Hem > Forum > Terapi & Medicin > Utsättning ssri

Utsättning ssri

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Avatar

    Jag skulle vilja prata lite om utsättning av ssri (escitalopram för min del). Tycker mig inte finna alls mycket information kring detta, än mindre egna historier från folk som faktiskt har erfarenhet.

    Finns det någon här som har påbörjat en utsättning och hur har det gått? Hur snabbt/hur kändes det/hur gick det?

    Själv ska jag ta mig från en 20mg som jag stått ganska stadigt på i några år. Och innan det några år på lägre doser som jag långsamt fått trappa upp. Känner mig på ett bra stadie i livet och av många anledningar ville jag trapp ner/sluta men känner att vägen dit är kämpig. Kanske inte ens värt?

    Skulle verkligen uppskatt att få höra andras erfarenheter.

    Kram

    Avatar

    Jag har escitalopram och är på väg att sluta själv. Hur man påverkas av att sluta med en medicin påverkas huvudsakligen av preparatets verkan och ens personliga biokemiska balans. Jag har varit senaste året på 10mg och har velat sluta sedan jag började eftersom jag inte är helt överens med preparat. Jag tycker i mitt stilla sinne min kropp skulle lagat det här för egen maskin men vid tillfället var det inte lämpligt att lämna mig omedicinerad. Jag har gått nio månader och är igång att trappa ur nu. Jag har upplevt att escitalopram varit verksam och hjälpsam under tiden jag haft den, men att jag mår bättre numera utan den. Escitalopram har påverkat mig genom att den dämpat mitt upplevelsespektra åt båda hållen. som en falsk botten eller som en stötdämpare. Det har alltså hänt att jag haft det bra eller dåligt, men jag har bara kunnat uppleva en andel av det där preparatet tagit vid.

    Jag har gått från 10mg till 5mg, haft det doceringen 5mg senaste månaden och ska snart övergå till att ta en halv tablett varannan dag ett par veckor in på september innan jag slutar helt. Första två veckorna in på halveringen hade jag vissa besvär med darrningar, trötthet, tröghet, illamående, huvudvärk och en del annat, med resultatet att jag kröp hem från jobbet ett par dagar. Värt att notera i sammanhanget är att jag städar på en snabbmatsrestaurang.

    Ring läkare, vård eller relevant kontaktperson, diskutera utsättning och var mycket tydlig med hur och varför du vill avsluta medicineringen. Medicinska behandlingar är INTE menade att vara långvariga. Jag kan tänka mig att det från 20mg efter några år kan bli problematiskt, men inte omöjligt. Det är nästan alltid bättre om kroppen får reglera sig själv hellre än att bero på ett yttre preparat.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.