Skapade svar

Visar 12 inlägg - 25 till 36 (av 2,315 totalt)
0
  • som svar på: Relationsångest

<3 Hm, tycker det låter som att du ändå reagerade där på nåt specifikt och som inte var taget ur luften? Alltså att vem som helst hade blivit svartsjuk och mått dåligt när man ser sin partner kanske omedvetet visar att den är attraherad av någon som den möter på vid ett tillfälle. Tror det är just såna grejer som alla människor dessvärre behöver uppleva i relationer. Det är förskräckligt. Där är vi alla svartsjuka och rädda – de flesta tror jag definitivt reagerar, som sagt.

Tolkar det också som att det här vändes nu direkt till din nackdel, att det började handla om dig och dina mönster? Det låter verkligen som att det den här gången inte föreföll sig riktigt så? Sedan att partnern på ett sätt såklart inte menar att han vill vara ihop med henne, men attraktion kan ju finnas ändå, det är nog också lite svårt att ”mörka det”?

Vad har man för ansvar som partner handlar väl det här om? Om man känner pyttelite attraktion till någon och den andra är med i samma rum, hur ska man bete sig då? Kanske behöver ni prata igenom det också mer än att bara totalt förneka att man kan känna sig dragen till någon? Det gör säkert du med ibland, även fast du älskar din partner? <3

Vet att vissa som märker att de är attraherade av någon direkt bara går därifrån. Det är väl en sån reaktion man önskar av sin partner? Jag fattar att du reagerade som du gjorde. Kanske är det så att din partner upplever att han behöver få mer frihet framöver, och därför gick lite över gränsen där? Han är trött på att känna sig begränsad och behöva förklara sig?

som svar på: Vill dö

<3 Förstår precis vad du menar, att det absolut inte är samma sak eller plats man står på då.

Det är hemskt också när man tycker så illa om människor och den här världen. Nedbrytande.

Vet du varför, grundorsakerna, kring att du har de här uppfattningarna och som gjort att du nuförtiden mår betydligt sämre än tidigare, som yngre – om du orkar säga? <3

som svar på: Anknytning.2
    Trådstartaren

<3 Wow, roligt att du läst boken!

Verkligen, att kunna se de trygga känns som den stora utmaningen. Kanske kan man försöka lyssna till sitt inre, blir man lugnad eller stressad i kontakten? Känner man att något saknas, behoven blir tydligare för en (den andra struntar i ens känslor), eller är det någon som är närvarande, lyhörd och vill veta mer? Tror den inre kompassen många gånger är en bra ledstjärna. Hur mår man? Är det berg-och-dal-bana eller ett stilla vatten?

Visst var det spännande när de framförde hur mycket man får på köpet av att ha en relation med de trygga? Att där man blivit uttråkad kunde man se dess enorma, enorma fördelar?

Föreställningar om hjältar i sagor och vad vi lärt om oss om kärlek och passion genom film, var också en intressant aspekt. En historia om hur undvikande möter en ängslig. Hur den undvikande saknar sitt fantom-ex etc. Det är sällan en lugn berättelse om två trygga som träffar varandra. Synd att det gestaltas som kärlek att ha ett aktivt anknytningsstil. Det är nog där många begår misstag också, tror jag. Man tror det är kärlek att känna så starkt. Kan känna igen mig i den ihopblandningen. Man fattar ju inte att det är att man är aktiverad och ur balans. Något är snarare riktigt fel, knappast rätt.

Kan oväntat nog känna igen mig i den trygga anknytningsstilen också. Har definitivt starka såna drag i mig också. Väldigt förvånad över att kunna relatera till det med.

som svar på: Relationsångest

<3 Tror på tydlig kommunikation? Alltså att i stället för att anklaga partnern så försök fokusera på att uttrycka dina känslor och behov. Exempelvis: ”jag är rädd att inte vara tillräcklig för dig”. ”Det skrämmer mig att risken finns att bli övergiven av dig”. ”Jag vet att det här inte handlar om dig, jag är ledsen att jag beter mig såhär”. Fokuset behöver vara på ditt inre, vad som sker inom dig. Inte på vad partnern gör eller har för eventuella tillkortakommanden, tror jag. Gör inga fler ”anfall”, fina du. Tre djupa andetag och lämna situationen ifall det känns övermäktigt att stå emot.

Stor kram

<3 Det är fullt förståerligt att tålamodet tryter, men du har som sagt fler alternativ kvar.

Gör inget dumt!

<3 Kan det vara ett försvar på en urballad situation? Tänker att du kanske försöker skapa någon form av kontroll? Även ställa saker tillrätta? Du gör det som den här situationen kräver av dig för att det inte ska bli ännu värre? Du är väldigt stark och modig tycker jag som går i mellan, som försöker lugna ner din pappa. En mesig person hade nog bara vänt kinden till.

Tänker också (har nog nämnt det tidigare) att du lever och tvingas förhålla dig till två män som inte alls tar ansvar över sina egna liv eller sina egna problem? De verkar ärligt talat hopplösa. Det är ju också jävligt svagt och mesigt av dem att inte söka hjälp. Det är du och din mamma som är offren i detta <3

<3 Oj, så extremt smärtsamt att din pappa begick självmord. Förstår att det måste varit en chock bortom denna värld, fina du. Vilken mardröm också att du hittade din mamma som också försökte begå självmord. Låter väldigt otryggt hur du levt senaste åren. Du har verkligen varit med om fasansfulla händelser i ditt liv. Så ledsen för det!

Man kan få så att man stänger av känslor ifall man har fått PTSD (låter inte otroligt att du har det efter allt?). Det är ett tydligt symptom, vad jag förstått. Känner lite folk som har kunnat sitta i terapi och prata om sina trauman som om de pratade och återberättade en tur till affären. Genom EMDR (ögonrörelser) exempelvis kan man läka och börja känna igen. Det finns en sida som heter emdr.se som är bra och där kan man också hitta privata terapeuter ifall man vill det.

Stor kram!

Avslöja dessa åkerier och personer som utför dessa saker emot kvinnor?

Ja, varför inte? Om det är cancelkulturen som hjälper oss att kvinnor ska slippa utsättas för sexuella trakasserier och bli traumatiserade för livet, är jag för det alternativet. Annars kan man väl också tänka sig att ni kontaktar de här två männens närstående på facebook och berättar vad de sysslar med. Det lär nog väcka skam så det räcker och blir över. Det är märkligt att vissa personer fortfarande tror att de inte kommer bli avslöjade. Paulo Roberto exempelvis som menade på att det var första och enda gången han hade köpt sex. Otur då när man åker fast.

som svar på: Knark.

<3 Ja, absolut att det kan finnas ett tydligt samband mellan PTSD-behandlingen och viljan att ta någon substans eftersom det väcker så mycket. Tänker lite också på det här med att tillhöra en grupp, hur ett sammanhang också kan spela in. Du kanske har brist på alternativ och därför också fortsätter träffa dessa – eftersom det ger nåt? Om du inte skulle festa, vad önskar du att fylla den lediga tiden med i stället?

Synd att du skrivit så lite och mest läst här. Visst är det så att andras historier, egna erfarenheter och råd kan berika andra!

<3 Låter som ett optimalt test att se ifall partnern är att lita på eller inte? Menar att vissa personer, gärna sina partners eller andra nära relationer, kan jag iaf önska gärna utsätts för något ”eldprov” så man kan avgöra var man har dem? Tillfället kan göra tjuven.. eller så inte. Visst vill man veta hur det är.. Har en kompis som jag pratat med om detta ämne ibland när relationer dras till sin spets – hur otroligt informativt och lärorikt det kan vara att det sker. Alltså sådant som först kan upplevas skrämmande kan sedan visa sig vara det bästa som hänt relationen. Är den att lita på? Är vi ärliga emot varandra? Hur nära är vi? Det är svaren man tillslut möter förr eller senare. Jag tycker förövrigt det låter lite sinnessjukt ifall man har en partner som är otrogen och under en tid påstår att den arbetar. Det är ju om något stora varningsflagg och ingen man vill ha i sitt liv. Jag hoppas den här personen visar sig vara vettig och normal.

som svar på: Relationsångest

<3 Tufft!

Du frågar oss varför det är på det här sättet att du har relationsångest? En teori kan vara att det handlar om en ängslig anknytning.

<3 Jag tror att det är så att dessa varma, kärleksfulla och stöttande finns överallt omkring oss. Det gäller bara att kunna se vilka som verkligen besitter dessa egenskaper, så man slipper gå på fler nitlotter? Kanske att man i början av en relation kan kolla av ifall motparten själv bokar in nästa träff? Undersöka hur pass motiverad den andra faktiskt är efter det att du tagit det första initiativet?

Har läst att det är precis i början av en relation som man sätter ribban för gränser och hur man vill bli behandlad. Man ska alltså vara som petigast precis i början. Alltså extremt tydlig med vilka beteenden som är okej för en och inte. Tänker att du kan vara petnoga med att den andra är engagerad och själv bidrar till relationen, annars får det vara? Det är hädanefter en dealbreaker för dig när den andra inte tar egna initiativ?

Visar 12 inlägg - 25 till 36 (av 2,315 totalt)
0