Hem > Forum > Stress > 3000 ord

3000 ord

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Avatar

    Jag har mått jättedåligt på senaste.

    Jag hittade en rutin som fungerade ett tag, men den är beroende av flera andra personer. De personerna hjälpte mig vakna, gå till skolan, äta mat… men jag är inte deras ansvar och de har massvis att göra nu.

    Så min rutin är borta. Jag ligger i sängen och vill inte känna någonting. Skadar mig själv när det blir riktigt illa. Ångestattacker varje dag. Är vaken kanske fem timmar om dygnet. Ibland får jag en eller en halv dag där jag fungerar, tack vare hjälp från mina vänner, men sen faller det tillbaka igen.

    Det här har pågått i nästan en månad, och det var verkligen fel tidpunkt. Jag har för mycket i skolan. Kompletteringar som är sena. Föreläsningar att gå på. Och så många rapporter att skriva. Jag avskyr att skriva rapporter. Jag klarar av kanske 100 ord om dagen, men jobbar jag i den takten kan inte ens min kursansvarige hjälpa mig.

    Jag har en rapport som tynger särskilt mycket. Får jag inte godkänt på den så får jag inte läsa vidare. Kompletteringens deadline var i söndags. Då hade jag till och med fått en extra vecka, eftersom min lärare var informerad om hur jag mådde. Men saker gick snett på söndag kväll. Jag grät och gick hem, utan att lämna in texten.

    I måndags vaknade jag 20:00 och tänkte ”FUCK. Jag MÅSTE göra färdigt rapporten nu.” I tisdags gick jag in till skolan och tänkte samma sak! Men folk var i salen jag tänkte jobba i. Så jag fick en ångestattack och gick hem. Vaknade onsdag lunch och tänkte ”Idag är nog min absolut sista chans att lämna in rapporten”. Skrev kanske två meningar. Och idag. Idag vaknade jag vid 9. Jag har spenderat dagen i sängen. Rapporten gnager och gnager. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är stressad och ledsen och trött och rastlös och ARG på mig själv. Och samtidigt känner jag ingenting. Bara ner under täcket igen.

    Jag vet inte vad jag ska göra.

    Avatar

    Hej! Jättebra och väldigt modigt av dig att skriva av dig här! Hoppas jag kan vara till någon hjälp!

    Skolan är en väldigt vanlig orsak till att många lider av bland annat stress och ångest. Det är viktigt att veta att man aldrig är ensam med det man känner, det finns fler som känner som du, och fler som har det som du, trots att det kan vara svårt att tro.

    Glöm inte bort att ditt mående är viktigare än något annat. Det spelar ingen roll om man misslyckas i något, eller om något går mindre bra, för det enda som är viktigt är att du mår bra! Finns det någon du kan prata med, som till exempel en förälder, en nära kompis, en annan vuxen du litar på, eller kanske någon lärare eller kurator? För det är bra att kunna prata med någon också, och folk bryr sig, så tveka inte till att prata med någon, det kommer bara kännas bättre efteråt. Tänk också på att inte isolera dig och vara mycket själv, prata och umgås med kompisar, för ju mer du pratar med andra, desto bättre kommer du må.

    Pressa inte dig själv till att göra något, gör så mycket du kan, när du känner att du kan och orkar. Tycker du ska vara väldigt stolt över dig själv, för även fast det varit jobbigt och det kanske inte går så bra, så har du iallafall inte gett upp, du har försökt, och det är det viktigaste.

    Gör bara ditt bästa, du kommer klara detta! Tro på dig själv, för JAG tror på DIG!!

     

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.