Hem > Forum > Ångest > Bipolär typ 1

Bipolär typ 1

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Avatar

    Fick min diagnos under ett LPT.. Blev tvingad till mediciner på psykiatrin men mådde bara så mycket sämre av dom.

    Har nu i efterhand slutat med alla mediciner sedan cirka en månad tillbaka. Finns det någon här som fungerar bättre utan mediciner som har diagnosen bipolär?

    Avatar

    Jag har en bipolär sjukdom som var mycket mild till 45 årsålder. Därefter enstaka djupa depressioner! Däremellan tappat kraft periodvis. Jag har hela mitt liv arbetat inom vården. 49 år gammal fick jag en mycket långvarig djup depression. Olika mediciner prövades utan god effekt. Med Litium och viss annan medicin blev jag långsamt bättre och kunde åter börja arbeta heltid! Periodvis fick jag dock kortare depressioner. Jag har förmånen att ha samma psykiater i massor av år. Jag har också gått i långvarig långvarig psykoterapi!Pga en ovanlig biverkan slutade vi (doktorn och jag) med Litium medförande att besvären kom oftare och däremellan bra perioder! Vi har provat fram olika mediciner samt åter börjat med Litium i lägre dos.Utan mina mediciner kan jag må bra men får efter en period åter en svår depression. Med hjälp av mina mediciner och mycket annat har jag nu en bra balans i tillvaron men det har varit en långvarig kamp!

    Vad tycker jag är bra: kroppslig träning, enklare Yoga. Vara i isammanhang där man träffar folk utan krav t ex någon förening etc.

    Vid en depression så är det jätteviktig att varje dag gå ut och känna att den friska luften är bra och att det är ångestdämpande att röra på sig (helst mer än 20 – 30 min! Jätteviktigt att man gör detta hur dåligt man än mår! Avledning kan vara bra t ex med tv. Ät varje dag. Våga berätta för omgivningen att man har problem!

    Viktigt att få kontakt med en och samma psykiater som du kan börja lita på. Arbetar ni ihop så finns stora chanser att du kan må bättre.Har du en bipolär sjukdom som jag kan du må bättre med mediciner. De flesta med en bipolär sjukdom får leva med den hela livet!

    det är en Kamp där man där behöver använda alla sina ”verktyg” jag är övertygad att mediciner är den viktigaste byggstenen till ett bra liv!

    Lycka till med Livspusslet🥰

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.