Hem > Forum > Stress > Ung – Utmattningssyndrom – Bakslag

Ung – Utmattningssyndrom – Bakslag

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Hej! Jag är 24 år och drabbades av utmattningssyndrom förra året pga enorm stress på jobbet, både yttre och inre stress. Jag blev sjukskriven några månader och jobbade mig sedan upp på heltid nu efter sommaren (ny arbetsplats). Men jag har mått så dåligt sedan dess. Klarar inte av dessa långa arbetsdagarna och är jättekänslig för stress. När jag kommer hem är jag liksom helt slut i huvudet.

    Jag har en sån ständig känsla av olust och nedstämdhet. Yrket som jag blev examinerad från 2015 är inte roligt längre (läste 3,5 år). Förr kunde jag ändå hitta små situationer/stunder under dagarna som jag kände mig glad men inte nu längre. Det är ett spel. Försöker visa mig glad inför min sambo och vänner då och då för vem vill vara med en som är nere/deppig hela dagarna, men egentligen mår jag inge bra. Känner ingen glädje längre då situationen ständigt tar över. Många säger ”Det är bara ett jobb” ja det är det men man spenderar hela dagarna där och då måste man må bra också. Men sen är ju fritiden minst lika viktigt och jag har ju svårt att skilja på jobb och fritid, eller min hjärna har det omedvetet rättare sagt :/. Min sambo är sitt glada jag och vill träffa folk som vanligt men jag pallar inte. Säger ofta nej och känner skuld när jag gör det. När jag väl hänger med så är det ett spel, låtsas ibland att jag vill för sambons skull. Men är ju helt slut när vi väl kommer hem. Kan ligga gråtandes i soffan för att jag försökt hålla uppe en fasad av att allt är som det ska. Bröt ihop inför sambons föräldrar (för första gången) när det frågade om jobbet.

    Dricker du någon form av koffein? Kan vara värt att försöka dricka kaffe /te på fikan och lunch för att se om du orkar bättre. Utnyttja vilrumen, jag blir trött av att vara i sociala sammanhang så jag brukar gå och ta en 20 min powernap på lunchen. Att få vara själv i ett tyst mörkt rum hjälper mig väldigt mycket. Sen prata med din chef, du behöver inte säga att du mår piss utan kanske säga att du skulle vilja gå ner i tid, prata arbetsbelastning, vet din chef om att du haft utmattningssyndrom förut?  Byta arbetsuppgifter kanske kan hjälpa.

    Sen kan en sjukskrivning hjälpa dig att vila lite, kanske prata med en läkare om hur du känner och om att du inte vill få utmattningssyndrom och om de har några tips.

    Jag hade ett år när jag inte orkade träffa nästan någon men jag hade orkester varje vecka och det gjorde att jag kände att jag tillhörde ett socialt sammanhang. jag träffade mina bästa vänner kanske en gång varannan månad. Men vi är sociala varelser så jag rekommenderar något som inte tar energi. Sjunga i kör kanske?

    du behöver kanske jobba med skamkänslan av att inte träffa så många kompisar? Kanske ring dem och prata lite istället så att du känner att du ger dem lite tid. Då kan du också känna dig bättre när du inte orkar träffa dem och behöva säga nej.

     

    Hej,

    Jag känner igen mig i det du beskriver. Jag var sjukskriven en längre period för något år sedan och är nu, efter många om och men, ”tillbaka” och arbetar 100%. Det är otroligt svårt att hitta balansen mellan fritid och arbete och jag har också väldigt svårt att klara av de långa dagarna.. jag tror att det är viktigt att förstå att man inte ska vara aktiv alla de 8 timmarna på arbetsdagen. Det är helt omöjligt. Sedan har jag också insett (efter min sjukskrivning) hur viktigt det är att känna att sitt arbete är meningsfullt, utvecklande och framförallt ROLIGT. Det behöver inte vara det roligaste man någonsin gjort men att man känner att det man gör är meningsfullt och att det iaf 60% av tiden är roligt i någon form (kollegor, projekt, kanske en viss del i ens arbete). Om man inte känner det så kanske man bör fundera på vad som skulle få en att känna så? Bara för att man pluggat till nått så behöver det inte betyda att det är det man måste arbeta med, det är en mycket stor procent som inte arbetar med det man studerat till (jag är en av dom). Försök att börja lyssna till vad DU vill. Det är inte lätt.. Men jag tror att det är där du ska börja. Och även fundera på vad du får energi av, hur du återhämtar dig och det är helt okej att inte göra saker hela tiden. Men om en sak ger dig energi eller återhämtning så försök att prioritera det. Energi finns inte i överflöd, använd det varsamt. Hoppas att detta var till någon hjälp. Hur som helst är du inte ensam <3

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.