Hem > Forum > Ångest > Verktyg att hantera ångesten

Verktyg att hantera ångesten

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Trådstartaren

    Hej!

    Jag är en person som nygligen har drabbats av utmattningssyndrom med extrem ångest med oro som nästan blir paranoia. Jag skriver nu i detta forum för att se vad andra har för verktyg att ta till när ångesten kommer, både när man är bland folk tillexempel på bussen, på jobbet och när man är ensam där man känner sig trygg.

    <3 <3

    Om jag är hemma och trygg – lyssna på pod och blundar eller försöka ta mig ut på en promenad. Drick ett glas vatten, var det länge sen jag åt? laga mat. Ta en dusch, borsta och fläta mitt hår à la Game of Thrones.

    Bland folk – andningsövningar och meditation, jag har nyligen köpt en frälsarkrans och den är ett bra verktyg för min meditation var jag än är.

    På jobbet – stretchningar och stående yoga övningar, något fysiskt att fokusera på. Ibland när jag är själv i ett rum sjunger jag för att ta mig ur mitt huvud och in i nuet.

    Och ta min medicin som jag ska och alltid ha med min vid behovs-ångestmedicin är nog det viktigaste.

     

    När jag är bland folk brukar jag försöka se mig omkring och titta på folk som utåt sett verkar lugna (t.ex. folk som sitter och tittar ner i mobilen på tunnelbanan, folk som står i kön i affären, folk som väljer vilken läsk de ska köpa till fredagsmyset et c.) och intala mig själv att jag är en bland dessa människor (t.ex. en som också ”bara” sitter på tunnelbanan utan dramatik) och inte någon som håller på att kvävas eller liknande. Att tänka så hjälper mig ofta att komma ur den bubbla som jag brukar känna att jag befinner mig i när jag har ångest.

    När jag är hemma för mig själv brukar jag titta på någon relativt bekymmerslös film eller TV-serie som jag sett många gånger förut, och där jag kan hela handlingen. Att titta på någonting hemtamt, där karaktärerna ägnar sig åt vardagliga saker, hjälper mig att hitta lugn och känna trygghet. Det kan också hjälpa att skriva på forum som detta eller att vara i rörelse, t.ex. att ta en lång promenad. Allra bäst hjälper dock min vid behovs-medicin.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.