Hem > Forum > Livet > Långtids fasta. Bra för hälsan?

Långtids fasta. Bra för hälsan?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
9
  • Avatar

    Av lite olika anledningar så har jag inlett en långtidsfasta. Kör på så länge jag orkar. Har hört flera som sagt att de mått bättre av det. Ställa om kroppen. Har kört ganska länge nu och mår faktiskt bra hittils. Någon som fastat och kan berätta? Jag dricker mycket vatten och unnar mig lite te varje dag. Å 1 kopp kaffe. Ingen läsk el andra sötade drycker. Nästan som vattenfasta. Bra el dåligt vet jag ej men såg på nätet nån som gjort detta å mådde bra. Allt väl just nu.

    Avatar
    Trådstartaren

    Mår fortfarande bra. Jobbigt när man lagar mat å blir sugen. Men det funkar. Märker skillnad psykiskt. Känner mig gladare. Inte lika nere. Lika ensam.

    Avatar

    Hmm vilken typ av fasta håller du på med?

    Avatar
    Trådstartaren

    Vatten fastar. Men unnar mig 1 kopp kaffe och 1 kopp te varje dag. Läste lite om vatten fasta på nätet innan. Fanns ex på folk som kört i ca 60 dagar å mått bra.

    Avatar

    Intressant – kan du ha drabbats av någon extrem form av anorexi när du väljer vattenfasta under så lång tid?

    Vattenfast är inte så hälsosamt mer än 1- 3 dygn. All fasta bränner proteiner från musklerna – vilket gör att du tror att du förlorar fett – men i själva verket förlorar du alltså muskelvävnad oxå…

    Efter tre veckor får du hjärnskador på grund av socker och fettbrist som hjärnan behöver. Dessutom så får du inte några spårämnen som du måste tillföra varje vecka för att inte få skador på cellerna i kroppen.

    Folk som i politiska syften använt sig av självsvält och bara druckit vatten brukar ha obotliga skador på kropp och hjärna efter 2 månaders fasta mycket på grund av den tidigare omnämnda muskelprotein förbränningen.

    Vätskefasta brukar ske med soppor som tillför spårämnen rekommenderas under max 10 dagar.

    Skulle inte periodisk fasta av något slag eller lågkalori diet vara bättre alternativ för dig att testa?

    Avatar
    Trådstartaren

    Har inte någon form av anorexia el någon annan form av ätstörning som jag vet om. Och några hjärn el kropps skador har jag inte märkt än förutom lite magproblem. Å då har jag ändå kommit en bra bit över halva tiden. Men vem vet hur det blir imorgon? Kommer ju självklart att avbryta om jag skulle börja må dåligt!

    Avatar
    Trådstartaren

    Mår rellativt bra. Bättre än jag trodde jag skulle. Men fick ett blodsickerfall på kvällen så tog 2 små rutor choklad och lite te. Sen blev det ok igen. Familjen åt på donken och jag lovar hade stora svårigheter att hålla mig undan maten. Doften kan göra en tokig! Snacka om att snålvattnet rann. Trött på vatten i alla dess former nu. Får väll se hur jag orkar fortsätta. Mmmm donken.

    Avatar
    Trådstartaren

    Bröt fastan för ett par dagar sedan. Hade svårt att se och höra. Knasigt. Visserligen äter jag bara soppor nu men mat e ju mat. Gör ju inte detta för att gå ner i vikt utan det är ju för att jag ej kan äta fast föda. Men jäklar vad trött jag är på vatten!!!

    Avatar

    Mår rellativt bra. Bättre än jag trodde jag skulle. Men fick ett blodsickerfall på kvällen så tog 2 små rutor choklad och lite te. Sen blev det ok igen. Familjen åt på donken och jag lovar hade stora svårigheter att hålla mig undan maten. Doften kan göra en tokig! Snacka om att snålvattnet rann. Trött på vatten i alla dess former nu. Får väll se hur jag orkar fortsätta. Mmmm donken.

    Hmm ditt beteende påminner om min syster som är anorektiker…..

    Avatar

    Bröt fastan för ett par dagar sedan. Hade svårt att se och höra. Knasigt. Visserligen äter jag bara soppor nu men mat e ju mat. Gör ju inte detta för att gå ner i vikt utan det är ju för att jag ej kan äta fast föda. Men jäklar vad trött jag är på vatten!!!

    Skönt att du bröt fastan. Men jag förstår inte – du skriver i ett tidigare inlägg att du hade svårt att hålla dig från maten när din familj var på donken men så säger du att du inte kan äta fast föda – jag blir nyfiken – varför kan du inte äta fast föda?

    Ja dina symtom är  typiska symtom för det som händer när hjärnan börjar bli undernärd – eftersom du varken ser eller hör med ögon och öron utan med hjärnan. Öron och ögon är bara sensorer som registrerar omgivningen.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
9

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.