Hem > Forum > Psykiska diagnoser & tillstånd > Är det abstinens jag har eller..?

Är det abstinens jag har eller..?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
8
  • Min ADHD- medicin drogs in för 4 månader sedan (pga att jag drack för mycket alkohol i kombination med den), och för att få tillbaka den måste jag få ner levervärdena. Grejen är att jag känner mig så djupt jävla nere under vattenytan, och att varken då ha sin medicin eller få dricka öl, det har jag inte klarat av! Det är omöjligt! Jag har ångest hela tiden utom när jag sover (önskar att jag fick vara i drömlandet konstant och slippa vakna upp till denna verklighet!) Jag sover bra och har inga problem  med att somna. Det känns som om jag vill krypa ur mitt eget skinn och bara fly från min egen kropp… Deprimerad som satan, ångest, nervös, rastlös utan att kunna företa mig något..  Känner mig lugnare när jag dricker, som att det är det enda som håller mig ovanför vattenytan. Får panik av att jag inte kan sysselsätta mig med något, jag känner inte att jag kan det utan medicinen! Går och lägger mig nån gång på eftermiddagen, allt är som en mardröm, jag känner inte igen mig själv!

    Vet inte om jag lyckats förklara hur jag känner mig, men… Tror ni att jag har medicin-abstinens?? Trots att det gått 4 månader? Eller är det drickandet som har försatt mig i detta märkliga känslotillstånd? (Har druckit dagligen i 1  1/2 år). Eller kan en depression helt enkelt yttra sig på sånt sätt?

    Jag vill inte fråga mina behandlare på psykiatrin om det är abstinens eller så! Jag avskyr dem och jag tror inte att jag skulle få nåt vettigt eller ärligt svar heller! De fokuserar bara på alkoholen och begriper inte att de förstör hela mitt liv när de vägrar ge medicin!

    Hej det låter jättejobbigt! Jag har inte ADHD och aldrig tagit ADHD medicin men din beskrivning påminner väldigt starkt om amfetamin abstinens. Jag tycker att det inte är humant att förvägra dig medicin och förstår dig som inte vill säga nåt heller. Hoppas det löser sig kram

    Trådstartaren

    Hej det låter jättejobbigt! Jag har inte ADHD och aldrig tagit ADHD medicin men din beskrivning påminner väldigt starkt om amfetamin abstinens. Jag tycker att det inte är humant att förvägra dig medicin och förstår dig som inte vill säga nåt heller. Hoppas det löser sig kram

    Tack för svaret! Nej det är inte humant!

    Yes det är abstinens. Concerta ger samma abstinenssymptom som amfetamin// före detta tjackpundare

    Trådstartaren

    Yes det är abstinens. Concerta ger samma abstinenssymptom som amfetamin// före detta tjackpundare

    Ok, tack för svar! Du vet möjligtvis inte någon grym förbannelse som man kan utföra så att de drabbas på lika grymt sätt själva i sina liv? 😉😁 Tyvärr tror jag inte så mycket på Karma, även om jag hoppas att det straffar sig att ställa till det för andra!

    Abstinens från adhd-medicinen lär ha försvunnit efter 4 månader. Det låter som ett klassiskt mående vid alkoholmissbruk. Sök hjälp. Det finns hjälp att få. Det viktigaste först. I detta fall låter det verkligen som att det är din alkoholproblematik som är det akuta samt det som får dig att må så dåligt. Dricker du dagligen var det bra att dem tog bort den från dig. Det blir väldigt farligt. Önskar dig all lycka till.

    Trådstartaren

    Abstinens från adhd-medicinen lär ha försvunnit efter 4 månader. Det låter som ett klassiskt mående vid alkoholmissbruk. Sök hjälp. Det finns hjälp att få. Det viktigaste först. I detta fall låter det verkligen som att det är din alkoholproblematik som är det akuta samt det som får dig att må så dåligt. Dricker du dagligen var det bra att dem tog bort den från dig. Det blir väldigt farligt. Önskar dig all lycka till.

     

    Vadå “sök hjälp”!? Jag HAR sökt hjälp!! Men beroendevården har krav på mig som jag, med autism, en blandning av ADD och ADHD, hyperkänslighet och ständig tomhet och sorg inombords, inte klarar att leva upp till! Varför tar du för givet att jag aldrig har sökt hjälp?? Det är så jävla elakt!!  Ni som anser att vi som lider av beroende är ute och cyklar, jag håller med er om att vi är det, men varför måste ni vara så jävla kallhjärtade och elaka??!

    FATTA ATT DE FLESTA HAR SÖKT HJÄLP 100 GÅNGER!! Dags för dig och många andra att öppna ögonen och se hur samhället verkligen ser ut!!!!

    Trådstartaren

    Abstinens från adhd-medicinen lär ha försvunnit efter 4 månader. Det låter som ett klassiskt mående vid alkoholmissbruk. Sök hjälp. Det finns hjälp att få. Det viktigaste först. I detta fall låter det verkligen som att det är din alkoholproblematik som är det akuta samt det som får dig att må så dåligt. Dricker du dagligen var det bra att dem tog bort den från dig. Det blir väldigt farligt. Önskar dig all lycka till.

     

    Du tror inte att abstinens är farligt för kroppen då!!? Abstinens är jättefarligt både fysiskt och psykiskt! Hur kan du yttra dig när du inte verkar veta ett jota?? Psykiatrin vet mycket väl hur farligt abstinens är och att de ENLIGT LAG INTE HAR RÄTT att bara ta bort folks mediciner; de vet det men de skiter i det, det händer hela tiden över hela Sverige att folk blir av med livsviktiga mediciner och tvingas betala priset genom att leva med abstinens som inte bara är farlig utan även dödar en själsligen.  Var lite mindre stor i käften, skaffa lite empati och ta reda på hur samhället fungerar innan du yttrar dig!!

    Det känns lite som ni båda missförstod mitt svar. Jag svarade inte med avsaknad av empati eller med “stor käft”. Jag är kunnig när det kommer till hur vården fungerar, hur mediciner fungerar och om hur missbruk fungerar.

    Mitt svar kom från att jag kände med personen som skrev, då jag vet exakt hur det känns att vara i den sitsen och utefter personliga erfarenheter gällande  hur jag lyckades ta mig ur och sedan fick ett bättre liv och mående.

    I mitt fall behövde jag ta itur med mitt alkoholberoende innan jag ens kunde ta itur med min adhd. Och för att kunna det behövde jag söka hjälp för mitt alkoholmissbruk både genom avgiftning, medicinering, beroendevård inom både beroendepsykiatrin och öppenvården samt i tolvstegsgemenskap.

    Abstinens är livsfarligt. Inte abstinens från adhd-medicin då den varar betydligt kortare än alkoholabstinens och inte heller leder till livsfarliga tillstånd (även om psyket drabbas hårt av en sådan AT) men alkoholabstinens kan leda både till delirium trimens och ep-anfall.

    Därför jag säger sök hjälp. Jag tvivlar inte på att du sökt hjälp för ditt mående, men om du ännu ej sökt hjälp för ditt alkoholmissbruk uppmanar jag dig att göra det. Inte för att jag antar att du inte gjort det, utan för att jag vet att beroendet är förnekelsens sjukdom. I mitt fall tog det sju år innan jag ens var ärlig med vården gällande mitt höga alkoholintag och ingen hjälp jag fick hjälpte, eftersom jag hade mitt missbruk som förvärrade allt.

    Min poäng är att det mest akuta att söka hjälp för är ditt alkoholmissbruk. Det finns hjälp att få om man är villig att ta emot den.

    Mvh, Tidigare alkoholmissbrukare med stor erfarenhet av både mediciner, psykisk ohälsa och missbruk. Jag vet absolut vad jag pratar om och försökte endast stötta då jag vet hur hemskt det är av personliga erfarenheter.

    Har blivit av med benz och tvingats sluta CT utan att vårdens ens berättat att det kan ge abstinens (många i vården vet inte ens det), haft amfetamin AT, varit beroende av alkohol. Arbetar idag med att hjälpa missbrukare ur sitt missbruk inom tolv-steg.

    Menade absolut inget illa. Du behöver inte utgå från att jag vill dig illa. Vill dig endast väl. Vet vilket helvete det är.

    Faktum kvarstår dock att adhd medicinen inte bör ge abstinens efter fyra månader, men alkoholen kan ge dig det. Även om du fortfarande dricker då man lätt utvecklar toleransabstinens.

    Klarar du inte att leva upp till de krav beroendepsykiatrin har på dig kan det vara läge att lägga in sig på avgiftning och därefter ansöka om att få komma till behandlingshem. Det har hjälp många. Jag ansökte hos socialtjänsten på alkoholenheten och fick snabbt behandling beviljat. Hoppas även du kan få den hjälp du behöver.

    All lycka till dig.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
8

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.