Hem > Forum > Må piss > Vårdnadstvist och soc-anmälan

Vårdnadstvist och soc-anmälan

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Separerade för flera år sedan och relationen mellan mig och andra föräldern har bara blivit sämre. Jag försökte vänta ut, prata, skrika och skriva. Sökte hjälp av medarbetarsamtal (nej från andra föräldern) och familjebehandling (samma där).

     

    Vi var två barn. Barnen vet inte något annat än att föräldrar bråkar (ej fysiskt).

     

    Tillslut gick jag till domstol och drev en vårdnadstvist. Vi tvingades mötas i våra yrkanden och jag kände att det är okej, man får ge och ta. Efter domen pratar den andra föräldern illa om mig, drar upp enskilda incidenter som ägde rum i vår destruktiva relation. Säger att jag bara vill ha barnen för pengarna osv. Resultatet blir att äldsta barnet blir arg på mig. Hen ber mig att prata illa om andra föräldern vilket jag undviker. Jag har sagt att jag vill att de ska ha en bra relation även om vi föräldrar inte har det. Barnet säger då att den andra föräldern inte vill det för vad hen tycker om mig. Detta tyckande menar föräldern är sanningen. Eftersom jag inte pratar illa om den andra föräldern menar barnet att den andra föräldern har rätt.

     

    Både i samarbetssamtal (i rättsprocessen) och medling pratade de om vikten att inte prata illa om varandra inför barnen.

     

    Barnet tycker alltså illa om mig nu. Tidigare i veckan sa jag nej till att leka efter skolan (hade lekt dagen innan och ville ha lekkompis hem dagen efter). Då går barnet till skolan och säger att jag slagit hen. De blir då omhändertagna av soc och får bo hos andra föräldern under utredningen. Detta trots att jag har alibi den dagen detta ska ha skett.

     

    Jag vet att jag måste uthärda men just nu känns det hopplöst. Jag känner att jag inte är något utan barnen. Jag känner mig misstrodd av socialtjänsten och jag har inte fått någon information om vad som väntas av mig. När jag frågade om vad jag har för möjligheter till stöd fick jag ett nummer till socialtjänsten på dagtid och annars är det psykiatrin. I flera dagar har jag gått omkring och känt mig tom, misstrodd och ensam. Utelämnad. Jag har ingen livslust. Det finns inget mål. Ingen information.

     

    Jag har skrikit efter hjälp i två år till socialtjänsten och BUP. Det finns underlag till.

     

    Min partner vet inte hur hen ska bete sig och är bara tyst. Ibland sätter hen sig hos mig, med corona-avstånd och är tyst. Väntar sig att jag ska säga när jag är hungrig, vad jag är sugen på, vad vi ska äta, vad vi ska göra under dagen. Men jag känner enbart apati. Så jag misslyckas i rollen som partner också.

     

    Hur får man ork att stå upp? Hur bevisar man att man faktiskt inte slagit sitt barn?

     

    För socialtjänstens samtalston vad tydlig: Du är skyldig, barnen är trygga hos andra föräldern.

     

    Jag har verkligen inte slagit mitt barn. Däremot har jag bett om hjälp för att det är så otroligt mycket bråk hemma!

    Avatar

    <3 Fina du, kan knappt föreställa mig något mer obehagligt än att bli orättvist anklagad för att ha slagit sitt eget barn. Socialtjänstens samtalston om att så skulle vara fallet är ju djupt förnedrande. Jag hade blivit så arg.

    Tänker även på att det låter som att barnet mår extremt dåligt och är svårt förvirrat, kanske även traumatiserat av allt det här? Är själv skilsmässobarn med två föräldrar där det var som ett världskrig hemma efter de skilde sig. De hatade varandra djupt och innerligt och det värsta av allt var nog att vi barn känslomässigt blev totalt avskurna från att bli sedda, bemötta med kärlek och närvaro. Föräldrarna förmådde bara tänka på sig själva, sina smärtor och sin avsky över den andra föräldern.

    Så mitt råd till dig är att sitta lugnt i båten (förstår om det låter provokativt att säga så), skapa en harmonisk plats hemma hos dig där barnen känner att det är tryggt och kärleksfullt.  Försök återvinna förtroendet till det här barnet som förmodligen är i en djup krisreaktion och inte vet vad den ska göra av sina känslor.

    Jag tror det kommer lösa sig <3

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.