Hem > Forum > Psykiska diagnoser & tillstånd > Jag har tappat mig själv sedan jag blev sjuk

Jag har tappat mig själv sedan jag blev sjuk

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
6
  • Avatar

    Har varit sjuk i utmattning sedan ett år tillbaka. Nu vet jag inte vem jag är. Någon som känner igen sig?

    Avatar
    Trådstartaren

    Jag menar att jag känner att jag inte kan något längre. Och tvivlar på mig själv.

    Avatar

    Jag har inte varit med om samma sak, men känner igen känslorna av att tvivla på sig själv och känna att man inte kan något. Som att man bara låtsas och väntar på att folk ska upptäcka det…

    Tror att det kallas imposter syndrome, fast det kanske inte är det du upplever?

    När jag får såna känslor brukar jag i alla fall försöka titta på det jag gjort tidigare och säga till mig själv upprepade gånger att jag kan. Att jag är bra. Att jag kan lära mig det jag inte redan vet. Till slut brukar det kunna vända tankegångarna ?

    Avatar
    Trådstartaren

    Jag har inte varit med om samma sak, men känner igen känslorna av att tvivla på sig själv och känna att man inte kan något. Som att man bara låtsas och väntar på att folk ska upptäcka det… Tror att det kallas imposter syndrome, fast det kanske inte är det du upplever? När jag får såna känslor brukar jag i alla fall försöka titta på det jag gjort tidigare och säga till mig själv upprepade gånger att jag kan. Att jag är bra. Att jag kan lära mig det jag inte redan vet. Till slut brukar det kunna vända tankegångarna ?

    Tack för ditt svar! Precis så är det! Jag skall kolla upp Imposter syndrome! Visste inte att det hade ett namn….

    Avatar

    Hej. Vet inte om det hjälper just dig men hade velat påminna om att det vi jobbar med inte gör oss till dem vi är. Vi är inte inte vårt jobb, eller vår sjukdom för den delen, om du förstår vad jag menar. Vi kan välja vem vi är själva, trots att vi lever i ett samhälle som ständigt klankar ner på oss. Vi blir trasiga ibland men vi finns kvar och kan pussla ihop oss efterhand, och vi utvecklas som personer hela livet. Mitt bästa råd är att försöka vara uppriktig mot dig själv och ta reda på vad du tycker om att göra, vad du kan känna dig stark och stolt i och vilket liv som hade känts meningsfullt för just dig. Låt det ta tid.

    Avatar

    Har varit sjuk i utmattning sedan ett år tillbaka. Nu vet jag inte vem jag är. Någon som känner igen sig?

    jag tror faktiskt att känslan av att inte kunna något och inte vara värd något är en del av utmattningssyndromet! Håll ut! Det tar tid att komma tillbaka! och det tar tid att inse vad det var som gjorde att man gick in i väggen och fundera ut nya strategier. På ett sätt är det en del av läkningen att lära känna sig själv igen, och det är inte säkert att man är exakt samma människa efteråt som man var innan. Alla upplevelser i livet förändrar oss, vissa mer än andra.

    Avatar
    Trådstartaren

    jag tror faktiskt att känslan av att inte kunna något och inte vara värd något är en del av utmattningssyndromet! Håll ut! Det tar tid att komma tillbaka! och det tar tid att inse vad det var som gjorde att man gick in i väggen och fundera ut nya strategier. På ett sätt är det en del av läkningen att lära känna sig själv igen, och det är inte säkert att man är exakt samma människa efteråt som man var innan. Alla upplevelser i livet förändrar oss, vissa mer än andra.

    Tack! <3

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
6

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.