Hem > Forum > Psykiska diagnoser & tillstånd > Panikattack, underliggande sjukdom?

Panikattack, underliggande sjukdom?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Avatar

    Hej! Idag fick jag en panikattack vilket inte alls händer mig ofta och började hyperventilera. Det som var lite speciellt med den här panikattacken var att varje gång jag andades ut så gjorde jag ett ljud som sedan utvecklades till ett skrik. Jag skrek högre och högre för varje andetag jag tog. Jag blev till och med rädd för mig själv eftersom jag inte kunde styra över detta och det kändes helt overkligt, som om jag var med i en skräckfilm. Anledningen till att panikattacken startade var att jag blev tillsagd av min syster att hon tycker att jag är jobbig vilket blev extremt jobbigt för mig eftersom jag alltid strävar efter ett fläckfritt yttre och eftersom jag är extremt högkänslig med dålig självkänsla/självförtroende. Efter panikattacken stelnade jag till helt och jag var helt spänd. Jag tappade även min talförmåga och kunde inte ens stänga min mun då hela kroppen (inklusive käken) var låst, jag antar att min kropp hamnade i någon slags chock. Det rann både tårar, snor och saliv från ansiktet och jag kunde varken röra mig eller prata, bara göra små ljud lite då och då. Efter ungefär 30 minuter kunde jag resa mig upp från badrumsgolvet där jag hade satt mig när panikattacken hade börjat kännas så intensiv att det kändes som om jag skulle svimma. Jag kunde fortfarande inte prata på ett par timmar. Min fråga är då vad ni tror är som hände mig? Om det kan ligga någon psykisk sjukdom bakom detta eller vad som är problemet? Jag har inte mått så bra mentalt sedan lite över ett år tillbaka, till mestadels på grund av stress men också på grund av nära och kära som gått bort. Några andra viktiga saker ni kan behöva veta om mig är att jag är högkänslig, högpresterande och ambitiös, utmattad (utmattningssyndrom fast man inte kan kalla det för det om man är under 18) och att jag har väldigt många drag av ADD (ADHD) och håller på med en kartläggning för det. Jag hade varit supertacksam för svar då jag inte kommer någon vart med mina googlingar, tack på förhand!

    Först vill jag bara skriva att det låter som en oerhört hemsk upplevelse och jag hoppas du mår bättre idag. Sen har jag lite funderingar på vad som kan ha hänt. Du blev triggad av orden ”att vara jobbig” och det kan ha varit droppen som utlöste situationen. Har du fått höra mer saker?

    Sen funderar jag på om du är i ”survival mode” just nu? Du reagerar som om du är under stor press/ utsatt för fara. Vad hotar din existens?

    kan det vara en fight-respons? Att skrika och att kroppen kokar över? Sen låter det också som att du hamnade i freeze efter panikattacken. (Traumarespons)

    (PTSD?)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.