Hem > Forum > Samhälle & Ekonomi > Samtalsmetodiken i chatten anpassas inte efter den stödsökande

Samtalsmetodiken i chatten anpassas inte efter den stödsökande

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3
  • MI, motiverande samtal används som grund i chatten oavsett om det passar den stödsökande eller inte. Om metodiken frångås hamnar samtalet ofta i självklarheter och på en låg nivå som inte är till hjälp. Att må lika dåligt när man lämnar chatten är något man får räkna med och är inget som ansvariga för chatten varken tycks vilja eller kunna göra något åt.

    Avatar

    Men är chatten verkligen till för att bota?

    Självmordschatten är som jag uppfattat det som en volontär verksamhet för att stödja människor  i akut nöd inte för att bota. Vet inte vad volontärer har för utbildning men antar att de är som folk är mest och empati är väl det som är effektivast i det långa loppet.

    Här på forumet verkar det mest vara vanliga människor från verkligheten som hänger här. Dvs vi som finns här har inte ens den utbildning som volontärer på MIND borde ha. Jag tror att många har glädje av att prata med andra här på forumet trots detta enkla faktum. Jag trivs här och hänger mycket här, chattar med alla jag finner intressanta.

    vänliga hälsningar din vän i Cybern

     

    Trådstartaren

    Nej, jag skrev inte att chatten ska vara till för att bota. Däremot byggs chatten kring ett så allvarligt tillstånd som självmordstankar på ett antal volontärer som i många fall saknar tillräcklig kunskap för att ge ett bra stöd.

    De skyller allt på att de är volontärer och har en snabbkurs i motiverande samtal. Om detta sen inte räcker till, ja, då får personen stå där utan stöd. Det är motsägelsefullt eftersom MIND utger sig för att vara en plats dit man kan söka sig om man mår dåligt men de har inte personal som kan möta det.

    Det fungerar självklart för vissa som söker sig till MIND men resten lämnas därhän. Jag har länge efterlyst någon form av informationstext där den stödsökande informeras om att de inte har kunskap att möta människor på olika nivåer och för olika typer av samtal utan enbart vissa grupper där manualiserade motiverande samtal går att använda.

    Avatar

    Kanske tankar du borde framföra på [email protected] där man kan få kontakt med folket bakom MIND

     

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.