Hem > Forum > Närstående > Hjälp att hjälpa

Hjälp att hjälpa

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Avatar

    Hur kan jag hjälpa min pojkvän att söka hjälp?

    För snart ett år sedan fick han remiss till att träffa psykolog. Allt han behöver göra är att välja en psykolog och boka en tid.

    Jag tror att han skjutit upp det för att han började må bättre, men nu har han spiralat ner i en mörk period och har inte ork nog att göra något. Han säger att han är rädd för “vad de kommer att hitta om de börjar rota i hans huvud”, som om han tror att han är sociopat eller nåt.

    Jag kan ju verkligen inte diagnosera honom men jag tvivlar hårt på att han är sociopat, men även om han är det så är det ju jätte bra att söka hjälp. Det finns hur många sociopater som helst som lever rimliga liv, och många av de pågrund av att de sökt hjälp.

    Han är definitivt deprimerad, har extrem social ångest och dövar sina känslor med alkohol. Han lever väldigt mycket för stunden, vilket är förståeligt.

    Jag har mestadels hållt mig utanför hans psykiska hälsa, då jag vet att jag inte kan axla det ansvaret. Han måste söka hjälp för att han vill det, och under den senaste månaden har han tydligt uttryckt att han VILL söka hjälp, han bara orkar/vågar inte. Vad kan jag göra för att uppmuntra/hjälpa honom?

    Jag har själv mina egna problem och har bestämt mig för att söka psykolog på egen hand. Ska jag föreslå att vi sätter oss ner tillsammans och göra det vi måste göra för att söka hjälp? Ska jag helt och hållet släppa hans psykiska hälsa och låta honom sköta det själv?

     

    Avatar
    Trådstartaren

    Jag vill också tillägga att den som läser gärna ignorerar biten om “sociopater”, jag kan ingenting om tillståndet och vet inte vad jag pratar om. Det var inte menat som ett skällsord eller att jag ser ner på det. Enda anledningen till varför jag använde det som exempel är för att det har trendat på alla möjliga plattformar, twitter, youtube etc, och folk slänger runt ordet hit och dit. Jag ursäktar mitt övertramp. Tyvärr hann jag inte redigera mitt inlägg iom att jag skrev det igår natt och somnade strax därefter.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.