Skapade svar

Visar 8 inlägg - 217 till 224 (av 224 totalt)
0
  • som svar på: Blir bara fel

Förstår inte riktigt din fråga- ”Något tips jag kan få för att få upp gnistan mellan oss igen?” Den finns ju där, men verkar vara mer en snedtändning- från din sambos sida, än något kärleksfullt och ömt. Som jag ser det, utifrån det du skriver, så uppskattar hon inte dig som en partner utan spelar nåt löjligt spel för att hon vet vart hon har dig, men du ska uppenbarligen inte veta vart du har henne för att du ska känna dig osäker på henne, och när det gäller er relation och er konstellation av familj. Du vill ge henne och hennes barn stöd och trygghet, men verkar dessvärre inte få annat än skit tillbaka. Antagligen för att du är för snäll- som vissa människor mer njuter av att trycka ner och utnyttja, än uppskatta och vara schysst mot. Inte hållbart i längden. Mitt råd är att antingen sätta ner foten, ordentligt, eller pysa iväg. Om det fortsätter i samma spår så kommer du garanterat må betydligt sämre sen än vad du gör nu. Ta en paus, stick iväg någonstans- någon aktivitet, träffa kompisar, föräldrar, syskon…..Gör något för dig själv och red ut dina tankar och känslor på distans.

Det där tycker inte jag stämmer. Alla människor har perioder, situationer och händelser i livet då man mår psykiskt dåligt. Ingen kommer undan. Ända skillnaden är väl hur vi reagerar och hanterar dessa perioder/ händelser och vilka ”verktyg” som finns till hjälp. Sen har ju studier visat att personer med hög IQ ofta kan drabbas av ångest och stress, som inte har någonting att göra med någon psykisk sjukdom, utan för att man lättare tar intryck och hjärnan är mer hyperaktiv, som gör att man lättare blir mentalt uttröttad. Om du har hittat någonting som du brinner för ska du inte låta andra påverka eller hindra dig att nå dina mål. Titta bara på Greta Thunberg, hon stod upp för sina värderingar och har väckt hela världen till liv i miljödebatten!

som svar på: Separation och Corona!

Inte gjort slut i dessa tider, men förstår din ensamhet då även personer som har etablerade boenden med sambo, familj, vänner och fritidsintressen som jobbar hemma i dessa tider kan tycka att det är en jobbig situation. Så för dig måste det vara ännu jobbigare som flyttade från familj och vänner för att arbeta och starta nytt förhållande, och nu ” bara” har ett arbete och en tom bostad på en plats du känner dig rotlös på.

Även om man kan hålla kontakten via mobil, sociala medier och så vidare så är det inte samma sak. Det finns ingen möjlighet att jobba fast du ”flyttar hem” igen, kanske under en period? Om du är osäker på att ta rätt beslut kan du då iaf få lite betänketid.

som svar på: Min sambo kritiserar mig

Om det kan bli bättre… nej, inte så länge personen själv inte förstår att den behöver hjälp för att komma tillrätta med problemen och ändra sitt beteende. Eftersom narcissism är ett personlighetsdrag och en grundläggande del i personens sätt att fungera går inte narcissism att bota, och med brist på självinsikt är motivationen ofta låg till någon förändring, vilket också kan försvåra psykologisk behandling. Om personen har någon slags självinsikt och får hjälp med strategier att hantera sitt utåtagerande sätt så kan det bli bättre. Jag vill inte skrämma dig men den som lever tillsammans med en narcissist kan själv behöva söka hjälp för att man till slut känner sig fullkomligt värdelös, för att man långsamt bryts ner och förlorar allt självförtroende. Ta stöd av vänner och din övriga familj som du litar på, du kommer behöva dom. Förstår att du inte mår så bra just nu, många frågetecken, och behöver du ventilera får du gärna skriva även här. Viktigt att du inte tappar fotfästet och modet, din dotter behöver dig som en trygg, fungerande mamma. 💞

som svar på: Min sambo kritiserar mig

Det låter som att du hamnat i ett grepp hos en person med en personlighetsstörning. Kan eventuellt vara en narcissist. Det går inte att göra en sådan person nöjd, som du skriver, gör du si är det fel, gör du så är det fel. Ett väldigt manipulativt sätt att göra motsatt part förvirrad, kan även innehålla ilskna, verbala och/ eller psykande kränkningar, för att man ska känna sig underlägsen, och veta sin ”plats”. En narcissist kan aldrig ha fel, det skulle rasera hela deras självbild, och människor runt omkring dom finns enbart för att tillfredsställa deras eget ego. Finns några olika typer av narcissism. Finns även andra personlighetsstörningar, men man måste ha en mer helhetsbild och mer bakgrund för att kunna ställa rätt diagnos. Men utifrån det du beskrivit och som jag tolkar det, kan din pojkvän ha narcissistiska drag.

som svar på: Varför mig?

Du har mycket att ta itu med känslomässigt, och en väldigt jobbig situation just nu. Att vara i en värld som kretsar runt en människa som har en svår sjukdom eller dödlig sjukdom gör att man blir väldigt off-side från verkligheten, mycket kretsar runt just denna person som är sjuk och man måste visa utåt att man är stark och ”hanterar situationen”, fast man kanske i själva verket inte alls är stark och det känns som man ska bryta ihop vilken sekund som helst. Men det är viktigt att prata om hur man känner, tankar och känslor, och det finns både präst och kuratorer man kan kontakta både inom och utom hälso- sjukvården. Vid vissa kontakter kan man även vara anonym. Att du nämner dina föräldrar får mig att tro att du är besviken på er relation och att när du nu verkligen behöver stöd så finns dom inte där för dig, och det är också en smärta. Kanske du kan vända dig till någon i hennes familj, som även dom går igenom en jobbig tid och har möjlighet att relatera till hur du känner. Och det är inget nederlag att visa att man mår dåligt, det är en styrka i sig, och den enda möjligheten att försöka få stöd för att på något vis kunna hantera situationen. Och du kommer behöva stöd, för att du är väldigt känslomässigt involverad och befinner dig i ett sammanhang som är osäkert och där man får känslan av maktlöshet som kan vara outhärdligt frustrerande. Det kan även vara så att du för tillfället behöver någon slags medicinsk hjälp, delvis för att du inte sover på nätterna.

Jag tror snarare att ni kommer hamna i en konflikt om er kommunikation handlar mycket om mat och måltider. Själv äter jag heller ingen frukost, har lång fasta mellan 20:00-12:00, men det innebär inte att jag har en ätstörning utan ett val jag gjort medvetet.
    Sen kan personen du är orolig för vara nedstämd eller deprimerad, som gör att man automatiskt inte har någon matlust, så där gäller det att vara uppmärksam för ju djupare en depression blir ju svårare är det att komma ur den.

Förstår din oro, dels för att du själv haft diverse problem och att ni inte verkar kunna kommunicera ordentligt.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att den som är vuxen har ansvar för sin egen hälsa- om det inte finns akut risk för dennes liv. Du verkar vara en omtänksam och empatisk person, säkert för att du periodvis har mått dåligt själv och vet vad det handlar om, och kanske personen du skriver om har någon ätstörning eller andra problem så vad du kan göra är att bara göra dig tillgänglig- tala om att du finns där och lyssnar om det är något som tynger personen. Eller så kanske er relation släpper lite om man inte tjatar och verkar så kontrollerande. Även om kontrollerandet är för att man verkligen bryr sig, så kanske det inte känns så för den andra personen.

Idag måste man vara stark för att kunna stå emot alla intryck som fokuserar på utseende, och du är i en sådan ålder där det är lätt att ta till sig dom budskapen som sänds ut i media, instagram med mera, ett budskap som mer eller mindre talar om för oss att den perfekta människan ska vara smal och vältränad, och det är vägen till någon slags lycka. Som dessutom inte är sant, om man tittar runt omkring så är det inte så dom flesta människorna ser ut idag…och du har rätt i ordet Kroppshets, som leder till att man jämför sig med ideal som först och främst inte är på riktigt= redigerade bilder eller bilder tagna i en vinkel för att dölja sanningen. Det man måste försöka göra är att inse att det inte är på riktigt, vi skulle alla kunna se ut som stjärnmodeller med rätt backup. Och en sak som är viktigt är att ditt tänk och hur du behandlar din kropp kan leda till sjukdom, om kroppen och hjärnan inte får det den behöver när det gäller näring, fett, proteiner och så vidare kan hjärnan förvränga verkligheten som kan innebära ätstörningar, och man kan även få allvarliga kroppsliga sjukdomar….som kan medföra att man en dag inte ens kan träna eller ens klara sig själv. Jag är utbildad undersköterska och tro mig, det jag vet idag om kropp, hälsa och sjukdomar önskar jag att jag visste för 20 år sedan….

Ett tips till dig är att skaffa dig kunskap om kropp och hälsa, och få en sund relation till mat, träning och så vidare, för så som du mår och lever nu är inte hållbart i längden, kan leda till något som du inte kan hantera till slut, och det är det inte värt. Du har så mycket kvar att uppleva, ät för att stärka kropp och knopp, och träna för att bli fysiskt stark. Träning har ingenting att göra med att bli snygg. Önskar dig all lycka!

Visar 8 inlägg - 217 till 224 (av 224 totalt)
0