Skapade svar

Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 2,180 totalt)
0
  • som svar på: Något ska stå här

<3 Grejen med oss ”självmordsugna” är väl just att vi kan normalisera döden som om det vore det mest naturliga i världen. Sanningen är dock att det är oåterkalleligt. Livet får man inte tillbaka och det kommer inte en ny fest man kan få gå tidigare hem ifrån i nästa vecka. Död och begraven. Dessutom gör vi livet till ett helvete för våra anhöriga. Smärtan vi känner flyttar istället in i deras kroppar.

<3 Så sorgligt. Hjärtlöst av den här personen att du introducerade henne men nu är det inte hon som ser till att du slipper sitta ensam. Vissa, som hon, förtjänar sannerligen inte vänner, tänker jag. Vad jobbigt det låter också med att skapa hierarkier och trycka ner andra. Usch, tror verkligen att vissa människor inte fungerar alls i grupper och där man ser till att alla mår bra. Låter som att det just är hon som gör den här tidigare gruppen infekterad?

Det finns ingen annan kvar i den gruppen som du kan umgås med på tu man hand?

som svar på: Självmordstankar finns

Hej,

Tänker att det här måste varit en totalt traumatisk upplevelse för dig att varit med om att rädda livet på sin egen flickvän. Så otäckt att behöva använda all sin fysiska kraft för att hon inte skulle dö framför ögonen på dig. Det låter ärligt talat horribelt och helt, helt fasansfullt och som tagit ur en skär mardröm.

Vet samtidigt av erfarenhet att när man är anhörig, i närheten av någon som mår så pass dåligt och som försökt ta livet av sig, har man sällan möjlighet att ta hand om sin egna känslor och reaktioner – det får skjutas på framtiden när det stabiliserat sig. Vet inte om du känner så också?

Blir även påmind om hur en person som mår så pass dåligt ofta tappar förmågan att förstå vad den utsätter sina närmaste för. Hon gör garanterat inte det här med flit, tror jag.

Utan det låter som att hon är djupt, djupt desperat för att slippa känna sin egen bottenlösa smärta i livet – och det outhärdliga i att hennes pappa är döende.

En tanke är att du försöker ta upp det här med henne i framtiden, hennes del i hur hon får dig att må. Tror inte hon är mottaglig alls just nu. Däremot fokus på att ge henne stöd är a och o i det här läget. Jag hade tagit upp det igen. Vågat prata om det.

Självmordsförsök kan inte normaliseras och ses som en fyllegrej. Folk gör knappast sånt på fyllan. Du fattar vad jag menar.

Stor kram

som svar på: Ett sista meddelande

<3 Det är depressionen som talar i det här läget och denne är desperat. Det är inte den friska delen i dig, fina du.

<3 Åh, känner med dig. Så tufft att våga hitta modet och tilliten när erfarenheterna säger någonting annat. En tanke är att välja ut någon av dessa kollegor som du har lite mer personkemi med och kanske också en känsla av att det skulle mottagas väl? Tänker att ge sig ut generellt och visa sitt riktiga jag på en ny arbetsplats kan vara lite för vågat i det här läget – så kanske rikta in dig på en snäll person till att börja med?

<3 Det där att så fort han får kritik eller ställs till svars och då reagerar med att bli arg och blocka kontakt, tycker jag låter problematiskt och påfrestande att vara i närheten av. En mogen person gör ju inte så. Tänker lite längre fram om det här är hans reaktionsmönster att man måste ju bli helt galen ifall man hade haft en kärleksrelation med honom och det ständigt ska blockas och ageras ut ilska – även när det är befogat.

Det låter väldigt opålitligt och stormigt att ha kontakt med honom. Tänker även på att hans ord och handlingar skiljer sig åt, så oavsett vad han har för personliga issues är det inget bra tecken. Kärlek ska ju bygga på en kontinuerlighet och mognad. Förutsägbarhet.

<3 Jaha. Anade att det kunde vara någonting sånt som låg bakom det hela. Det är ju jäv.

som svar på: Bisarr grej..

<3 Ja absolut, känner igen jättemycket nu när du säger det. Kan ångra att man inte tog tillfället i akt och beskrev så rått man bara kunde sin verklighet.

Antar litegrann att det kanske handlar om tillitsbrist om man har haft dåliga erfarenheter att bli avvisad, anklagad eller fått konstig feedback/reaktion när man öppnat sig, vilket gör att man värnar harmonin och kontakten med terapeuten, framför att säga som det är?

Kanske kan du pröva och säga något litet för att bli varm i kläderna?

<3 Min syster fick hjälp av facket som tyckte det var värre än vad hon själv påstod. Antar att en stor del också handlar om otur/tur vem man får som facklig representant? Vad är det för stolle du har fått som går på chefens linje? Låter så olikt facket och snarare något som HR är kända för. Bedrövligt hur som helst!

<3 Det kommer gå bra. Lyft fram att du är orolig och rädd och att situationen eskalerat på sistone. Du kanske också kan klippa ut delar av det du skrivit tidigare här på Mind?

Trådstartaren

<3 Ja, det är så sant. Det här är så bekant alltså när jag tänker efter. Just att bli så överöst med kärlek att det är exakt samma upplevelse som att bli läkt rakt igenom själen. Den grejen, men i kombination med avstånd. Det är mitt relationsmönster att hamna i det med män. Det här måste vara tredje gången det händer. Tolkar det som att jag fortfarande letar efter den där andra själen som ska ”heala mig”. Älska mig. Djupet av mig. För den jag är. Precis som jag alltid ville bli älskad som barn men aldrig ens var i närheten av – ljuset. Det tror jag är min drog och även mitt stora sår. När någon närmar sig det och paradiset öppnar sig. Men det är ju oftast passionen, ljusglimtar av en annan magisk värld. Det är sällan bestående.

Har haft någon dag nu där jag börjat återhämta mig. Inte pratat mer med honom. Börjat le och skratta lite igen på jobbet.

Tack för ditt stöd!

<3 Kanske du kan testa att ringa som om du ringde för en anhörig? Om det behövs lite känslomässig distans menar jag? Om man föreställer sig att du exempelvis ringde åt ett syskon eller förälder. Tänker att det ofta kan avdramatisera det hela och få en att bli väldigt informativ och saklig.

Alternativt: Skriv ner på ett papper vad du exakt ska säga och läs bara upp det. Det spelar noll roll hur du låter. Det är att du säger orden som är det väsentliga här.

Visar 12 inlägg - 61 till 72 (av 2,180 totalt)
0