Psykiska diagnoser

Social ångest

Om du har social ångest undviker du sociala sammanhang av rädsla för att utsätta dig för andra människors bedömningar och uppmärksamhet. Kraven på att uppträda korrekt och inte göra bort dig inför andra blir så stora att du hellre undviker sociala sammanhang. Det finns behandling som hjälper mot social ångest.

Social ångest hette tidigare social fobi, och liknar en fobi på så vis att rädslan för någonting har blivit så stark att det känns som en omöjlighet för dig att närma dig det. Precis som med andra fobier går det att träna bort undvikandet och rädslan, men det behöver göras stegvis och i en trygg miljö. Social ångest innebär att du får ångest av att utsätta dig för sociala situationer där du riskerar att överväldigas av skam- och obehagskänslor.

Hur påverkas livet av social ångest?

Sociala situationer blir till slut för obehagliga för att du ens ska utsätta dig för dem. Bara tanken på att stå i centrum för andras uppmärksamhet kan kännas outhärdlig. Undvikandet av sociala situationer kan leda till att du blir allt mer isolerad. Att undvika det som är jobbigt kan kännas som en lättnad på kort sikt, men gör att ångesten förvärras i längden. Ju större plats du ger ångesten, desto mindre utrymme får du till slut att leva det liv som du kanske egentligen skulle vilja.

Du kan få typiska tankar som ”jag kommer att göra bort mig”, ”alla kommer att titta på mig” eller alla kommer att tro att jag är galen. Ångesten kan i stunden yttra sig fysiskt, som darrningar, hjärtklappning, att du blir torr i munnen eller rodnar. Det kan kännas som att du ska svimma eller att förlora kontrollen. De kroppsliga reaktionerna är ett resultat av att ditt nervsystem reagerar på en situation som du upplever som ett hot. Din impuls kan bli att du så snabbt som möjligt måste bort ifrån den.

När ska jag söka hjälp?

Om din ångest för sociala situationer hindrar dig i vardagen, och begränsar ditt liv ska du söka hjälp. Det gäller också om du självmedicinerar med alkohol eller lugnande medel för att klara vardagliga situationer.

Vad kan jag få för hjälp?

Det finns behandling som hjälper mot social ångest. Att gå och prata med någon kan hjälpa dig att förstå mer om dig själv och varför du reagerar som du gör i olika situationer. Du kan även få terapi i grupp. Du kan behöva ta läkemedel under en tid.

Alla är olika och den behandling som fungerar för en person kanske inte fungerar för en annan. Du kan behöva pröva dig fram för att se vad som fungerar för dig. Om du tidigare sökt vård, men inte tyckte att det fungerade, ska du inte ge upp utan söka hjälp igen. Forskning har visat att det inte är terapiformen som avgör om en behandling fungerar, utan det är vilket förtroende som man bygger upp till sin behandlare.

Faktagranskare: Marie Åsberg, senior professor i psykiatri vid Karolinska Institutet. Senast ändrad 2017-05-29