Hem > Forum > Närstående > Vad ska jag göra? Tips & Råd? Flytt eller inte flytt?

Vad ska jag göra? Tips & Råd? Flytt eller inte flytt?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Hej Allihopa,

    Svårt att veta vart man ska börja? Vill alltid klara saker ensam. Men ensam är ingen stark.

    Jag har varit tillsammans med min sambo i 4 år nu. Redan innan vi träffades så hade hon problem med ångest. Jag hoppades att en ny flytt till mig och min stad, skulle ge hen en nystart bort från allt det där som hen varit med om. Nya läkare, nya vänner och en ny miljö. I början gick det bra, allt gick åt rätt håll. Sen började ångesten komma ifatt oss. Min sambo valde att sluta med sina mediciner, jag tyckte det var fel. Men stöttade hen då det var hens beslut. Jag försöker finnas där för min sambo, jag avstår saker från vänner, idrott och familj. Försöker välja tillfällen, vilket tyvärr gjort att min familj och mina vänner tröttnat på hela situationen. Jag vill inte att detta ska handla om mig, jag vill att hen ska må bra men jag vill bara inte offra allt som jag håller kärt i den processen. Min sambo är isolerad i vår lägenhet, vägrar gå ut. Sambon säger att det som skulle lösa mycket är en flytt, då hen vantrivs så mycket i vår lägenhet. Det känns som att allt jag gör blir fel, jag slits mellan mina vänner, min familj och min sambos sida. Hen har också tappat kontakten med sin egna familj. Hen blir ofta arg på mig, kanske jag gör fel, kanske jag inte är rätt för hen. Jag älskar min sambo och vill det bästa för oss båda. Men hen har ingenstans att ta vägen. Kärleken är för stark för att inte se till att hen får det bra och hittar tillbaka till livet. Jag vill bara att vi båda ska få vara lyckliga, jag orkar inte bråka längre. Jag försöker kämpa varje dag, försöker bära allt inom mig och hoppas att allt löser sig. Samtidigt som jag är rädd att förlora vänner och familj. Vad ska jag göra?

    Gärna tips och råd?
    Tror ni att en flytt skulle hjälpa, eller har hen skapat sig sitt egna fängelse?
    Kanske blir det samma sak på en ny plats?
    Kanske är det vi som är problemet?
    Hur kan jag få hen att känna sig älskad och inte känna sig övergiven och ensam men samtidigt leva mitt liv och inte isolera mig själv från allt som finns runtomkring. Jag vet själv att jag inte är perfekt och svår att leva med. Samtidigt älskar jag hen, vill inte släppa ner henne till mörkret. Jag vill att hen ska söka hjäp, men hen vägrar göra det om vi inte flyttat först.

    Styrka till alla som kämpar!
    Både ångestdrabbade och anhöriga.
    #LifesHard

    Hello

    It sounds like you are going through a challenging time supporting your partner who is struggling with anxiety. It’s important to remember that you are not alone and that there are resources available to help both you and your partner.It’s concerning that your partner has isolated themselves and is refusing to seek help unless you move first. While a change of scenery can be helpful, it’s not a guarantee that it will solve all the underlying issues. It’s important for your partner to seek professional help and continue with any medication as prescribed.

    It’s also important for you to take care of yourself and not sacrifice everything for your partner.(you are not selfish)

    It’s okay to set boundaries and communicate your needs to your partner. It’s possible to be supportive while also living your life and maintaining relationships with friends and family.Encourage your partner to seek help and consider seeking therapy or support for yourself as well. Remember that it’s okay to ask for help and that you don’t have to go through this alone.

    Take care and stay strong. #LifesHard

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.