Relaterade tillstånd

Sorg och sorgearbete

Sorg är normalt och tillhör livet. När en närstående dör eller en livsförändring sker är det viktigaste att låta sig känna känslor och våga prata om det. Som anhörig hjälper det att bara finnas där och inte låta sorgen skrämmas.

Vad är sorg?

Att uppleva sorg är mer än att bara vara ledsen. Det är en naturlig känslomässig reaktion på en stor förlust som ett nära dödsfall eller en separation. Sorg kan även utlösas vid stora livsförändringar som att barnen flyttar hemifrån, man förlorar jobbet eller går i pension och inte längre känner sig behövd.

De allra flesta människor behöver uppleva sorg efter en större förlust eller förändring. Känslan, som är stark och ofta full av smärta, uppstår som ett sätt att visa oss själva och omvärlden vad vi har varit med om. Sorg är en signal för att en person behöver sänka kraven på sig under en period.

För många är sorg och tårar samma sak. Men det finns många andra sätt som kroppen kan reagera på. Enorm trötthet, humörsvängningar, koncentrationssvårigheter, rädsla, ångest och rastlöshet kan vara symptom på sorg. Även besvär kring hjärtat eller i magen och problem med sömnen. För äldre människor är det framför allt vanligt med mer diffusa symptom och depression.

Hur påverkas livet av sorg?

Varje sorg är unik och det finns inget rätt sätt att sörja. Viktigt är att ta saker i sin egen takt och på sitt eget sätt. Ofta brukar man prata om ett sorgeår, det vill säga att det tar minst ett år att bearbeta den. När en närstående har dött kan det vara extra känsligt vid alla högtider som ska firas första gången utan den personen.

Det händer att människor som sörjer upplever att de kan se eller höra den döda personen. Även detta är en naturlig reaktion och betyder inte att man blivit psykiskt sjuk.

Det är viktigt att våga visa känslor. Att hålla allt inom sig kan göra att man försöker fly sorgen genom att till exempel jobba eller resa överdrivet mycket. Det kan även leda till destruktiva beteenden som tabletter och alkohol. Dessa handlingar kan skjuta sorgen längre fram.

Kan det bli bättre?

I sorg kan det kännas som att livet aldrig kommer att bli bättre igen. Så är det inte. Däremot måste man, hur smärtsamt det än är, ta sig igenom det. Det finns inga genvägar och viktigt är att tillåta sig att vara ledsen. Det kan underlätta att vara öppen med sorgen och prata om den.

När allt är kaosartat och ingenting känns meningsfullt är det viktigt att försöka hålla fast vid sina vardagsrutiner. Du kan behöva dra ner på arbete och annan stress men försök hålla regelbundna mat- och sovvanor. Var ensam när du vill och behöver det men stäng inte in dig helt. Stöd från anhöriga är oerhört viktigt för att komma vidare.

Som anhörig kan det vara svårt och skrämmande att hantera situationen. Att orka lyssna, hjälpa till med vardagssysslor eller bara finnas där gör oerhört mycket. Det värsta för den drabbade är undvikande och tystnad.

Var finns stöd och hjälp?

Vid svårare fall, när till exempel en ung människa dött, räcker inte alltid tid till att läka. Om du eller en anhörig upplever sig sitta fast i nedstämdhet eller misstänker depression bör du söka professionell hjälp.

På en vårdcentral kan du få vägledning och vid behov remiss för samtalsstöd hos kurator eller psykolog. Om man har sömnproblem som är långvariga finns hjälp för det. Det finns även många föreningar och organisationer som erbjuder stöd vid sorg.

Faktagranskare: Marie Åsberg, senior professor i psykiatri vid Karolinska Institutet. Senast ändrad 2017-10-20