Hem > Forum > Samhälle & Ekonomi > Vad händer när 120 VAB dagar tar slut?

Vad händer när 120 VAB dagar tar slut?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1
  • Trådstartaren

Hej! Jag har vabbat 53 dagar i år och min dotters mående lär inte bli bättre inom snar framtid. Har någon erfarenhet av VAB och psykisk ohälsa? Vad händer när de vanliga 120 dagar VAB är slut men barnet är inte s.k. allvarligt sjuk för att få fler dagar? Även fast det är tid kvar vet jag att 120 kommer inte räcka för oss och vi kan inte leva på omvårdnadsbidrag. Otroligt stor stressfaktor för mig och känns som ännu en gång har man glömt bort de med psykiska sjukdomar.

Hej! Det verkar vara dåligt med erfarenhet av VAB och psykisk ohälsa här.

Jag har inte heller någon erfarenhet som kan hjälpa dig. Om du inte redan gjort det föreslår jag att du kontaktar både Försäkringskassan och Vårdguiden/1177 för att höra vad de tycker du ska göra när vabben tar slut.

Du säger inte så mycket om din dotters mående eller vad hon behöver hjälp med. Kan det vara så att hon kanske omfattas av LSS (Lagen om särskilt stöd)? Enligt https://www.1177.se/Skane/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade—lss/ omfattas personer som har varaktig funktionsnedsättning som ger stora svårigheter. Min tolkning är att det inte behöver vara en funktionsnedsättning som kommer att bestå hela livet.

För att hitta personer som faktiskt har erfarenheterna om VAB och psykisk ohälsa kan du kanske fråga på familjeliv.se istället eller se om det finns någon anhörigförening som passar in för din dotter mående.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
1

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.