Hem > Forum > Närstående > Min dotter har GAD och ADD

Min dotter har GAD och ADD

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Avatar

    Hade varit så tacksam för lite råd gällande dessa 2 diagnoser.

    Min dotter är 18 år och fick sin diagnos ADD för 2 år sedan efter en medelsvår depression. Hon har provat mediciner men slutade efter ett tag, hon blev inte bättre och tyckte att hennes personlighet förändrades. Det har ändå gått ganska bra utan. Hon har använt cigaretter som sin medicin. För några månader sedan la hennes psykolog till diagnosen GAD. När jag läste om den på nätet förstod jag att detta var något hon haft som liten. I julas slutade hon röka och efter det har hennes liv blivit en katastrof. Hon har inget som lugnar ner hennes hjärnaktivitet, den går på högvarv hela dagen och det är bara hemma som hon kan få ett någorlunda lugn. Denna ständiga oro över det mesta har satt sig på hennes mage, hon har magras på magras och smärtan är så svår ibland att värken går ner i benen och det känns som om någon bryter dem på henne. Just nu är hon så ledsen och ibland säger hon att hon inte orkar mer. Vi har haft tur med Bup och hon har trivts så bra med sina 2 psykologer och har haft stort förtroende med dem. Men nu har hon blivit myndig och blivit skickad till en mellan distans som ska bedömma om de kan hjälpa eller om hon ska skickas till vuxenpsyk. Jag undrar om någon här har samma värkproblemmatik och vad kan hon göra, finns det någon bra medicin? Snälla hjälp!

    Avatar

    Hej. Jag förstår att du oroar dig över din dotters situation och att det även påverkar dig.

    Jag är själv förälder till barn med npf-diagnoser och har själv adhd.

    Jag är ingen läkare men vet att det kan vara svårt att finna rätt medicinering och att det gäller att vara envis och orka testa de olika preparaten som finns och hålla ut tills man hittar rätt.

    Att din dotter började röka var ju en typ av sjävmedicinering och risken finns ju att det övergår i något annat. Jag själv använder tobak och vet att det är min ”snuttefilt” men jag medicineras också för min adhd dock skulle inte klara av min vardag utan.

    Att leva med värk vid stress och psykisk ohälsa är inte ovanligt. Kroppen säger ifrån.

    Jag tycker ni ska ta upp detta med BUP.

    Även att hon har problem med magen och minskar kan vara ett symptom på psykisk ohälsa.

    Jag rekommenderar dig att först söka primärvården, alltså vårdcentralen för detta för att utesluta somatiska sjukdomar och även ta upp detta med BUP.

    Det är svårt när ens barn blir myndig och hamnar mellan två instanser. Jag hoppas hon kan få hjälp via en mottagning inom psykiatrin som arbetar med ”Unga vuxna”.

    Se till att få stöd och hjälp du också om du behöver det.

    Var rädd om dig! 💕

    Avatar

    Jag skulle skriva minskar i vikt.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.