Hem > Forum > Livet kan skava > Min ”kompis” är kriminell

Min ”kompis” är kriminell

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Min väldigt nära kompis som jag har känt i kanske två år berättade för ungefär 6 månader sen att han ville ta livet av sig, som en vän försökte jag vara där för honom så mycket som möjligt men det blev bara värre och värre. Han började skriva självmordsbrev väldigt ofta och sa att han skulle göra det. Jag hade ingen aning om vad jag skulle göra och ville berätta för hans föräldrar så han kunde få hjälp men han sa att han aldrig mer skulle prata med mig om jag gjorde det. Efter typ en månad så berättade han för mig att ett gäng han var med i för några år sen har hamnat i gängbråk och många av hans kompisar har blivit mördade. Han ville då hämnas deras död så han var med när dem skulle döda den här gängledaren vilket jag sa nej till flera gånger då han bara kommer bli mer indragen men han lyssnade inte. Efter detta hade vi ett stort argument men det lugnade sig tillslut och det gick några veckor. Men efter dem här veckorna så märkte han att folk började följa efter honom och dödshota honom. Dem som dödshotade honom var han med och dödade några veckor senare. Sen var det lugnt ett tag men senare så fick han reda på att en till av hans kompisar blivit mördad och han och några andra skulle då hämna hans död men jag fick honom att inte vara med på det. Men såklart ville han fortfarande vara delaktig så han gömda mordvapnet. Efter detta började han återigen få massa mordhot och dem mordhotade även mig och våra andra kompisar. Dem sa ”om inte du ger oss 1 mille så kommer vi döda dig och alla dina vänner” (de hade bilder på oss i en grav) han fixade då dem här pengarna men när han gjorde det sa han att han behövde skjuta ännu en människa. Under hela den här tiden har jag tvekat väldigt mycket på om det är sant eller inte. Tills idag när jag fick bevis som jag tyvärr inte vill nämna.
    Jag har velat sluta prata med honom och blocka honom överallt men jag är rädd att han ska ta självmord då han säger att jag är anledningen till att han fortfarande lever och att det är bara jag som bryr mig om honom. Jag vill också gå till polisen men han har berättat historier om hur folk som var i hans gäng berätta saker till polisen blev indragna i skogen och mördade. Jag vet inte vad jag ska göra längre då det känns som att vad jag än gör så kommer något gå fel. Jag undrar också om jag kan hamna i fängelse för det här då jag inte sagt något till polisen (jag är inte myndig än)

    Låter verkligen jättejobbigt.

    Min första tanke är att du borde kunna ta kontakt med polisen anonymt. Berätta vad du fått höra och vad du är orolig för.

    Min andra tanke är att du ska ta avstånd från din kompis. Men kanske lite långsamt och försiktigt utan hans vetskap. Du ska kunna leva ditt liv utan att vara kontrollerad av andras påhitt.

    Om din kompis också är omyndig kanske du kan göra en anonym orosanmälan via socialen så föräldrar och myndigheter försöker hjälpa honom på rätt väg.

    Det är ett snårigt liv att hamna i kriminalitet. Men även bland lögner. Även om han inte skulle uppskatta det nu så är det kanske något att vara tacksam för senare i livet. Hellre bråka med soc än kriminella…

    Hoppas du kan hitta ett sätt där du kan få vara dig själv och kunna lita på din omgivning. Och det är fint att du vill hjälpa din kompis. Även om du inte riktigt vet var du har honom. Alla förtjänar en chans, men det ska inte  ara på din bekostnad.

    Trådstartaren

    Tack så jättemycket för svar det hjälper massor

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.