Hem > Forum > Terapi & Medicin > Meditation och Mindfulness – hjälper det dig?

Meditation och Mindfulness – hjälper det dig?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
8
  • Trådstartaren

    Hej.

    Jag undrar hur många här som blir hjälpa av meditation eller annan form av mindfulness. Jag har Asperger Autism och många självmordstankar. På dagtid så finner jag stor hjälp av meditation. Det hjälper mig inte att somna (för det behövs medicin) men dagtid så hjälper meditation mig mycket. Jag sitter ner, sluter ögonen och känner in andningen. Då kommer det massor av tankar som moln som drar in över land. När jag har suttit och tittat på mina tankar i ca 30 minuter så minskar tankemolnen i antal och ett lugn infaller.

    Tankar kommer och går helt utan att jag gör någonting. Tankarna har sitt egna liv och jag kan välja att titta på dem under meditation. Orostankar har också sitt egna liv. Ingen av oss väljer att vara orolig, ingen vill vara orolig. Jag bara blir orolig helt utan vilja.

     

    Hej

    Det hjälper mig jättemycket med meditationsappen. Jag använder den ofta för att få mitt huvud i rätt riktning så att säga. Oron kommer mest när jag är ensam och inomhus. Är jag ute är det bättre. Men är oron redan där vill jag inte gå ut.

    Avatar

    Mindfulness och meditation har hjälpt mig inse att jag kan betrakta mina tankar och känslor utan att behöva agera efter dem. Att acceptera alla de känslor jag har som dyker upp under meditation och annars har gjort mig fri från ångest!

    Mindfulness och meditation har hjälpt mig inse att jag kan betrakta mina tankar och känslor utan att behöva agera efter dem. Att acceptera alla de känslor jag har som dyker upp under meditation och annars har gjort mig fri från ångest!

     

    Det är ju så bra, jag ska meditera mera. Har precis börjat förstå det där med att inte följa efter tanken. För det är det som är lätt hänt. Att följa efter en dålig tanke. Oftast i relation till dåligt självförtroende. Men det behöver man inte. Man kan låta den tanken åka förbi som ett löv i vinden. För den har inte med mig att göra.

    Jag har mediterat med mindfulness klockor och olika minfulness/meditations appar i några år. Läste en bra bok Meditationens hemligheter av Davidji. Där skrev han verkligen utförligt om meditation,

    ex att a l l t duger och räknas som meditation – alltså den som blundat och suttit i tystnad och andats stilla har mediterat, och att det är bäst att meditera efter toalettbesök på morgonen, i n n a n allt startar för dagen.

    jag har blivit lugnare inuti.

    inte så mycket ångest eller oro längre.

    jag mediterar en gång per dag, varje morgon när jag stigit upp, i 25- 30 minuter. Nu har jag nyss börjat glesa klockorna och har dem var 10:e minut : 3 ggr.

    det gör mig glad och på äventyrs humör att meditera !

     

     

     

    Trådstartaren

    Tack för svar. Meditation och medicinering och att inte arbeta mer än jag har kognitiv energi till är 3 ben på den stolen jag sitter på.

    Tack för svar. Meditation och medicinering och att inte arbeta mer än jag har kognitiv energi till är 3 ben på den stolen jag sitter på.

     

    okej.

    ja det där med att ej arbeta mer än vad jag orkar, är viktigt tycker jag med.

    och medicinen och kosten. Och så meditation. Och rörelse i vardagen …

    Jag är ny med meditation och mindfulness men det jag har mått bättre de senaste veckorna, kan bero på andra saker också men jag tror det är viktigt med meditationspauser för mig. Jag känner att huvudet inte springer ifrån mig lika lätt om jag regelbundet anstränger mig för att nollställa det.

    Jag blir MER stressad och spänd av mindfulness, men jag har hört att det hjälper för väldigt många så jag tycker absolut inte att mindfulness är något dåligt. Det är nog bara så att jag och mindfulness inte passar ihop.

    Det som fungerar för mig när jag har ångest är att göra någonting som jag associerar med trygghet, t.ex. att se på en film som jag har sett 100 gånger förut och där jag vet vad som kommer att hända. Helst ska det vara en väldigt lättsam film som inte innehåller några större bekymmer. När jag har ångest behöver jag inte vara mer närvarande i nuet, utan jag behöver fly nuet och verkligheten.

    När jag är stressad är det bara en enda sak som hjälper, och det är att göra en tydlig och strukturerad plan för hur jag ska ta tag i stressmomenten. Sedan börjar jag agera enligt den planen, och först därefter försvinner stressen.

     

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
8

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.