Hem > Forum > Terapi & Medicin > Psykiatrin och hur kroppen fungerar

Psykiatrin och hur kroppen fungerar

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3
  • Ibland undrar jag hur psykiatrin fungerar och om dom inte glömmer det mest grundläggande. Nedan kommer mitt resonemang hur jag tycker psykiatrivården skulle kunna fungera annorlunda. Vill först bara säga att jag har ingen utbildning inom vården men jag har lagt ner många många timmar på att förstå hur kroppen fungerar. Kanske är det nått jag glömt eller inte vet som är viktigt varför vården fungerar som den gör. Jag tar gärna emot svar och kommentarer om vad ni tycker.

    Hur kroppen fungerar

    Vad jag har förstått så är hjärnan (och våra tankar) starkt ihopkopplade med övriga kroppen. Om inte kroppen mår bra så mår inte hjärnan bra. Det är främst tre stora saker kroppen behöver. Sömn, Mat och Motion. Dom tre sakerna styr väldigt mycket av hur kroppen fungerar. Det är dom tre sakerna som styr stor del av våra signalsubstanser som påverkar hjärnan och tankarna. Melatonin, Serotonin, Dopamin, Noradrenalin m.m. Det är främst dom fyra signalsubstanserna som jag har stött på när det gäller hur hjärnan tolkar verkligheten och vad kroppen behöver. Det är även dom signalsubstanserna som medicinerna påverkar. Så om nu sömn, mat och motion är så extremt viktigt… varför är det så lågt prioriterat hos psykiatrin?

    Stress

    Stress är en stor bov i dramat när vi mår dåligt. När jag läser om olika saker så finns ofta stress med av dom faktorer som kan påverka. Dessutom hör man ju så ofta nu att det talas om hur stressade alla är och hur mer vanligt det är idag med stressen. Stress påverkar kroppen extremt mycket. Bland annat påverkar den hur magen fungerar (viktigaste organet för signalsubstanser). Stress minskar nivån på serotonin (vi behöver inte äta när vi är i fara), minskar melatonin (varför sova när vi är i fara?) osv osv. Stressen stänger av olika funktioner i kroppen som inte behövs när vi är i fara.

    Trots att läkare har vetat om att jag är EXTREMT stressad (flera symptom och diagnoser inom stress) så har jag fått SSRI mediciner mot depression. SSRI mediciner (antidepp) blockerar Serotonin mottagare för att kroppen ska producera mer Serotonin. Jag undrar… hur tänkte läkaren där egentligen? Om kroppen redan bortprioriterat Serotonin och man sedan gör det ännu svårare för att ta emot Serotonin… då lär det ju bara kunna bli ännu värre. Och det är ju just det som händer… medicinen fungerar inte som förväntat och man mår bara ännu sämre.

    Blodprover

    Varför gör man inte blodprover på olika utvalda vitaminer och andra ämnen som kan ge biologiska förklaringar? Tror jag fått tagit blodprover två eller tre gånger hos psykiatrin under ca 15 år. Läkarna verkar inte ens bry sig om att kolla hur kroppen mår när det är det mentala som ska försöka fixas med mediciner och terapier. Forskning har ju visat hur viktig hela kroppen är och hur magen och övriga kroppen påverkar psyket till stor del. Dessutom finns ju flera andra sjukdomar som t.ex. blodsjukdomar eller problem med njurarna som kan påverka psyket. Forskning visar även t.ex. att för låg nivå av Vitamin D kan vara stor orsak för PTSD symptom. Trots det ville inte läkaren veta hur min nivå av Vitamin D låg innan hen gav diagnosen.

    Följer sjukvården forskning?

    En fråga som jag ställer mig är… följer verkligen sjukvården forskningsresultat? Är psykiatrin så pass begränsad att man bara kan titta på psyket och helt strunta i hur psyket påverkas av kroppen? Har inte läkarna och övrig vårdpersonal kunskaper om hur kroppen påverkar psyket? Eller anses det inte vara så stor påverkan? Kanske psykiatripersonal inte anser att det är deras område att kolla hur sömn, mat och motion fungerar?

    Jag skulle gärna vilja höra era kommentarer och funderingar kring detta. Gärna även höra från läkare och vårdpersonal om jag har helt fel? Kanske bara dom ställen jag varit till som inte ser på detta sättet? Berätta gärna om ni vet något ställe som jobbar såhär.

     

    Avatar

    Nu ser det ju säkert olika ut beroende på vart och till vem man kommer till, och jag har inte heller helt koll på skillnader mellan olika psykiatriska instanser, men låter konstigt att du bara fått ta blodprover 2-3 gånger. Näringsbrist och liknande påverkar ju självklart psyket, och också hur vi reagerar på och hanterar olika mediciner, så om något är det väl något du borde ta upp med läkare/psykolog. Just vad gäller stress o.s.v. samt motion, så blir ju problemet här att när kroppen väl nått en viss “nivå” eller hanterat stress under en längre period så klarar den inte längre av det, ibland inte ens i form av idrott, som ju faktiskt är att utsätta kroppen för stress, och i en del fall (som utbrändhet eller mycket ångest) kan det säkert vara bra att undvika att prata alltför mycket om just det, även om någon form av rörelse lär vara nödvändig för att bli frisk.

    Kanske är det för att min reaktion på psykisk ohälsa visat sig så fysiskt som sjukvården visat sig ganska medvetna om sambandet, men tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så, då det också troligen drar ut på sjukdom.

    När det kommer till serotonin och SSRI-preparat så är det väl dock ändå så att de heter “serotoninåterupptagningshämmare”? Alltså, de hindrar serotonin från att “återupptas” av kroppen, och därmed får den längre tid att verka?

    Trådstartaren

    Tack för ditt svar och tankar Pink Hicunu.

    Att motion är stress har jag inte tänkt på och det har du nog rätt i. Även om motion också kan minska stressen om man motionerar lagomt. Det kan ju ta bort “modern stress” som t.ex. datorer och sånt. Att jogga/powerwalk i skogen kan ju då vara bra motion.

    Jag kom in till psykiatrin ganska snabbt utan att genomgå grundlig undersökning på vårdcentral. Dom var 100% säkra på att det var depression och ångest och satte in SSRI och Bensodiazepiner direkt utan kontroll på övrigt än det jag berättade för dem om mina tankar och känslor. Antar att resterande psykiatriska mottagningar sedan har utgått från att grundlig undersökning genomfördes och inga resultat hittades som kunde förklara mina symptom. Konstigt dock att dom aldrig gjort någon ytterligare kontroll föränn jag fick ADD medicin. Men antar att det kan vara tidsbrist och hyrläkare som det kan bero på.

    Jag kanske har förstått fel hur SSRI mediciner fungerar? Det jag förstod var att dom blockerar receptorerna men jag trodde det var receptorerna som behövde mer Serotonin. Att kroppen då skulle förstå att den behöver skapa mer Serotonin för att det ska bli tillräckligt. Men om det bara är för att ha kvar det man har en stund längre så hjälper det ju inte så mycket när kroppen i princip har slutat producera Serotonin. Om receptorerna får för lite Serotonin så borde det väl också ha någon påverkan? Vad jag förstår så har inte forskningen förstått helt hundra hur SSRI fungerar och det känns skrämmande att exprimentera med.

    Tusen tack för ditt svar 🙂

    Avatar

    Ibland undrar jag hur psykiatrin fungerar och om dom inte glömmer det mest grundläggande. Nedan kommer mitt resonemang hur jag tycker psykiatrivården skulle kunna fungera annorlunda. Vill först bara säga att jag har ingen utbildning inom vården men jag har lagt ner många många timmar på att förstå hur kroppen fungerar. Kanske är det nått jag glömt eller inte vet som är viktigt varför vården fungerar som den gör. Jag tar gärna emot svar och kommentarer om vad ni tycker. Hur kroppen fungerar Vad jag har förstått så är hjärnan (och våra tankar) starkt ihopkopplade med övriga kroppen. Om inte kroppen mår bra så mår inte hjärnan bra. Det är främst tre stora saker kroppen behöver. Sömn, Mat och Motion. Dom tre sakerna styr väldigt mycket av hur kroppen fungerar. Det är dom tre sakerna som styr stor del av våra signalsubstanser som påverkar hjärnan och tankarna. Melatonin, Serotonin, Dopamin, Noradrenalin m.m. Det är främst dom fyra signalsubstanserna som jag har stött på när det gäller hur hjärnan tolkar verkligheten och vad kroppen behöver. Det är även dom signalsubstanserna som medicinerna påverkar. Så om nu sömn, mat och motion är så extremt viktigt… varför är det så lågt prioriterat hos psykiatrin? Stress Stress är en stor bov i dramat när vi mår dåligt. När jag läser om olika saker så finns ofta stress med av dom faktorer som kan påverka. Dessutom hör man ju så ofta nu att det talas om hur stressade alla är och hur mer vanligt det är idag med stressen. Stress påverkar kroppen extremt mycket. Bland annat påverkar den hur magen fungerar (viktigaste organet för signalsubstanser). Stress minskar nivån på serotonin (vi behöver inte äta när vi är i fara), minskar melatonin (varför sova när vi är i fara?) osv osv. Stressen stänger av olika funktioner i kroppen som inte behövs när vi är i fara. Trots att läkare har vetat om att jag är EXTREMT stressad (flera symptom och diagnoser inom stress) så har jag fått SSRI mediciner mot depression. SSRI mediciner (antidepp) blockerar Serotonin mottagare för att kroppen ska producera mer Serotonin. Jag undrar… hur tänkte läkaren där egentligen? Om kroppen redan bortprioriterat Serotonin och man sedan gör det ännu svårare för att ta emot Serotonin… då lär det ju bara kunna bli ännu värre. Och det är ju just det som händer… medicinen fungerar inte som förväntat och man mår bara ännu sämre. Blodprover Varför gör man inte blodprover på olika utvalda vitaminer och andra ämnen som kan ge biologiska förklaringar? Tror jag fått tagit blodprover två eller tre gånger hos psykiatrin under ca 15 år. Läkarna verkar inte ens bry sig om att kolla hur kroppen mår när det är det mentala som ska försöka fixas med mediciner och terapier. Forskning har ju visat hur viktig hela kroppen är och hur magen och övriga kroppen påverkar psyket till stor del. Dessutom finns ju flera andra sjukdomar som t.ex. blodsjukdomar eller problem med njurarna som kan påverka psyket. Forskning visar även t.ex. att för låg nivå av Vitamin D kan vara stor orsak för PTSD symptom. Trots det ville inte läkaren veta hur min nivå av Vitamin D låg innan hen gav diagnosen. Följer sjukvården forskning? En fråga som jag ställer mig är… följer verkligen sjukvården forskningsresultat? Är psykiatrin så pass begränsad att man bara kan titta på psyket och helt strunta i hur psyket påverkas av kroppen? Har inte läkarna och övrig vårdpersonal kunskaper om hur kroppen påverkar psyket? Eller anses det inte vara så stor påverkan? Kanske psykiatripersonal inte anser att det är deras område att kolla hur sömn, mat och motion fungerar? Jag skulle gärna vilja höra era kommentarer och funderingar kring detta. Gärna även höra från läkare och vårdpersonal om jag har helt fel? Kanske bara dom ställen jag varit till som inte ser på detta sättet? Berätta gärna om ni vet något ställe som jobbar såhär.

     

    Jag har precis som du fått lämna blodprover vid nåt enstaka tillfälle, och det var i ätstörningsvården där det med 99% säkerhet var så att jag hade brist på nåt. (Jag har dock, som sagt, bara fått göra det vid nåt enstaka tillfälle, trots att jag haft ätstörningar i 15 år och har sökt för det många gånger). Psykiatrin verkar inte bry sig alls om nånting annat än mediciner. Skit samma om man aldrig är ute eller träffar folk, aldrig sover, ens diet består av en ruta choklad om dan och ens enda motion består av att krypa ur sitt eget skinn av ångest. Medicin, så blir allt bra. Blir det inte bra så provar vi en annan medicin. Funkar inte den heller så är du nog bara inte motiverad och då blir du avslutad i psykiatrin.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
3

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.