Hem > Forum > Varmprat > Passar Jag in här?

Passar Jag in här?

Visar 12 inlägg - 6,001 till 6,012 (av 11,288 totalt)
11,287
  • Trådstartaren

    Det känns som om hjärnan skvalpar omkring, kände Jag när Jag kom ut. Är fortfarande lite öm. Hade glömt att kolla posten i Fredags. Fick se det nu. Någon har lagt en halväten korv i min brevlåda. Vad trött Jag blir. Ska gå ner med tantens post och så kommer boendestödet kl 12:00.

    Lät lite otrevligt det där, med hjärnan som skvalpar ikring. Men, förstår hyggligt bilden.

    Ja, jag hade också känt samma sak, med korven.

    Trådstartaren

    Jag funderar på att koppla om nätverkskablarna lite. Så Jag har inkommande på skrivbordet, bredvid datorn, på en skarv. För att göra det enklare att koppla förbi routern vid behov. Alltså den inkommande till skarven som i sin tur går till routern. Så är det bara att ta kabeln från skarven och sätta i datorn så det blir direktkoppling, om du fattar vad Jag menar? Och så en strömbrytare till routern och en till NASEN. Strömbrytarna finns redan på plats. Behöver bara koppla om lite med kontakterna. Så kan Jag stänga av nätet här hemma.

    Jag har två kronomkopplare under bordsskivan till skrivbordet med fyra enkla eluttag som Jag kan styra var för sig. Det blir la bra? 🙂

    Alltså 🙂 Nu har jag suttit här och läst igenom det du skrivit flera gånger, men jag fattar inte. Och “kronomkopplare” fick jag Googla på. Men jag skulle gärna vilja förstå, om du har lust att liksom förtydliga mer, och kanske med några bilder (om och när du känner)?

    Trådstartaren

    Ha ha ha 🙂 🙂 🙂 Jag fattar att det ser rörigt ut det Jag skriver. 🙂

    Men sådana där strömbrytare med två knappar kallas kronomkopplare. Brukar finnas i vardagsrum där dom inte har bytt till jordade tak-kontakter. Jag har två stycken sådana under bordsskivan bredvid tangentbordet. Bild Knapparna var för sig styr enkla eluttag som sitter längst in under skrivbordet.

    Så Jag tänkte koppla routern och NASEN till varsitt eluttag, så Jag enkelt kan stänga av strömmen.

    Och från nätverksuttaget drar Jag en kabel till en skarv, som i sin tur leder till routern. Och då kan Jag ta kabeln där skarven sitter och koppla den direkt till datorn vid behov. Alltså som att koppla en kabel från uttaget direkt till datorn utan router.

    🙂

    Ah, så käckt med de där strömbrytarna/kronomkopplarna, och sittandes så där under skrivbordet så att det går att nå dem enkelt. Det är ju nästan så som jag också har här hemma (antar jag), med alla mina strömswitchar sittandes i grendosor som ibland i sin tur har strömswitchar. Så att det går att stänga av och sätta på det som behövs, och för den delen ha sådant avstängt som inte skall dra ström. Men du slipper att krypa ikring på golvet 🙂 Har faktiskt aldrig tänkt på sådana strömbrytare, men det är helt klart en mycket god idé. Tack för bilden, förresten 🙂

    Sen det där med skarven, tror jag att jag förstår nu. Men jag förstår nog inte din tankebana kring varför (om du har lust att förklara lite). Sen undrar jag om det är så att det verkligen går att koppla datorn direkt till uttaget (i väggen, antar jag), routern kanske måste vara där efter. Men du kanske har provar redan, att ha datorn direkt där i uttaget i väggen?

    Trådstartaren

    Ursäkta sent svar. Men tanten under bjöd på pizza och Jag kunde inte säga nej. Och kaffe blev det på det. 🙂

    Fibern omvandlas till nätverkskabel via ett modem som sitter vid proppskåpet. Sedan går den kabeln till vägguttaget och är redo för dator och tv. Det är två kablar. En för varje. Routern är min egen.

    Om Jag behöver stänga av det trådlösa nätverket, ifall någon är inne, kan det vara händigt med en sådan enkel koppling. Bara att stänga av routern. Den står ju på dygnet runt. Så rent teoretiskt skulle någon kunna använda mitt trådlösa nätverk medan Jag ligger och sover.

    Nu har Jag ordnat så det är tre olika användarnamn och lösenord innan man kommer in på datorn. Det skulle kännas tryggare om man kunde stänga av alltihopa någon gång då och då.

    Om du förstå vad Jag menar? 🙂

    Ja, absolut 🙂 Pizza och sen kaffe, gott.

    Jaha, ja, fiber, så var det. Det kommer jag ihåg nu när du säger det, att du hade. Har ju faktiskt också en sådan installation här i lägenheten, strax nedanför ytterdörren. Men det har inte blivit att jag anammat det. Utan jag har kvar mina mobila bredband. Men, då förstår jag, att det går bra att ansluta en dator direkt i det modemet efter fiberkabeln.

    Ja, precis, sådana där säkerhets-lösningar är ju jättebra att få till. Att tänka lite före det kanske händer, att någon tar sig in i ditt WiFi. Nu förstår jag det också 🙂

    Sen det tredje inlogget, förutom en i routern och en i datorn, var har du den (kanske i fiber-modemet)?

    Trådstartaren

    Huvud-lösen till routern. Sedan till Wifi,t och efter det datorn. Och till NASEN är det ytterligare användarnamn och lösen. Mycket att hålla reda på. Har en liten lapp. 🙂

    Har fixat med en liten sanering 🙂

    Ja, så viktigt det där är, med att fixa med egna lösenord. Och jo, alla dessa inloggningsuppgifter, att hålla koll på 🙂

    Tänkte på det då jag stod i duschen nyss, att benämningen Kronomkopplare, undrar om inte det kan komma från tiden då det ofta hängde kristall-kronor i taket hemma hos folk. Vad tror du?

    Trådstartaren

    Precis 🙂 Så är det.

    Och sådana där lampor som kan styras av flera omkopplare i varsin ände av källaren kallas trappomkopplare. Och är det fler än två kallas det korsomkopplare. 🙂

    Ah, det kändes som om jag kanske var något på spåret där 🙂

    Jo, Trappomkopplare, det kommer jag ihåg att det finns/fanns. Min sedan länge avlidna slags styvfar pratade om det ibland, och hur han hade fixat till det till sin källartrappa. Men, Korsomkopplare, det har jag nog heller aldrig hört talas om; å andra sidan, så kanske han nämde det ibland också, min styvfar. Han byggde sitt eget större hus, så han hade lite koll på sådant där.

Visar 12 inlägg - 6,001 till 6,012 (av 11,288 totalt)
11,287

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.