Skapade svar

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 2,459 totalt)
0
  • som svar på: Skuldkänslor

<3 Åh, sånt där är så jobbigt när man känner i efterhand. Jag tänker dock att du gör så gott du kan. Du försöker bespara henne ännu mer oro och försöker hålla ihop i den mån det går. Ingen av oss är jesus på den fronten – ibland slinker saker och ting ur en på sätt man inte önskade eller hade planerat. Du kanske kan skicka lite extra kärlek till henne efter detta? Hon kommer säkert uppfatta gesten <3

som svar på: Hotfullt

Men fy vad otäckt! Antisocialt beteende av dessa personer ju. Djupt stört beteende, håller med!

En gång var jag med om att en person blåste cigarettrök rakt i ansiktet på mig. Också helt oprovocerat. Hade det varit idag hade jag fan gett killen en mördarblick och övervägt en örfil. Just då var jag dock så skör och nedbruten att jag bara gick vidare. Det ångrar jag idag. Kan ibland spola tillbaka dessa minnen i huvudet och göra annorlunda.

Jag undrar nu om såna här typer av människor känner av vilka som inte kommer säga nåt? Det händer inte mig alls i dag att jag råkar ut för sånt här längre och enda skillnaden är att jag absolut inte skulle låta det passera. Hade fan blivit vansinnig. Skällt ut personen och fått den att skämmas över sig själv, definitivt.

Kom att tänka på självförsvarskurser som kvinnor kan gå på. Minns att vi hade en lektion i skolan i det där vi fick lära oss att gå fram till en person och riktigt, riktigt bestämt skrika ”nej!!!”.  Ibland undrar jag om man inte skulle behöva öva upp den mekanismen så det kommer supernaturligt för en. Liksom ett invant beteende som man kan använda i situationer där andra är hotfulla emot en.

Skulle du har behållning av det?

Direktsändning och direktsändning. Om man föreställer sig en fotbollsmatch brukar man ju kunna se denna ”live” på tv, men också med viss tids fördröjning i direktsändning när man streamar och en tredje livesändning på exempelvis en storbildsskärm i en sportbar. Det händer ju ganska ofta under typ VM att man hör sina grannar gorma när Sverige gjort mål. Sedan kan det dröja en halv minut och så plötsligt ser man själv att det blivit mål på tv:n. Det låter ju som att det är ungefär det som hände, som den innan skriver – att det laggade?

Tyckte om det som stod i kommentarsfältet under artikeln:

Hoppet ligger i att människor agerar och kämpar för en bättre värld.
    Kolgruvor blockeras. Skogsmaskiner stoppas. Människor sätter sig på motorvägarna!
    Hopp är en aktiv handling, inget som man passivt går och håller tummarna för.
    Inget politiskt parti tar de ekologiska kriserna på allvar. Vi människor måste agera istället. 

som svar på: Jag vill orka

<3 Åh, vad tungt.

Förstår att du är helt slut efter allt slit, jäkla lång tid du har fått kämpa så, och inte fått dessa diagnoser på pappret för evigheter sedan.
    Det är också ett djupt oförstående utlåtande det som de sa om att ha ”klarat sig”.
    Förstår att du bara ville brista ut i gråt. Vilken nonchalans. Kan inte vara en person som själv mött särskilt mycket svårigheter i livet som säger en sådan sak.
    Jag menar: hur har du mått under tiden i alla dessa år? Vad är priset som du har fått betala för det?

Självklart ska du inte behöva slita på den här nivån längre.
    Det är djupt orätt.

Bra och relevanta frågor!

Kanske när det finns ett mönster som gör en liksom skogstokig?
    Att allra oftast när ens kompis svarar på något man sagt så känner man hur bröstet fylls av vrede?

Andra sorters ilska kan ju vara när man har olika åsikter/uppfattningar kring något som berör en djupt. Kan också skapa friktion men det blir inte samma typ av personangrepp då utan man talar snarare i sak. Man blir kanske upprörd över den andres värderingar eller bristande moraliska kompass, men det är fortfarande ingen konflikt som uppstått för att någon har skadat/sårat den andra, tänker jag. Man får tycka olika.

Ilska associerar jag ofta med att någon har klivit över ens gränser (värdighet) och att man blir arg för att man vill förhindra det, skydda sig själv.

Tror även detta med att ge människor fler chanser ofta bottnar i personkemi. Finns personkemi i botten osv. Vill man varandra väl. Har man givande diskussioner allra oftast. Då tror jag absolut på att ge den relationen fler möjligheter. Personkemi kan ju också vara så sällsynt att hitta. Att vilja gå bärsärkagång efter man umgåtts med någon vän tänker inte jag bottnar i ”god personkemi”.

Tänker kanske att skillnaden är att i sunda relationer kan man känna ett sting av irritation eller ilska, men i toxiska relationer blir man just helt tokig av upprördhet. Menar då att det är vad som uppstår som ett mönster. Ilska är ju också något vi alla människor känner då och då. En normal känsla att reagera med, på sin omvärld.

Vet inte vad ni säger?

som svar på: Ocd och depression.

Starkt att du inte har hörselproppar!

Ja jag upplever det som någon form av ”mildare tortyr”. Också som att man känner att det inte går att fly till en plats där det är helt tyst, det kan jag få rena vansinnesutbrotten av. Hade tidigare en granne som skapade det här. Flyttade ifrån den grannen och hör inte alls ljud i samma kaliber som då, men det är som PTSD ungefär. Triggande med ”vardagsljud”, sådant som jag tidigare inte någonsin reagerat på, eller känt varit något problem. Det är som att detta blivit ett handikapp. Knäppt är det också att så fort jag är utanför lägenheten så tål jag ljud nästan obekymrat så det är väldigt kopplat till ljust lägenheten/hemmet. Toleransnivån är extremt låg. Är det så för dig också?

Hej,

Jadå, provat lite allt möjligt med antidepressiva men det har inte gjort någon skillnad.
    Hur är det för dig gällande det?

Lyssnar mycket på ljudböcker, poddar och musik. Försöker få tag i andra känslor i kroppen. Alternativt fly verkligheten ett tag.
    Vad gör du för att få tiden att gå?

Jag tycker det här var svårt att svara på. Klurigt!
    Konstaterar samtidigt att det är en väldigt häpnadsväckande text. Den är mycket fascinerande. Komisk också. Du verkar vara en intressant och spännande person även om du inte har ett endaste litet rätt i huvudet, som du uttryckte det. Utstrålning kanske det kallas, att du har.

Jag tror något är rejält fel i vänskapsrelationer när man reagerar så starkt på sådant de gör att man vill slåss.

Har tidigare haft exakt såna känslor med människor i mitt liv som jag sedan med lite distans insett visat sig vara toxiska. Även om sådana personer har förbättringspotential kan man ju drivas till vansinne under tiden. Är det värt det, är väl frågor som man kan behöva ställa sig? <3

Man märker även när du skriver hur du blir lugnad av vissa kommentarer. Det säger också något om hur relationer och samtal kan pågå, vara och landa i en. Påverka en annorlunda. Det finns hopp i det.

För egen del har jag på senare år blivit observant på när jag blir upprörd. Tidigare påstod ju folk att man reagerade kanske på skitsaker så jag lyssnade inte riktigt på mina egna reaktioner. Idag vet jag att jag blir inte arg för ”ingenting”. Jag menar, varför skulle man bli det? Det är också magstarkt att påstå. Som att man inte kan lita på sina egna sinnen och sitt eget omdöme. De ber en i princip att sluta bry sig om sig själv. Att man inte är viktig och har något vidare värde.

Tänker även på de som säger att man är ”överkänslig” när de precis gjorde något taskigt. Att det är väl någon tvillingkategori till att ”övertänka”. Någon gör en först förvirrad och sedan menar på att man tänker/analyserar det för mycket. Det är väl lite härskarteknik-varning.

Jag hoppas du hittar en bra lösning iaf! Du verkar vara på väldigt god väg.

Man hör att du är under stor press. Både i att prestera i skolan och press från föräldrarna. Dessutom har du bra betyg. Det är dessutom extremt bra betyg med tanke på ditt mående, tidigare mobbing och livssituation. Och högstadiebetygen spelar i princip ingen roll. På allvar. Jag blir ledsen och upprörd att dina föräldrar tar så mycket kraft och energi, får dig att må sämre, än att de hjälper dig, stöttar dig och stärker dig. Så som det ska vara!

Vet den här kuratorn om att du har självmordstankar? Det låter inte som att du blir tagen på tillräckligt stort allvar och får det stöd och den hjälp som du skulle behöva, fina du.

Vårdcentralen är ofta kluriga, det är som att man måste övertyga de om vilken sorts hjälp man behöver samt även visa sig extremt desperat för att de ska skicka en remiss till psykiatrin åt en. Tycker det låter som tjänstefel att de skickade dig till socialtjänsten då det ju är en krisreaktion du förmodligen går igenom. Trauman du varit utsatt för i dessa relationer och behöver få bearbeta. Traumabehandling behövs ju då. Eller remiss till ångestmottagningen. Den är otroligt bra i Stockholm. Ligger på Södermalm. Jag skulle råda dig att söka till vårdcentralen igen.

Tipsar även om detta för barnen och er som familjen: https://www.fralsningsarmen.se/vart-sociala-arbete/for-manniskor-i-utsatthet/barn-unga-och-familj/vart-arbete-for-barn-unga-och-familjer/

Kanske maila de och fråga lite mer om det här? https://www.fralsningsarmen.se/vart-sociala-arbete/for-manniskor-i-utsatthet/utsatta-kvinnor-aldre-och-arbetsloshet/utsatta-kvinnor-far-hjalp-och-stod/

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 2,459 totalt)
0