Hem > Forum > Depression > Självskadebeteende

Självskadebeteende

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Avatar

    Har nu haft en djup depression i över 1 år. Varit inlagd 3 gånger och gjort 1 självmordsförsök. Har börjat skära mig för att orka med den psykiska smärtan. Skadandet har eskalerat och jag skär mig i princip dagligen.  Känns jobbigt att prata om det med min kurator, han skulle även prata med min läkare. Jag vet inte hur jag ska sluta.

    Hej

    Jag har en fråga, vad har läkaren för roll i detta en psykatrier?. Ett tips för att sluta med ett beronde är att göra annat så man rent av glömmer bort det men förstår att detta är svårt då det antagligen jagar dig alltid

    MVH

    Avatar

    Det är inte så lätt att sluta med självskadebeteenden. I know. Det går inte bara att sluta för att någon säger att man bara ska sluta.
    Jag har fått höra av en som inte ställer krav på mig att sluta (det ger mer motsatt effekt tycker jag) att det kommer bli bättre och lösa sig när man mår bättre. Men man kan försöka att jobba på att gå emot sin känsla att behöva skada sig. Som att gå emot tvångstankar och försöka klara att inte göra tvångshandlingen under längre och längre tid.

    Jag försöker att inte skära mig så mkt längre. Skäms när jag ser mina ärr även om ingen annan ser dem. Det finns annat som inte syns men som funkar hyfsat även om just skärandet är skönt.

    Jag hoppas att du kommer kunna må bättre med tiden och att du inte ska behöva skada dig själv mer. Ta emot hjälp av din kurator och läkare. De vill hjälpa dig.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.