Hem > Forum > Närstående > Dottern vill inte till förskola

Dottern vill inte till förskola

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
6
  • Avatar

    Jag har en dotter, snart 5 år. Har alltid älskat att gå till förskolan men för 1 vecka sedan gråter och skriker hon vid lämning. 2 tillfällen har förskolan ringt hem henne då hon varit ledsen till och från.

    Igår när förskolan ringde för att hon var ledsen så tyckte de att jag ska ringa bup och vara hemma ett tag. Kändes så avvisande. Hon visar inte detta hemma så det är något som är tokigt när hon kommer dit. Detta har hållit på 1 vecka och de hänvisar till bup, är det rimligt?

    Någon som varit med om liknande?
    Jag jobbar i skolan och där gör vi upp en handlingsplan om ett barn mår dåligt under en period.

    Avatar

    Säger dottern varför hon inte vill dit? Hade det varit min dotter hade jag blivit bra sur. Har hon tyckt att det varit OK innan är det ju något fuffens på skolan, speciellt när de refererar till att det skulle vara din dotter det är fel på.

    Avatar

    Det låter drastigt att hänvisa till Bup. Det kan inte vara så att det är något på denna förskola som inte är som det ska? Varför skulle ett barn storgråta att behöva gå till en plats om det inte fanns fog till såna känslor, funderar jag lite över? Menar inte att måla fan på väggen men tycker man hör om en del förskolor som kan ha någon tvivelaktig förskollärare som barnet är rädd för eller där det kan ha skett något i barngruppen och som gör att barnet inte känner sig tryggt där längre? Går det att vara med på förskolan någon dag för att läsa av vad detta kan tänkas handla om?

    Får lite ont i magen å din barns vägnar. Usch.

    Avatar
    Trådstartaren

    Tack för era svar! Hört mig för till vänner som jobbar på förskola och alla anser att detta var väldigt märkligt agerande mot min dotter.

    Jag har även haft mailkontakt med rektorn på förskolan. Ifrågasatt hur hon kunde hänvisa oss till bup. Men de svamlade hon bara bort. Fortsättning följer.

    Men tack igen för att ni skrev.⭐🙏

    Avatar

    Hej igen,

    Underbart att höra. Så lugnande besked det låter som! Hoppas rektorn kan tala ur skägget också framöver. Håller tummarna för fortsatta framsteg!

    Värme!

     

    Avatar

    Hej!
    Jag vet inte särskilt mycket om barn kan jag ju säga redan nu, men när du pratar med henne om det, berättar hon varför hon inte vill vara där? Det kan ju vara så att hon går igenom en naturlig fas med separationsångest från dig, eller kan det vara så att det är något på förskolan som känns obehagligt för henne? Jag vill inte måla fan på väggen, men det kanske kan vara bra att fråga om någon där är elak mot henne och att det är det som gör att hon inte vill vara där.

    Ta hand om dig. <3

    Låter som att rektorn inte tar det på allvar och skickar iväg ärendet och ansvaret på någon annan. Kanske dags att byta förskola om det är en dålig miljö? För rektorn behöver ändå vara en inbjudande representant om det ska kunna vara en utvecklande och bekväm miljö för lek och lärande. Har studerat till förskollärare innan så lite info har jag fått med mig.

    Skulle inte rekommendera en plats där ledaren är sådan… för alla påverkas av ett sådant bemötande/beteende.

    Förstår om din dotter inte vill dit. Personalen behöver lika mycket kärlek som barnen för att de ska kunna arbeta och fungera. Likaså föräldrarna och alla inblandade.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
6

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.