Hem > Forum > Samhälle & Ekonomi > Hur definierar MIND "öppet dygnet runt"?

Hur definierar MIND "öppet dygnet runt"?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4
  • Enligt er på MIND ska chatten och telefonlinjen till er vara öppen dygnet runt. Det är långt ifrån fallet, jag har över lång tid och under varierade dagar och tider försökt att nå er på chatten och i många fall är chatten redan full alternativt är chatten helt stängd. Det handlar både om dagtid, kvällstid och nattetid.

    Det är en sak att ni är beroende av volontärer och att det inte gått att täcka upp med volontärer alla tider men varför då felaktigt gå ut på både er egen hemsida, Facebook, Twitter mm att chatten är dygnet-runt-öppen?

    Att lägga till informationen “det kan vara svårt att nå oss” tillsammans med “chatten är öppen dygnet runt” går knappast ihop.

    Det är som att en butik eller en bensinmack skulle skriva på entrén att öppettiderna är “dygnet runt” men det som avses är att det då max kan vistas 2 eller 5 eller 7 personer i butiken per timme. Resten får stå utanför butiken som dessutom kanske stänger helt efter en timme eller två och resterande kunder får åka hem.

    Det är lika befängt som när ni skriver att ni har “dygnet runt öppet” istället för att ange något i stil med att “chatten är öppen i mån av tid då chatten kunnat bemannats, i övrigt stängt”. “Chatten kan bara ta emot ett fåtal personer åt gången”. Det är då inte en felinformation utan speglar öppettiderna och tillgängligheten så som de ser ut hos er.

    Att ni har ambitionen att chatten ska vara öppen dygnet runt och att fler volontärer ska kunna utbildas är något helt annat, det är inte det samma som att chatten faktiskt är öppen dygnet runt. Dessutom, när chatten väl är öppen är det enbart ett fåtal som når er.

    Så – hur definierar ni “öppet dygnet runt”?

     

    Avatar

    Enligt er på MIND ska chatten och telefonlinjen till er vara öppen dygnet runt. Det är långt ifrån fallet, jag har över lång tid och under varierade dagar och tider försökt att nå er på chatten och i många fall är chatten redan full alternativt är chatten helt stängd. Det handlar både om dagtid, kvällstid och nattetid. Det är en sak att ni är beroende av volontärer och att det inte gått att täcka upp med volontärer alla tider men varför då felaktigt gå ut på både er egen hemsida, Facebook, Twitter mm att chatten är dygnet-runt-öppen? Att lägga till informationen ”det kan vara svårt att nå oss” tillsammans med ”chatten är öppen dygnet runt” går knappast ihop. Det är som att en butik eller en bensinmack skulle skriva på entrén att öppettiderna är ”dygnet runt” men det som avses är att det då max kan vistas 2 eller 5 eller 7 personer i butiken per timme. Resten får stå utanför butiken som dessutom kanske stänger helt efter en timme eller två och resterande kunder får åka hem. Det är lika befängt som när ni skriver att ni har ”dygnet runt öppet” istället för att ange något i stil med att ”chatten är öppen i mån av tid då chatten kunnat bemannats, i övrigt stängt”. ”Chatten kan bara ta emot ett fåtal personer åt gången”. Det är då inte en felinformation utan speglar öppettiderna och tillgängligheten så som de ser ut hos er. Att ni har ambitionen att chatten ska vara öppen dygnet runt och att fler volontärer ska kunna utbildas är något helt annat, det är inte det samma som att chatten faktiskt är öppen dygnet runt. Dessutom, när chatten väl är öppen är det enbart ett fåtal som når er. Så – hur definierar ni ”öppet dygnet runt”?

    Hej Yellow Viveqy,

    Tack för att du delar med dig! Jag känner din frustation genom texten och jag förstår den. Det är mycket tråkigt att höra att du har haft svårt att komma fram både på telefon och chatt. De samtal vi tar emot på Självmordslinjen/chatten är ofta långa och antalet volontärer på plats varierar. Detta innebär att vi tyvärr inte kan garantera att man alltid kommer fram till oss via dessa kanaler. Däremot är forumet alltid tillgängligt och du kan även nå oss via mejl: [email protected].
    Kom också ihåg att vi en ideell förening som ska fungera som ett komplement till vården. Vid akuta lägen kan du alltid kontakta psykiatriska vården i ditt landsting.
    Det är möjligt att det finns andra sätt att formulera sig på hemsidan så att det är tydligare vilka förutsättningar som finns bakom Självmordslinjen och chatten. Tack återigen för att du tog dig tid till att ge oss dina synpunkter!

    Trådstartaren

    Jag sökte inte förklaringar utan jag sökte svar på frågan hur ni definierar “öppet dygnet runt”?

     

    Hej Yellow Viveqy, Tack för att du delar med dig! Jag känner din frustation genom texten och jag förstår den. Det är mycket tråkigt att höra att du har haft svårt att komma fram både på telefon och chatt. De samtal vi tar emot på Självmordslinjen/chatten är ofta långa och antalet volontärer på plats varierar. Detta innebär att vi tyvärr inte kan garantera att man alltid kommer fram till oss via dessa kanaler. Däremot är forumet alltid tillgängligt och du kan även nå oss via mejl: [email protected]. Kom också ihåg att vi en ideell förening som ska fungera som ett komplement till vården. Vid akuta lägen kan du alltid kontakta psykiatriska vården i ditt landsting. Det är möjligt att det finns andra sätt att formulera sig på hemsidan så att det är tydligare vilka förutsättningar som finns bakom Självmordslinjen och chatten. Tack återigen för att du tog dig tid till att ge oss dina synpunkter!

    Avatar

    Hej Yellow Viveqy,

    En uppdatering angående Självmordslinjen. Från och med 15 november kommer linjen vara öppen 06:00 – 24:00, det vill säga inte längre dygnet runt. En anledning är just problemet med bemanning som du verkar ha fått erfara. Hoppas detta gör det tydligare framöver vad som gäller.

    Hälsningar från Mind

    Avatar

    Verkar dock fortfarande vara problem med att komma fram.

    klockan är 23.18 och i skrivande stund har jag också försökt komma fram till er via chatt, alla är inte bekväma med att ringa in och prata med någon. Står bara att chatten är stängd.

    I mitt fall är detta den sista instans jag vänder mig till för att få “hjälp” när jag känner att jag inte vet vem eller vart jag ska vända mig. Att då inte komma fram är extremt bisarrt, men då vet vi det.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
4

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.