Hem > Forum > Psykiska diagnoser & tillstånd > Svårigheter att skilja på dröm och verklighet

Svårigheter att skilja på dröm och verklighet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Jag har egentligen ingen aning om det här är rätt forum för det här, men någonstans måste jag vända mig efter att en snabb googling inte direkt gav några svar.

    Jag är en ensamstående mamma till en snart 9 årig dotter med ADHD och har själv högfungerande autism. Jag var sjukskriven från att min dotter fyllde 3 ungefär, tills hon var runt 7, pga deprission. Idag är jag medicinerad med Citalopram och Atemoxetin.

    Ganska länge nu, kanske ett år eller så, har jag vaknat på morgonen efter att jag drömt (det gör jag inte super ofta, men kanske 2-3 gånger i veckan) och blivit förvirrad för att det jag drömt inte är verkligheten jag vaknat i. Det är inga konstiga eller abstrakta drömmar, utan vardags saker. I flera veckor drömde jag att jag hade ett romantiskt förhållande med två av mina kusiner som jag varken träffat eller pratat med på flera år. Jag kände riktig och ärlig chock över att det inte var så när jag vaknade.

    Ibland tar det flera timmar för mig för att komma ut ur den här förvirringen. Eller jag kanske ska kalla det förnekelsen? Jag kan drömma om saker som jag sedan pratar med familj och vänner om som att det faktiskt hänt och jag blir tveksam om jag har drömt det eller inte om personen jag pratar med inte har något minne av händelsen.

    Jag tvivlar på att detta är normalt, men jag vill inte direkt ringa till psykmottagningen och berätta det här heller, speciellt om det kanske inte är något bakom det alls.

    Om någon där ute har något svar så uppskattas det, i vilket fall.

    Jag känner igen mig. Har också högfungerande autism och personer med autism har som bekant ofta svårt att växla mellan olika “lägen”, att snabbt ställa om i olika situationer etc. Jag har läst att det även kan vara svårt att ställa om mellan sömn och vaket tillstånd, vilket för mig kändes lite betryggande för jag har jättesvårt att komma igång på morgonen och då menar jag inte bara att jag är trött utan också om att huvudet liksom inte fattar att jag ska befinna mig i vaket tillstånd nu och sluta sova/drömma. Helst behöver jag ha en timme minst bara för att fatta att jag är vaken och bearbeta det jag drömt om, men vissa dagar kommer jag liksom aldrig riktigt in i vaket tillstånd. Och ja, det händer att jag har svårt att skilja på om något har hänt på riktigt eller om jag drömt det eftersom mina drömmar är lika verkliga (eller overkliga) som verkligheten. Som sagt, jag skyller detta på min autism. Så jag tror inte att du behöver vara orolig men om du besväras väldigt mycket av det kanske det är värt att ta upp med din läkare? Det kan ju vara möjligt att medicinen påverkar sömnkvaliteten eller förmågan att bryta mellan sömn och vakenhet. En tanke bara.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.