Hem > Forum > Hopplöshet > Finns ingenting som jag ser fram emot

Finns ingenting som jag ser fram emot

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3
  • En positiv sak med mitt liv: jag har trots enorm depression och ångest fått VG på en distanskurs.

    Negativt: Jag känner hela tiden att jag bara hatar livet. Att det är jobbigt och tråkigt. Har ingen inre trygghet. Känner mig ofta orolig och stressad.

    Vet inte vad jag söker i livet riktigt. Vill känna att jag verkligen ‘lever’ men det mesta är ändå tråkigt.

    Jag både vill och inte vill umgås med andra. Det är liksom som att allt jobbigt bara har byggt på under nästintill hela min livstid, och nu kan jag inte vara glad längre. Allt känns meningslöst.

     

    Vad jobbigt det låter:( Brukar du planera in roliga saker i framtiden som du kan se fram emot? Nu när corona “släpper”, kanske nån konsert eller liknande du kan boka in? Börja med en ny sport, försöka göra mer spontana saker? Sådant triggar hjärnan på ett bra sätt – särskilt att göra nya saker och få nya intryck. Det blir som anti depp!

    Arbeta ständigt med dig själv och så småningom kommer du att kunna omvandla mörkret inom dig till ljus, sorg till glädje och tomhet till fullfyllnad. Ett litet ljus är allt som krävs för att bryta den totala mörkret. Många gånger har den rätta vägen funnits så nära oss men vi, medvetet eller omedvetet, tittat bort eller helt enkelt inte sett den, utan sökte efter vägar och svar någon annanstans.
    Sann lycka och välmående är ett inre tillstånd som man bara kan uppnå om man arbetar konstant med sig själv. Livet blir då så meningsfullt.  Lyckan är ingen fysisk plats. Inte heller beroende av social-, karriär-, familj- eller ekonomiskstatus. Lär känna dig själv. Försök förstå vad som händer i din inre väld och i ditt liv. Gör din inre utveckling och förändring till det bättre den nya mening av ditt liv och lyckan ska komma till dig. Det finns så otroligt mycket som du kan förändra i ditt inre och yttre liv, även om det inte alltid känns så. Vi har alla enorma potentialer inom oss själva som bara väntar på att bli upptäckta och utvecklade. Som en frö planterad i bra jord, men utan vatten, sol och omvårdnad för att växa och uppnå sin riktiga potential. När vi plötsligt ser till att uppfylla dessa behov, vecka efter vecka, år efter år, kommer det att växa och slutligen bli ett vackert och fint träd som då belönar vårt hårda arbete med skugga och frukter.

    Rekommenderar starkt en video på Youtube från Dr. Gabor Maté. Denna är en av många andra jättebra videos av honom. Jag hoppas att du kan få något ut av den.

    https://www.youtube.com/watch?v=IoppxgDTzUU&t=2526s&ab_channel=MotivationThrive

    Några andra tankar om livet:

    Livet består av två delar. Ena delen kan vi påverka, vi har makt över, och den andra delen kan vi inte påverka, saknar alltså makt över (även om vi ALLTID har makten att påverka hur dessa påverkar oss inombords). Vi kan påverka mycket genom våra beslut, handlingar, tankar, tro, värderingar, prioriteringar osv.. Däremot finns det mycket som vi inte kan påverka, såsom tiden, när, hur och om vissa händelser inträffar för att endast nämna några.

    Låt oss fokusera på den delen som vi kan påverka. Och det är så otroligt mycket som vi kan påverka. Var kan vi finnas inspiration, mening, syfte och krafter någonstans? Uppenbart finns det mycket i denna värld som många av oss har svårt att relatera till och finna glädje i. Men måste vi begränsa oss till de få vägar som presenteras för oss som de som tar oss till lyckan och framgång? Tänk om de flesta har fel? Tänk om de vägar som verkligen leder till ett harmoniskt, lyckligt och meningsfullt liv går i en helt annan riktning?

    När det gäller den andra delen av livet som vi inte kan påverka, varför inte försöka förstå den, leva i harmoni och samarbeta med den? Kan det vara så att vi missförstått dess påverkan och syfte i våran liv? Där vi ser lidandet, finns kärlek, där vi ser orättvisa finns rättvisa, där vi ser mörkret finns ljus, där vi ser slutet finns en ny början. Att uppnå detta är möjligt och om man bestämmer sig för det öppnas det en helt ny värld framför och inom en själv.

    Efter den mörkaste natten kommer solen alltid upp.

    Allt gott <3

    Trådstartaren

    Vad jobbigt det låter:( Brukar du planera in roliga saker i framtiden som du kan se fram emot? Nu när corona ”släpper”, kanske nån konsert eller liknande du kan boka in? Börja med en ny sport, försöka göra mer spontana saker? Sådant triggar hjärnan på ett bra sätt – särskilt att göra nya saker och få nya intryck. Det blir som anti depp!

    Jag planerar sällan in saker för allt är tråkigt. Det känns som att jag mår dåligt vad jag än gör. 🙁 Det enda jag gillar är kicken jag får av en synlig belöning. Exempelvis om man spelar spel och det går bra. (Älskar att sjunga karaoke och har fått beröm av många som jag sjunger med att de tycker jag sjunger bra. Många i ‘verkliga’ livet har berömt mig för det också.)

    Spelar gitarrspel ibland också, och att få höga poäng är som ett ‘bevis’ på att jag kan något.

    Tror det här prestationsbaserade värdet jag sätter på mig själv är mycket av grunden till min ångest. Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg- jag har ingen ‘grundtrygghet’ och kärlek till mig själv? Tror jag…

    Tycker bara att allt verkar tråkigt på något sätt. Även det som verkar kul intalar jag mig själv att jag inte orkar göra sedan ändå. 🙁

    Men jag kanske ska försöka mig på det ändå, mer spontantitet.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.