اطلاعات در صفحه ورودی در مورد امراض روانی

اضطراب

ضطراب یک عکس العمل طبیعی در برابر اوضاع تهدید کننده است و یک نوع عملکرد بقا و زنده ماندن است. شدت اضطراب از نگرانی مبهم گرفته تا علائم شدید جسمی یا احساسات وحشت که احساس میکنید شاید بی هوش شوید، ممکن است از شخص تا شخصی دیگر متفاوت و مختلف احساس شوند. اضطراب همیشه زایل میشود، اما شاید عود کند.

اضطراب چگونه احساس میشود؟

افراد مختلف اضطراب را به شیوه های مختلف احساس میکنند و شدت آن از شخص تا شخص فرق میکند. اضطراب خفیف شاید بشکل تشویش، بی قراری یا یک احساس عدم واقعیت، مثل که در یک “حباب” بند باشید، احساس شود. اضطراب شدید بیشتر به شکل عارضهٔ جسمی احساس شده میتواند. در چنین صورت شما قسمی احساس میکنید که گویا مشکل تنفسی دارید و به تنگی قفسه سینه یا تپش قلب دچار هستید. اگر اضطراب ناگهان و بدون آنکه شما آماده باشید، حمله کند، آنرا اختلال هراس میگویند و چیزیکه در جریان اضطراب رخ میدهد بنام حملهٔ هراس یاد میشود.

زمانیکه اضطراب حمله میکند شما معمولاً فکر مکنید که “این هیچگاه زایل نخواهد شد” یا “من دیوانه خواهم شد”. زمانیکه چنین احساس میکنید، به یاد داشته باشید که هیچ یکی از این احساسات حقیقت ندارد. اضطراب همیشه بعد از چند لحظه زایل میشود و اگرچه شما شاید به این باور باشید که این خطرناک است، ولی خطرناک نیست.

چرا من مضطرب میشوم؟

اضطراب میتواند ناشی از یک فکر یا یک احساس پیدا شود که شما را میترساند یا شما را وادار به احساس در معرض تهدید قرار داشتن و یا هم ناتوان، ناکام یا بی ارزش بودن میکند. بعضی اوقات اضطراب در رابطه به خواسته های بلند، احساس شرم یا گناه به میان می آید. خود را عجیب و غریب احساس کردن و این احساس که “چیزی درست نیست” در بین افراد مبتلا به این اختلال شایع است.

بی وفایی یا خیانت یا تنها ایله شدن نیز میتواند اضطراب را سبب گردد. خطر از دست دادن چیزی که برای شما اهمیت دارد از قبیل امنیت، موقف یا عشق نیز باعث اضطراب شده میتواند.

زمانیکه مضطرب میشوم در مغز چه اتفاقی می افتد؟

اضطراب عبارت از عکس العمل هایی در سیستم عصبی مرکزی میباشد که شما آنرا کنترول کرده نمیتوانید. این عکس العمل یک نوع سیستم هشداری است که وقتی فعال میشود که مغز و سیستم عصبی در مقابل یک تهدید یا خطر واکنش نشان میدهد. خطر لازم نیست همیشه واقعی باشد. زمانیکه مغز سیگنال هایی را ارسال میکند که جان در خطر است، بدن عکس العمل نشان می دهد و این تغییرات را شما به شکل اضطراب احساس میکنید.

میزان حساسیت سیستم هشدار از فرد تا فرد دیگر فرق دارد و شاید در مراحل مختلف دورهٔ زنده گی متفاوت باشد. این خلاف معمول نیست که افراد در سنین نوجوانی و بیست سالگی بیشتر اضطراب باشند ولی وقتی که سن شان بالا میرود میزان اضطراب پایین میرود. پشت سر گذاشتن واقعات و مشکلات رنج آور نیز بالای حساسیت در برابر اضطراب تاثیر گذار میباشند.

چه کمک هایی را دریافت کرده میتوانم؟

همه تداوی ها اضطراب عبارت از آموختن روش های موثر مهار کردن اضطراب است. این روش را مواجهه میگویند و بدین معناست که شما تحمل کردن احساس اضطراب را در یک موقعیت مصؤن میآموزید. وقتی که شما در آن لحظه اضطراب خود را مهار کنید، سپس متوجه میشوید که بعد از مدتی اضطراب خودبخود زایل میشود. با تمرین نمودن میتود مواجهه میتوانیم مغز را کمک کنیم تا حساسیت سیستم هشدار را دوباره عیار کند و بدین ترتیب آسیب پذیری در مقابل اضطراب کاهش میابد.

اضطراب چقدر شایع است؟

هر کس در یک نه یک مرحله دورهٔ زنده گی خود مبتلا به اضطراب میشود البته بعضی افراد بیشتر از دیگران مصاب میشوند. اگرچه اضطراب بسیار شایع است، تعداد افراد که در این بابت آزادانه صحبت میکنند، کم است و همین دلیل است که شمار زیادی از مردم اضطراب را با احساسات همچو شرم و گناه بسته میکنند. از اینکه اضطراب همیشه در خارج قابل مشاهده نمیباشد، بسیاری از افراد بدین باور اند که آنها یگانه افرادی اند که اضطراب را متقبل شده اند که در نتیجه گفتگو در این باره برای شان خیلی مشکل میشود در حالیکه این باید برعکس باشد.

بسیاری از افراد اضطراب خویش را پنهان کرده و یا هم وانمود میکنند که دچار اضطراب نیستند. هرقدر کوشش کنید اضطراب را نادیده بگیرید، همانقدر مهار نمودن آن مشکل تر خواهد شد.

چگونه اضطراب را مهار کرده و چه کارهایی را شخصاً انجام داده میتوانم؟

فرار از حملهٔ اضطراب در سرشت ما انسان ها نهادینه شده است. کناره جویی از ناراحتی از خصایص انسانی میباشد. اما اضطراب فقط از طریق احتراز از بین رفتنی نیست، بلکه برعکس. پذیرفتن اضطراب، پذیرفتن واقعیت و فرار نکردن از آن بهترین روش مهار نمودن اضطراب به شمار میرود. اگر شما توانایی کارهای ذکر شده در فوق را داشته باشید، اضطراب به صورت عموم زود زایل میشود و در دراز مدت مهار نمودن آن آسان خواهد بود.

اینکه با کسی در مورد وضعیت تان صحبت کنید، اثرات مثبتی دارد. صحبت معمولاً اولین قدم در راستای بهبود وضعیت محسوب میشود. شما میتوانید آگاهی بیشتر در مورد اضطراب را با خواندن در بارهٔ اضطراب و روش تداوی آن کسب کنید.

فشار عصبی و اضطراب اغلب اوقات با هم ربط و تعلق داشته میباشند. اگر شما سعی کنید تا درست بخورید، بخوابید و کار های دلخواه تان را انجام دهید، به همان اندازه نیروی مقاومت در مقابل اعم استرس و اضطراب را کسب خواهید کرد. یکی از سایر نکات اساسی و مهم اینست که جرأت «نه» گفتن را داشته باشید و حدود آنچه را که واقعاً از دست تان برمی آید، تعیین کنید.

اختلال اضطراب چیست؟

وقتی که اضطراب زنده گی تانرا همه روزه تحت تاثیر قرار دهد، شاید علت آن اختلال اضطراب باشد که شما میتوانید آنرا از طریق تداوی رفع کنید. امثال اختلال اضطراب عبارتند از اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اضطراب اجتماعی و ترس های خاص.

چه هنگام باید در صدد دریافت کمک برآیم؟

اگر شما هر روز آنقدر اضطراب دارید که بالای زنده گی تان تاثیر میگذارد، پس در دریافت کمک تامل نکنید. این را یک ناکامی تلقی نکنید، کمک خواستن اکثراً جرأت میخواهد و هرچه زودتر مراجعه کنید به همان اندازه نتایج بهتر را به باور خواهد آورد. اگر در مراجعه به خدمات صحی دچار مشکل هستید، از کسی که به او اعتبار دارید در قسمت تماس با خدمات صحی کمک بگیرید. اگر کسی قابل اعتماد را که به فکر تان از شما حمایت کرده میتواند، ندارید میتوانید کاملا بدون ذکر نام با یکی از خطوط حمایت زنگ بزنید یا چیت کنید. در اینجا یک لست سازمان های که شما میتوانید با آنها ارتباط بگیرید، تهیه شده است.