Hem > Forum > Ångest > Jobbångest eller varför får jag ångest över något som inte är farligt…

Jobbångest eller varför får jag ångest över något som inte är farligt…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2
  • Trådstartaren

    Har haft det lite tufft i sommar med att återhämta mig efter en olycka i april och sedan värmen i juli främst som gjorde att man orkade mest vara inne för allt överleva typ 🙂  Detta har varit den första veckan tillbaka på jobbet efter 4 månader och jag har känt de senaste veckorna att jag har blivit väligt stresskänslig och får lätt ångest över det mesta känns det som.

    för att nämna några så får jag ångest över att det är för dåligt luft på tåget på vägen till jobbet. så då oroar jag mig för det innan jag ska åka till jobbet. fastän jag vet att det gott bra i 98% av de tidigare gångerna jag åkt. det är som att bara för att det gått dåligt en gång så är det kört för resten av tiden efteråt. det känns igen som en röd tråd i det mesta jag gör att jag har gjort det tidigare, det har gott bra. men ändå får jag lätt ångest över att utföra det. Logiskt sätt så vore det ju inget problem om man vet att det gått bra tidigare, men det är ju klart. det kan ju gå ut skogen 🙂

    Men folk där ute i cyberspace. vad är era bästa tips på att lindra ångesten? jag läste på 1177.se att djupandas eller andningsövningar skulle vara bra. Jag har testat och tycker att det fungerar rätt så bra ändå. någon som har fler tips?

    Hej du, vad befriande att höra om någon som har liknande upplevelser som jag själv! Hur gick resten av sommaren? Upplever du det bättre med luften på tåget nu när det är kyligare utomhus? Jag brukar tycka att det är tufft i trånga miljöer i vardagen som jag utsätts för som exempelvis pendeltåget, mötesrummet, middagsbjudningar etc. Dock är det inte pga. luften men det är pga. att jag känner mig instängd och då kommer ångesten krypande. Om jag har en sådan situation framför mig så kan jag gå i dagar innan och grubbla. Dock har det blivit bättre senaste tiden. Jag har börjat tvinga iväg mig till träningen. Motion hjälper mig. Sedan har jag börjat andas långt ner i magen, meditation hjälper. Att jag också försöker att tänka på annat. I mötesrummet så fokuserar jag på andra saker som exempelvis vad personen som håller i mötet pratar om eller nått helt annat som ex. vad jag ska laga till middag. Då försvinner den värsta ångesten. Hoppas du hittar ditt sätt att få det lättare i vardagen!

    Kram!

    Trådstartaren

    Tack för ditt brev! Ja, de var rätt så kämpligt sista delen av sommaren. Men det blev bättre efter det blev kallare, men jag har forfarande lite ångest kvar över att åka pendeltåget. Nu känns luften bättre på tåget och irritationen är mest i att de ska komma i tid eller komma alls 😉

    känner igen de där med instängd till en viss del. Jag känner att de är när jag inte har kontroll över situationen som ångesten kommer. Tack för dina tips. Jag brukar tänka och säga tyst för mig själv att jag ska acepteta ångesten. Då brukar de bli lite bättre. Men lätt är de inte. Motion är bra och att inte gå igång och tänka i onda cirklar. Men det är lättar sagt ön gjort ibland, de senare alltså. Lycka till själv.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
2

Du måste vara inloggad för att svara på denna tråd.