanske genom någon vän du har, eller i ditt fall till exempel din sambo. Att ha enstaka människor, aktiviteter eller föremål som får en att känna sig okej.

    Jag bläddrade i går i min dagbok från för ett år sedan. Jag hade självmordstankar då. Och när jag läste det blev jag medveten om hur viktiga saker jag hade gått miste om i fall jag inte levt detta år. Så jag är tacksam för att jag valde att fortsätta leva. Jag tror att om du blickar tillbaka om ett år kommer du också kunna finna saker som du är glad över att ha fått uppleva. Att du kommer kunna säga: “Tack vare dessa saker är jag nöjd över att jag valde att fortsätta mitt liv”.

    Till och med i kriser finns ljuspunkter. Som att man kan bli mer fokuserad, mer vaken. Kriser lär oss ta tillvara på de(t) vi älskar. Vi växer närmre varandra som människor. Vi hjälps åt och tar hand om varandra mer. Man går alltid starkare ur en kris.

    Det jag vill lägga dig varmt om hjärtat är att hitta ett rum där du kan engagera dig. Det kan vara genom att titta vad som händer i din närmaste stad i form av demonstrationer och liknande för Ukrainas sak. Det kan vara genom att just prata med folk runtomkring dig, inte minst ryssar för att motverka den ryska statliga spridningen av felinformation. Det kan vara genom att besöka eller organisera en utställning på ditt närmaste bibliotek eller en skola eller på din arbetsplats. Det vi gör, det gör ju faktiskt ändå skillnad på något sätt.

    Och jag vill att du fortsätter leva.

     

    Avatar

    Första artikeln som hänvisas till ovan https://www.svd.se/sapo-varnar-for-ryska-krigsplaner är publicerad 2014-04-07.

    Den är alltså inte ny vill jag starkt understryka så ingen går runt och tror det är så att Svenska dagbladet publicerat denna nyligen.

    Men du.. rädd är jag också, men om detta orsakar tankerna om självmord så skulle du försöka gå och få profs hjälp först <3

    Nu om kriget.. artikel är gammal, men faran är ju inte över. Jag har läst att Ryssland hade 15 års plan att ta tillbaka den “gamla sovietunionen” och centrala Europa, och den info kommer från USA’s analys. Så Ukraina är bara början, om ingen stoppar detta. Själv kommer jag från just den “gamla sovietunionen”, och människor i mitt land är hur som helst rädda. Faran är real, men regeringen vill ju inte skapa paniken i befolkningen.

    Själv har jag små barn och det är inte hur som helst lätt att fly idag, men om jag var själv, så skulle jag ta mig till Spanien att börja med och jobba hemifrån.. eller annars kan man skaffa ett ny jobb där helt enkelt. Sen Chile är ett vackert land, och är man själv eller med en sambo så blir det inte så svårt att ta sig vidare och har en liten äventyr och se vad händer.

     

    Här är artikeln: https://bylinetimes.com/2022/03/01/ukraine-is-just-the-beginning-secret-document-reveals-putins-long-war-on-europe/. Jag tror inte den pratar om Sverige, men Gotland vill de ha, så .. man kanske behöver att attackera och slå ner infrastrukturen kring Stockholm också för att ta in Gotland.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
7

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.