Skapade svar

Visar 12 inlägg - 13 till 24 (av 1,867 totalt)
0
  • Red Kylade, vad är det som får dig att tro att vi skulle bry oss om just dina personliga åsikter?

<3 Googla efter privatiserande terapeuter, ring upp någon av dem som du hittar på vinst eller förlust. Hör efter ifall du och din partner kan bekosta ett sånt typ av försök – upprepande telefonsamtal. Alltså där den proffesionella personen tar på sig uppgiften att ringa upp honom och tala om situationens allvar. Inte minst antar jag att barnen i det här måste fara rejält illa av att ha en pappa som beter sig så obehagligt emot deras mamma. Om det är någon som riskerar vårdnaden big time så lär det vara han. Har inte hört talas om att det kan gå till så att psykologer eller psykiatriker ringer upp men sålänge man betalar och det är konstruktivt – varför inte? Nästa steg ifall han går med på att få hjälp är öppna psykiatriska akutmottagningar. Låter alarmerande att han hotar om självmord.

Hej! Oj, i mina öron låter det här jätteallvarligt och mer som ett polisiärt ärende? Visst är vi många på det här forumet som lider av psykisk ohälsa och som går i terapi för det, men färre av oss gör så pass sjuka grejer som den här fd. partnern, tänker jag. Generellt kan man kanske tänka sig i ett första led att kontakta socialjouren på sin ort för att rådfråga kring detta?

Ifall ni bor i Stockholm bifogar jag detta:

https://vardgivarguiden.se/globalassets/administration/patientadministration/patientnara-rutiner/omhandertagande-av-avliden/bilaga-11_kontaktuppgifter-socialjourer.pdf?IsPdf=true

som svar på: En ny situation
    Trådstartaren

Tack för svaret! <3 Intressant teori att vi går ihop och upplever mer gemenskap – blir mer altruistiska. Det är en vacker tanke och jag hoppas så mycket att du har rätt!

Som jag förstått det skiljer det sig hur vi hanterar obehagliga känslor meller situationer och människor. Maria Ojala är en psykolog som gjort mycket forskning på vad som kallas copingstilar. Hon menar att det finns de som tar till den mer förnekande och undvikande copingen, men också de som försöker problemlösa eller skapa mening som ett sätt att hantera känslan. Vad det beror på att vi copar olika tror hon handlar om inlärning genom livet.

Just meningsfokuserad coping verkar vara fruktsam för att skapa en känsla av hopp och tro på att det går att göra saker för att hantera situationen. Så detta är viktigt att kommunicera till personen som verkar ha stuckit huvudet i sanden – alltså de som inte tror på att engagera sig i samhällsutmaningarna eller inte ställer om sitt liv för att minska sina utsläpp.

Nu när effekterna blir allt mer påtagliga så kommer åtminstone den initiala responsen förmodligen vara att se om sitt eget hus, är jag rädd. Främlingsfientlighet och nationalism ökar nog, samma med populistisk högerpolitik. Jag är ganska övertygad om att vi kommer få se en samhällskollaps innan vi får chansen att bygga nåt nytt och bättre. Det skrämmer mig.

Detta är helt fasansfullt och djupt chockartat, traumatiskt att ta in att det hänt på riktigt 2022. Förstår verkligen att det här skakat om dig i grunden, inte minst när du just är i en fas där du kände tillit.

Är det inte exakt det som den här gärningsmannen vill åstadkomma också – att man allra helst och gärna skräms till tystnad och isolering istället för motsatsen? Jag försöker tänka att det här är en mycket sjuk människa som har dessa uppfattningar och som gjort detta.

Ju fler som denne försöker tysta och skrämma desto viktigare är det att synas och stå emot! <3 Jag ska flagga för pride och regnbågar nu mer än någonsin!

som svar på: Svår relation med mamma

Så svårt! <3 Tänker också mycket på ditt liv, att du ska få uppleva ett rikt liv med allt vad det innebär. Förstår att hon i åratal skapat den dynamiken att du känner ett enormt ansvar för henne men sanningen är att alla vuxna människor ansvarar för sig själva. I annat fall får man söka hjälp hos sjukvården eller med boendestöd. Jag tycker du ska överväga att säga upp bekantskapen med henne. Ditt liv passerar bara, fina du. Tiden går. Risken är stor att du blir extremt bitter vid en senare tillfälle i livet. Att man kastat pärlor åt svin. Jag har ingen relation med min mamma och äntligen slipper jag utfall och andra anklagelser som bara handlar om henne själv. Hon är så sjuk.

Kram

som svar på: Hatad och vuxenmobbad

Åh, hoppas verkligen det! <3 De borde också gripit honom för misshandel. Starkt av dig att du orkade ringa polisen och även att du dokumenterat med bilder, jättebra! Jag förstår att du mår fruktansvärt dåligt av allt det här. Önskar med hela mitt hjärta att du får det lugnt nu en tid framöver!

som svar på: Jag är konstig

Tycker det är ett fascinerande beteende att folk kan bli så arga ifall man tycker annorlunda. Borde det inte vara så att vi uppmuntrar varandra till en allmänt mer ”free spirit”? Vi behöver också människor som tänker utanför boxen och inte är precis som alla andra – för att vi ska utvecklas som art. Min upplevelse är att en del folk kan bli stressade när man uppvisar tecken på självständighet och öppenhet. Man ses som ett hot? Tänker även lite på författaren Lena Andersson som jag förstått är vän med människor som är väldigt olik henne själv (bakgrund då kanske framförallt, men även som personligheter). Det tyder på öppenhet och hjärtlighet för mänskligheten, känner jag. Att klara av att visa nyfikenhet för det som man själv inte är. De allra flesta verkar vilja hitta kopior av sig själva (skapa homogena grupper), det tycker jag verkar så tråkigt, förutsägbart och icke-utvecklande. Jag är för mångfald och tror inte folk blir så uberkänsliga då för någon avvikelse eller annorlunda åsikter – och som leder till mobbing. Högre i tak och ett inkluderande beteende håller jag som ideal.

<3 Är det inte ofta så att kriminella har just några former av diagnoser? Har för mig att studier visar just hur de allra flesta som hamnar i exempelvis fängelse i grund och botten lider av psykisk ohälsa. Kanske kan det också vara så att en del ofta självmedicinerar när man känner sig annorlunda majoriteten pga. en diagnos i botten?

Har du någon aning om hur din kille varit som barn? Kan du fråga hans föräldrar om det? Där tror jag man ofta kan få många ledtrådar till hur någon fungerar, alltså där man inte är påverkad av substanser eller på andra sätt kanske inte hunnit lära sig att dölja sidor som kan vara avvikande?

Finns något som heter stimmande, som du kanske känner till? https://www.specialnest.se/liv-hem/stimmande-ett-satt-att-bearbeta-kanslor

som svar på: Hatad och vuxenmobbad

<3 Oj, hjälp, blir chockad att läsa, kära du. Vilken fasansfull grymhet och brutal utsatthet du tvingas genomlida! Blir så ledsen och orolig. Bengt är verkligen ondskan personifierad – får rysningar. Ord kan inte förklara vilken orättvisa jag tycker det här är. Polisen får inte vända ryggen när man behöver de som mest. De får inte det.

Tusen kramar till dig!

som svar på: Ångest kriser skuld

<3 Jag håller med dig. Tänker angående klimatflyktingar som flyr till norr att det är djupt märkligt också att Sverigedemokraterna inte ens verkar tro på klimatkrisen eftersom de brukar vara väldigt engagerade i alla möjliga former för att stoppa eventuella klimatflyktingar.

Känns som om jag gått in i rollen som någon form av ”influencer” på det här forumet som tipsar och länkar till allt möjligt, men podcasten ”Klimatgap” som finns på Spotify är fantastisk! Rekommenderar för den som är intresserad i ämnet.

5. Varför ska jag behöva ta ansvar?
    Season 1, Ep. 5
    Hur stor mening är det egentligen att jag som ensam individ anstränger mig för att leva klimatsmart? Vem bär egentligen det största ansvaret; individen eller systemet? Och apropå det där systemet; vilka är det?

Maria Wolrath-Söderberg och Isak Jarnehäll diskuterar hur man sprida sina gröna gärningar och förändra strukturer och system.

https://shows.acast.com/klimatgap/episodes/klimatgap-20-07-03

som svar på: Hur är ni ensamma?

<3 Jag har laddat ner appen ”go friendly” där man kan anmäla sig till aktiviteter tillsammans med andra som också vill få nya kompisar. Man får skriva en presentation där, lägga upp en bild på sig själv och så är det fritt fram att antingen själv skapa aktiviteter eller hänga på andra. Just nu under sommaren är det en del konsertbesök, picknick i parker, gå ut på någon bar och dricka drinkar eller hemmakvällar med film och popcorn. Kan även finnas förslag på att åka utomlands ihop med mera. Har ingen aning om hur folk har upplevt dessa träffar för har inte gått på någon men jag bara känner en lättnad att man kanske kan ge det ett försök vid något tillfälle. Det är hoppfullt att möjligheten finns att träffa nya människor på genom det stället. Så tips är att signa upp sig där alldeles gratis!

I övrigt fungerar jag ganska mycket som du att jag inte heller vill ”tränga mig på” och frågar inte personer i min närhet vad de skulle göra t ex på midsommar, eller allmänt i hopp om att bli inbjuden. Utan ligger också ständigt lågt. Inväntar förslag och att någon ska höra av sig generellt. Jag har dock några kompisar men känner mig inte så trygg i det, det är för ”tunt” och fyller i det sociala behovet som jag egentligen har. Kände igen mig i det du skrev om att titta mycket på filmer och serier och att sociala medier kan göra att man mår betydligt sämre i sin ensamhet. Jag lysssnar på podcast som sällskap allra oftast. Eller Svtplay. Sport. Ljudböcker.

Visar 12 inlägg - 13 till 24 (av 1,867 totalt)
0