Hem > Forum > Arbete & Skola > Depression- mår dåligt

Depression- mår dåligt

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Avatar

    Hej!

    Jag har under den senaste tiden mått dåligt. Det här hade jag inte förväntat mig för drygt en vecka sedan. Går i gymnasiet och i början kändes det bra. Nu känns inget bra längre. Känner mig inte bekväm i min klass, blir sedd på ett annorlunda sätt och jag känner mig ensam. Tidigare har jag velat vara ensam ibland men nu verkar det som att jag är ensam mot min vilja. Jag gråter nästan varje dag. Känner att jag inte är tillräcklig. Blir anklagad för sådant jag inte gjort. Vill bara höra att någon är stolt över mig och tycker att jag gör ett bra jobb. Vad kan man tänka på när man mår såhär dåligt?

    Avatar

    Vad tror du det är som förändrats från när det kändes bra till hur det känns nu? Du berättar att du känner dig ensam och missförstådd, kan du berätta lite mer kring det?

    Det ÄR tufft att vara tonåring, tro mig, jag vet! Du är inte ensam. Du är tillräcklig. Och jag vill att du ska veta att livet blir bättre. Det kommer inte alltid att kännas som det gör nu. Det finns hjälp att få.

    Hej, jag förstår att det känns jobbigt. Jag mådde också dåligt när jag började gymnasiet, från att ha haft en jättebra känsla först –  till att känna att jag inte kunde vara mig själv och att ingen var intresserad av att umgås med mig. Att känna sig ensam är extremt tärande, och särskilt om detta inte är självvalt. Att därtill känna sig otillräcklig måste vara jättejobbigt.

    Ibland kan sådana känslor bli väldigt överväldigande, och det kan vara svårt att egentligen veta vad de beror på. Det kan hjälpa att försöka bryta ner dem och hitta grundproblemet, så att man vet hur man ska förhålla sig till sina jobbiga tankar och känslor. Avgöra vad som faktiskt är elaka kommentarer, handlingar och vad som är missuppfattningar. Detta är såklart lättare sagt än gjort, men det kan vara värt att försöka.

    Du skriver till exempel att du känner dig otillräcklig. Vad är det som får dig att känna så? Är det någon särskild kommentar eller annat agerande?

    Du skriver också att du “blir sedd på ett annorlunda sätt” och “blir anklagad för saker du inte gjort”. Kan du förklara lite mer vad som får dig att känna så, vad som hänt eller vad någon sagt?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.