Hej! Jag är fast anställd på ett sjukhus i Sverige och jag valde sjukhus miljö pga min migrän och jag är väldigt känslig mot dofter. Det har fungerat bra i alla år (sedan 2018) men för ca 1.5 år sedan fick vi en elev som har väldigt stark parfym. Vi har skyltar och tar upp regelbundet att vi ska undvika parfym på vår arbetsplats. Denna elev fick en timanställning och det har fungerat sådär. Vi är flera som reagerar på hennes parfym och hon har fått det till sig av oss och av vår chef. Nu har det gått så långt så jag får gå hem eller helt enkelt stanna hemma då hon får tider hos oss. Jag klarar inte av hennes parfym. Min undran, kan man inte bara sluta ge en timanställd tider då hon uppenbart inte lyssnar eller förändrar sin parfym?! Hon säger bara men ska jag lukta svett istället…. det här påverkar mig något oerhört och min chef är helt lam, och säger att man måste sköta det snyggt…men jag då ?! Min arbetsmiljö och hälsa ?! Hur kan en timanställd ens gå före mig, om ni förstår hur jag menar ?! Jag kan inte förstå att man får mer tider när man inte följer vår policy, när man fått det till sig flera ggr…HR är inkopplad men hur länge ska man vänta ?! Jag får ju vara hemma varje vecka… vart vänder jag mig ?! Känns som min chef inte bryr sig alls…vad gör jag?!
5 februari 2025 kl. 14:41
Migrän
-
-
<3 När det gäller miljö och hälsa har du rätt att kräva en arbetsmiljö som inte skadar dig enligt arbetsmiljölagen i Sverige.
Eftersom det finns en policy på arbetsplatsen du beskriver om att parfym inte ska användas, och den inte följs, särskilt när den påverkar din hälsa negativt och med ekonomisk bortfall kan jag tänka mig, är ju det just ett tecken på att arbetsgivaren inte fullföljer sina skyldigheter för att säkerställa en hälsosam arbetsmiljö för dig.
Så jag tycker, och om du inte redan gör detta, ska dokumentera alla dagar du behöver vara hemma. Be om omplacering innan det är löst. Vänd dig till arbetsmiljöverket tycker jag för juridisk hjälp och input?
Du måste logga in för att kunna skapa nya trådar.