Hem > Forum > Terapi & Medicin > Positiva erfarenheter från vården

Positiva erfarenheter från vården

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
0
  • Avatar

    I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av positiva erfarenheter från vården och bemötande och behandlingar som har hjälpt oss.

    I fjortonårsåldern besökte jag en läkare då jag led av yrsel, illamående och aptitlöshet bland annat. Jag oroade mig för att jag led av någon allvarlig sjukdom. Jag var i alla fall övertygad om att mitt tillstånd hade fysisk orsak.

    Det visade sig dock att det var oro och ångest som orsakade det hela, utlöst av min livssituation. Min första reaktion var- va, hur kan detta “bara” vara psykiskt? Jag mådde fysiskt illa så jag var spyfärdig och det kändes ibland som att golvet i klassrummet i skolan åkte upp och ner under mina fötter. Doktorn noterade att jag var så spänd att jag hade tics och gav remiss till en sjukgymnast som jag fick gå hos i några månader. Där fick jag massage och fick träna på att slappna av. Under tiden hade jag som stående hemläxa av min sjukgymnast att en kort stund varje dag träna avslappning i form av att gå igenom hela kroppen tills hela kroppen var avslappnad.

    Många människor med stress- och ångesttillstånd spänner sig utan att de är medvetna om det. Spänningar kan vara en orsak till att man får fysiska symtom av ångesten. I mitt fall var det så att jag faktiskt glömt hur man slappnar av.

    Att lära mig detta verktyg, avslappningsövningar, har gett mig en kroppsmedvetenhet som gör att jag märker så fort obehagliga tankar och stress får mig att spänna mig. Jag tycker att detta var en stor gåva att bli varse detta redskap när jag var så ung, att ha med mig ut i livet. Det gör att jag kan förebygga spänningar innan de fastnar i kroppen. Det har också gjort att jag oftast kunnat avbryta ångesten innan den brutit ut.

    Jag tycker att detta var exempel på en läkare som hade helhetssyn och inte körde någon quick fix i form av att skriva ut lugnande medicin när det fanns en annan lösning. Nu menar jag inte att avslappningsövningar alltid kan ersätta terapi eller medicin men jag tror att de är ett värdefullt komplement till övrig behandling just när det gäller stress- och ångesttillstånd. Ungefär som fysisk aktivitet är.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
0

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.