داده ها صفحه ی فرود دیاگنوزهای روانی

سندروم هراس،

اگر دچار حملات مکرر هراس می­شوید و نگران هستید که مبادا وضعیتی پیش آید که دوباره مورد حمله هراس قرارگیرید، ممکن است مبتلا به سندروم هراس باشید. اگر چنین حالتی دارید نباید در کمک خواستن تردید کنید بلکه باید در طلب کمک باشید. معالجاتی در مورد سندروم هراس در دسترس است.

سندروم هراس چیست؟

اضطرابی که ناگهان و بدون هشدار قبلی پیش آید و بشدت در بدن احساس شود، دلهره‌ی هراس نامیده می­شود. شاخصی تیپیک برای دلهره‌ی هراس این است که احساس نمی­شود که پدیده ای روانی است بلکه تصور می­شود که مشکلی فیزیکی است.

دلهره‌ی هراس بویژه در وضعیت‌هایی پیش می­آید که انسان احساس در بند بودن می‌کند که نمی­تواند از آن بگریزد یا اجتناب کند. برای نمونه این امر ممکن است در یک صف یا در یک قطار و اتوبوس پیش بیاید.

دلهره‌ی هراس غالبا به شدت در بدن احساس می‌شود و علایمی مانند تپش قلب، نفس‌گرفتگی و احساس سرگیجه دارد. واز این رو که آن به شدت در بدن حس می‌شود، درک اینکه یک واکنش روانی است دشوار است. به جای آن شما چنین تصور می­کنید که یک مشکل جسمی، برای نمونه انفارکتوس قلبی، پیش آمده است. واکنش های جسمی پی‌آمد واکنش سیستم عصبی در وضعیتی است که شما آن را تهدید آمیز می‌یابید.

اگر دچار حملات مکرر هراس می­شوید، ممکن است مبتلا به سندروم هراس باشید. تنها یک باراحساس دلهره‌ی هراس به معنی داشتن سندرم هراس نیست.

سندروم هراس چه تاثیری در زندگی دارد؟

اگردچار سندروم هراس باشید، ترس شما از اینکه دوباره گرفتار دلهره‌ی هراس شوید بقدری نیرومند است که هر روز بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد.ترس از دچار دلهره شدن، دلهره‌ی انتظار نامیده می‌شود. دلهره انتظار هرچه بیشتر باشد، تاثیر آن بر زندگی شما و محدودیت های آن نیز به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

برای نمونه این امر باعث می­شود که شما از ترس اینکه مبادا در جایی گیر کنید و خروج از آنجا برایتان مشکل باشد، از حضور در تجمعات یا سفر با مترو یا اتوبوس خودداری کنید.

احتناب از وضعیت‌های دشوار ممکن است در کوتاه مدت ایجاد آرامش کند اما باعث شدیدتر شدن دلهره در درازمدت می­شود. هرچه بیشتر به دلهره میدان بدهید، سرانجام به همان اندازه فضایی کمتر برای زندگی خود به نحوی که شاید در واقع خواستار آن هستید، به وجود می­آورید.

چه زمانی برای گرفتن کمک اقدام کنم؟

اگر چنانچه دلهره در زندگی شما محدودیت ایجاد کند و بر آن مسلط شود نباید در کمک خواستن تردید کنید بلکه باید در طلب کمک باشید. این گفته در مواردی نیز صادق است که شما برای اداره زندگی روزمره به الکل و داروهای آرام‌بخش روی می­آورید.

شما می­توانید کارهای زیادی برای بهتر شدن حالتان انجام دهید و گام اول این است که به درمانگاه مراجعه کنید. اگر نمی­دانید که برای معالجه به کجا باید مراجعه کنید می­توانید درمانگاه ها را در 1177.se پیدا کنید. اگر نمی­خواهید خودتان تماس بگیرید می­توانید از اطرافیان خود بخواهید که با درمانگاه تماس بگیرند.

کمک هایی در مورد سندروم هراس در دسترس است

به کمک اقدامات درمانی حالتان بهتر خواهد شد. معمولا درمان شما بوسیله‌ی مواد دارویی در همراهی با رفتار درمانی شناختی انجام می­گیرد که نوعی درمان کوتاه مدتی است که یا به شکل گفتگودرمانی ویا بصورت درمان از طریق اینترنت انجام می‌گیرد. این معالجه به این صورت است که شما یاد می‌گیرید که با دلهره‌ی خود به نحوی برخورد کنید که بر زندگی‌تان تاثیر نگذارد و آن را محدود نکند.

شما تنها نیستید

بسیاری هستند که سال‌ها سندروم هراس داشته‌اند ولی راه هایی برای بهتر بودن حال خود پیدا کرده‌اند. اینکه شما اطلاع می­یابید که اختلالی یا اختلالاتی دارید به این معنا نیست که زندگی تمام شده است، بر عکس. این امر به شما امکان درک خودتان را فراهم می­کند و باعث می­شود که خودتان را جدی بگیرید. و به شما کمک می­کند تا بفهمید که به چه چیزهایی نیازمند هستید. می­تواند شما را نیرومندتر سازد و به شما اعتماد نفس بیشتری بدهد. آگاهی از مشکلات می­تواند شانس بیشتری برای بهبود به وجود بیاورد.