Hem > Forum > Psykiska diagnoser & tillstånd > Ledsen och missförstådd

Ledsen och missförstådd

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
5
  • Lägger tråden här för det finns inte “missbruk” bland ämnena, och detta är väl det ämne som ligger närmast det..

    Jag är ganska upprörd och sårad pga att jag skrev i ett missbruksforum på nätet att jag är negativt inställd till beroendevården, AA och även “vanliga människor” pga att jag har kämpat för hjälp väldigt länge och inte fått den hjälp jag behöver för att ta mig ur mina beroenden, att jag ibland blivit bemött med total oförståelse och försummelse av instanser jag varit i kontakt med, att ytligt bekanta till mig kränkt mina personliga gränser genom att lägga sig i mitt liv, komma med fräcka frågor och påståenden som inte stämmer och inte respektera mina gränser. Bland annat..

    Jag skrev om detta i det andra forumet fast mycket mer utförligt och med andra ord. Förväntade mig inte att även där bli bemött på nästan exakt samma sätt!! Hade väl väntat mig lite mer förståelse, uppmuntran och mindre dömande svar än vad jag fick! Jag lever tydligen i förnekelse, tar inget ansvar och bara skyller mina fel på alla andra, samt att det tydligen är Jag som inte vill ha hjälpen jag erbjuds!!?  Blev lite chockad över den totala bristen på förståelse och kunskap! Det är ett forum för alla att skriva i, oavsett egna erfarenheter av missbruk eller inte, ska sägas. Jag vet att det inte går att förstå om man inte har såna erfarenheter själv.. men fick även ett svar från en nykter beroende som ansåg att jag inte är mottaglig för hjälp pga att jag inte inser att jag behöver hjälp, och något om att AA finns när jag är redo. Detta trots att jag skrev att jag inte klarar av AA:s mentalitet och att jag känt mig illa bemött av flera AA-medlemmar!

    Jag grät och hade en klump i bröstet igår över att INGEN  verkar förstå mig eller vilja lyssna på mig! Att jag faktiskt har en massa smärtsamma upplevelser i bagaget av olika kränkningar genom åren som missbrukare! Och att det gör det svårt för mig att våga ta emot hjälp!! Jag skrev ungefär så i forumet, och ändå fick jag de svar jag fick!

    Här på Mind brukar alla vara snälla, icke-dömande  och mer nyanserade i sitt tänkande. Så snälla, nu behöver jag all tröst, uppmuntran och förståelse av er som det bara går! Jag behöver vänliga ord nu och inga pekpinnar!

    Varför har vissa människor en sådan ensidig bild av missbrukare?  Som om vi allihop var exakt likadana, att AA är det enda som hjälper och att man lever i förnekelse om man inte kan lägga av eller om det inte funkat med behandling förut etc?!

    Hej Purple,

     

    Det är få som klarar att förstå vad beroende är.

    Inte ens när man nämner för dem att de själva till exempel är beroende av mat och luft.

    Bara vi som är beroende av det som inte är accepterat att bli beroende av som förstår hur det är att vara beroende av det som är ”otillåtet”.

    Många människor klarar inte ens av att sluta dricka kaffe. Eller är beroende av mjölk……

     

    Så om du möts av oförståelse, tänk på hur otroligt trångsynta folk kan vara. Det kanske är en morots-beroende du möter. Eller någon som inte kan avstå sex, eller spel, eller tobak, eller kanske till och med våld.

    Människor (och även djur) blir olika beroende av olika droger som påverkar nervsystemet. Prova att ge kattmynta till 10 katter. En del kommer att bli höga som hus. Andra går bara förbi och märker inget (men de kanske är mentalt överlägsna….hahahaha.)

     

    Du har inte gjort fel, och det är inget fel på dig.

    Felet är att det finns alkohol som du kan få tag på och det påverkar dig mer/annorlunda än andra.

    Du har väl inte uppfunnit någon drog som du blivit beroende av? Eller hur? Så det är alltså inte ditt fel att alkohol är en accepterad drog som glorifieras i så många sammanhang.

     

    De som kränker dig förstår dig inte.

    Och troligen är inte din livsåskådning möjlig att anpassa till AA´s ideér om hur nykterhet skall kunna åstadkommas för den som är beroende.

    För mig var det till exempel omöjligt att låtsas ha någon slags gud (eftersom gudar inte existerar för mig). Och för dig så känner du inte att du passar in efter vad jag förstår.

     

    Det finns andra sätt att bli nykter jag lovar. Har själv varit nykter över tio år.

     

    För mig har det varit mycket viktigare att träffa psykolog för att komma vidare i livet och kunna sluta med alkohol. Och att ibland byta psykolog för att utvecklas ännu mer.

    Men vad som kan hjälpa är säkert olika.

     

    Kram på dig Purple!

    Var så stark du kan.

    Det är ditt liv och varje nykter dag är en dag i frihet!

    Avatar

    <3 Låter som att du råkat på en AA-frälsare?

    Vad jag läst visar studier att det endast är ett fåtal personer som blir hjälpta ur sitt missbruk genom AA. Majoriteten behöver andra typer av behandlingar för att komma ur det. Så ur det perspektivet talar det för att man inte ska vända sig dit eller se det som en universallösning.

    Tröttsamt detta att när en behandling inte fungerar så är vissa direkt där och pekar på motstånd och brister hos individen (så tycker jag terapeuter också kan bete sig), i stället för att se att metoden inte lämpar sig för just den personen. Lite ödmjukhet skulle inte skada emellanåt.

    Skickar en stor kram

     

    Trådstartaren

    Hej Purple, Det är få som klarar att förstå vad beroende är. Inte ens när man nämner för dem att de själva till exempel är beroende av mat och luft. Bara vi som är beroende av det som inte är accepterat att bli beroende av som förstår hur det är att vara beroende av det som är ”otillåtet”. Många människor klarar inte ens av att sluta dricka kaffe. Eller är beroende av mjölk…… Så om du möts av oförståelse, tänk på hur otroligt trångsynta folk kan vara. Det kanske är en morots-beroende du möter. Eller någon som inte kan avstå sex, eller spel, eller tobak, eller kanske till och med våld. Människor (och även djur) blir olika beroende av olika droger som påverkar nervsystemet. Prova att ge kattmynta till 10 katter. En del kommer att bli höga som hus. Andra går bara förbi och märker inget (men de kanske är mentalt överlägsna….hahahaha.) Du har inte gjort fel, och det är inget fel på dig. Felet är att det finns alkohol som du kan få tag på och det påverkar dig mer/annorlunda än andra. Du har väl inte uppfunnit någon drog som du blivit beroende av? Eller hur? Så det är alltså inte ditt fel att alkohol är en accepterad drog som glorifieras i så många sammanhang. De som kränker dig förstår dig inte. Och troligen är inte din livsåskådning möjlig att anpassa till AA´s ideér om hur nykterhet skall kunna åstadkommas för den som är beroende. För mig var det till exempel omöjligt att låtsas ha någon slags gud (eftersom gudar inte existerar för mig). Och för dig så känner du inte att du passar in efter vad jag förstår. Det finns andra sätt att bli nykter jag lovar. Har själv varit nykter över tio år. För mig har det varit mycket viktigare att träffa psykolog för att komma vidare i livet och kunna sluta med alkohol. Och att ibland byta psykolog för att utvecklas ännu mer. Men vad som kan hjälpa är säkert olika. Kram på dig Purple! Var så stark du kan. Det är ditt liv och varje nykter dag är en dag i frihet!

    Hej, förlåt för ett väldigt försenat svar! Stort tack för dina fina ord!! Jag håller med om att man måste ha “rätt” livsåskådning för AA! För mig är det inte Gud som jag har svårt för, utan att jag är “vaken”, spirituell, och ser saker på ett helt annat sätt än de som inte är “vakna” gör. Jag blir ofta rent ut sagt skitförbannad och utmattad över hur otroligt naivt, korkat och enspårigt “vanliga människor” tänker och resonerar.. De flesta tror att allt är SÅ enkelt, kläcker ur sig råd som inte fungerar och aldrig har fungerat för mig..för att mitt liv är annorlunda, allt i mitt liv är annorlunda än hur de flestas liv fungerar! Det är som att man är från en annan planet där livet och samhället inte är anpassat efter en själv och hur ens liv fungerar! Låter konstigt kanske, hoppas att du förstår nånstans i ditt undermedvetna vad jag menar? 😉

    Tack än en gång!!

    Trådstartaren

    <3 Låter som att du råkat på en AA-frälsare? Vad jag läst visar studier att det endast är ett fåtal personer som blir hjälpta ur sitt missbruk genom AA. Majoriteten behöver andra typer av behandlingar för att komma ur det. Så ur det perspektivet talar det för att man inte ska vända sig dit eller se det som en universallösning. Tröttsamt detta att när en behandling inte fungerar så är vissa direkt där och pekar på motstånd och brister hos individen (så tycker jag terapeuter också kan bete sig), i stället för att se att metoden inte lämpar sig för just den personen. Lite ödmjukhet skulle inte skada emellanåt. Skickar en stor kram

    Ja, sådana är jättejobbiga, dryga, har Gudskomplex och storhetsvansinne, usch! Det finns bara EN sanning, en enda ultimat sanning, en enda väg och ett sätt:  Deras egen, och alla deras likasinnade! Klubben för inbördes beundran! Det går inte att prata med dem, det är omöjligt att nå fram till dem, och alla som inte vandrar hand i hand med dem på deras gudabenådade väg är förlorade, förvirrade och i förnekelse! Snacka om att vara hjärntvättad!! Jag tycker att AA, NA m.fl mest liknar sekter och precis som i alla andra sekter så är snedsteg och avhopp helt oacceptabelt. Det måste finnas bättre sätt att må bra på och bli frisk från beroenden, man ska väl inte behöva “sälja sin själ” till dem i utbyte mot nykterhet?!

    Avatar

    <3 Ja, håller med, samtidigt som jag kan känna en viss avund över personer som är så passionerade och kan gå “all in” med hela sitt väsen i ett andligt projekt. Får minnesbilder i huvudet nu på möten där personer verkligen är inne i sig själva. Det har sett coolt ut. Är en skam verkligen när vissa där blir hjärntvättade, dock, och ska predika detta till övriga befolkningen. Ibland händer det på det här forumet också att någon beter sig på det sättet och skriver typ sööök själavård hos en präst i 54 olika inlägg. Det är trist, absolut.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
5

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.