Hem > Forum > Depression > Hur hjälper jag min fru med hennes depression?

Hur hjälper jag min fru med hennes depression?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4
  • Avatar

    Min fru lider av en depression sedan några år tillbaka. Det gick bättre ett tag och hon mådde lite bättre men nu är de djupa hålen tillbaka.

    Jag får gå på tå runt henne för att inte säga något “dumt”. Idag blev hon förbannad för att jag ville berätta något kul som hänt mig idag.

    Det är hela tiden antingen eller. Och hela tiden jag som måste trösta när det är mig hon är arg på. Allt är antingen svart eller vitt. Hon värderar varje tillfälle som att det vore det viktigaste som någonsin hänt. Och hon vill inte tillbaka till psykologen.

    Jag älskar henne och vill bara gift med henne resten av mitt liv men jag orkar snart inte mer.

    Avatar

    Hej . jag har varit deprimerad nästan hela mitt liv men jag förstod aldrig vilken inverkan det hade på min familj innan min dotter blev deprimerad . Hon bodde då nära mig med 2 små döttrar . Jag var hos henne varje dag , städade , lagade mat , hämtade och lämnade barnen från dagis och hela tiden tänkte efter innan jag sa någonting som kunde uppfattas som kritik eller annat negativt . Det tog lång tid för mig att förstå att jag möjliggjorde att hon kunde stanna i sin depression genom att ta allt viktigt ifrån henne , hon behövde ju inte ens gå upp och ta barnen till dagis . Jag trodde i min enfald att jag bara hjälpte till .

    Jag tror att det är viktigt att du beter dig som du alltid gjort , sluta tassa omkring , om inte annat så för din egen skull . Ställ små krav på henne , kanske bara att hon ska förnya sin psykolog kontakt .  Jag hade gjort allt för att kunna göra om och göra allt annorlunda idag med min dotter , hon förlorade kampen mot sin depression för 6 år sedan . Hoppas det här hjälper nåt . Stora kramen .

    Hej . jag har varit deprimerad nästan hela mitt liv men jag förstod aldrig vilken inverkan det hade på min familj innan min dotter blev deprimerad . Hon bodde då nära mig med 2 små döttrar . Jag var hos henne varje dag , städade , lagade mat , hämtade och lämnade barnen från dagis och hela tiden tänkte efter innan jag sa någonting som kunde uppfattas som kritik eller annat negativt . Det tog lång tid för mig att förstå att jag möjliggjorde att hon kunde stanna i sin depression genom att ta allt viktigt ifrån henne , hon behövde ju inte ens gå upp och ta barnen till dagis . Jag trodde i min enfald att jag bara hjälpte till . Jag tror att det är viktigt att du beter dig som du alltid gjort , sluta tassa omkring , om inte annat så för din egen skull . Ställ små krav på henne , kanske bara att hon ska förnya sin psykolog kontakt . Jag hade gjort allt för att kunna göra om och göra allt annorlunda idag med min dotter , hon förlorade kampen mot sin depression för 6 år sedan . Hoppas det här hjälper nåt . Stora kramen .

    Menar du att hon tog livet av sig? ♥️😥

    Menar du att hon tog livet av sig? ♥️😥

    Tro mig, det fanns inget du kunnat göra annorlunda! Du är bara människa du också ❣️💐

    Jag har varit deprimerad till och från i mitt liv. Det jag behöver från min man är förståelse för att jag inte alltid orkar, en kram då och då och någon att prata med. Men jag skulle inte vilja att han tassade runt tå runt mig av rädsla att säga nåt fel. Visst kan jag med vara lättirriterad ibland och jag kanske inte alltid är på topp men att vara arg och gå på någon annan tycker jag inte är rätt och att skylla på depression för att få vara elak tycker jag inte heller är riktigt rätt. Det är inte alltid lätt att leva med mig det förstår jag men det måste vara hemskt att behöva bara orolig för bråk. Jag tycker ni ska gå och prata med någon tillsammans. Du är stark och att du finns där visar att du älskar henne men du måste också sätta en gräns för hur hon får bete sig mot dig. Det är ju ditt liv med. Jag kunde i början av vårt förhållande vara elak när jag mådde dåligt men det handlade nog mer om att stöta bort. Det redde vi ut tillsammans hos en terapeut samtidigt som jag gått i enskild terapi. Lycka till och hoppas ni hittar ett sätt.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.