Hem > Forum > Hopplöshet > Ser inget ljus

Ser inget ljus

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Avatar

    Depression-och ångest diagnos redan som lågstadiebarn i början av 00-talet.

    Självmordsförsök  i bakgrunden. Ser inget ljus just nu. Lever endast och endast för att inte krossa min mammas hjärta. Levt på mina föräldrars kärlek och omtanke i ett år nu (pluggar till trots så inte ekonomiskt).

    Men ser varken framtid eller någonting. Vill ha avslutat mitt liv sedan år tillbaka men hållt hoppet uppe för mina föräldrars skull.

     

    Tips för att inte göra det

    Avatar

    Hej!
    Jag är ledsen att du går igenom det här. Och tack för att du ändå mitt i allt elände väljer att tala ut, du är stark som väljer att bryta tystnaden fastän du mår så dåligt. 🙂

    Trots dina självmordstankar och försök kämpar du för att hitta ljus, hitta det som kan få dig att vilja leva igen. Är jag väldigt kliché om jag säger att det kommer bli bättre? Du säger att du endast lever för att inte krossa din mammas hjärta. Det är tydligt att du är en empatisk person, och jag tycker du är så väldigt fin som vill finnas kvar för din mamma. Men du då? Vem finns till för dig?

    Mitt tips till dig är att börja leva mer för din egen skull. Finns till för dig själv, hitta det som gör dig lycklig, det som får dig att le och skratta. Oavsett vad, ägna dig åt det som får dig att må bra. Även om det är svårt att famla i mörkret är iallafall jag övertygad att du kommer att hitta något som du tycker om. Och när du väl hittar något, håll fast vid det och ägna dig åt det som får dig att må bra.

    Kan du inte ta och skriva en lista på det du tycker om? Vare sig det är filmer, djur eller teletubbies – kan du försöka trycka in mer sånt i ditt liv som det är nu? Ägna dig åt den du är och det du tycker om, hitta de fjantiga, roliga sakerna i vardagen som ger just dig ljus.

    Sen undrar jag om du får någon hjälp för din diagnos? Träffar du en psykolog eller terapeut du kan prata med om dina bekymmer?

    Ta hand om dig. <3

    Avatar

    Väldigt viktigt att du inte är ensam när du har sådana tankar. Som @Olive Jonivu redan skrivit så bra så är det viktigt att pyssla mycket med sådant som gör en glad. Även om det är för en kort stund. Du skriver inget om vänner så jag tolkar det som om att du är rätt ensam?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.