Skapade svar

Visar 12 inlägg - 2,281 till 2,292 (av 2,441 totalt)
0
  • som svar på: Till alla oavsett

Vet dock inte alls vilka verktyg jag behöver själv, har viss insikt men ändå inte, vilsen och har svårt att veta vem jag egentligen är…har tex nästan inga minnen från min barndom och har bara lagt locket på när det gäller det mesta🙈

Kanske du skulle pröva EMDR? Hypnos så man kan nå barndomsminnen? Eller är du intresserad, eller vad man ska säga, att kolla på barndom osv, eller är det problem här och nu och senaste åren som du behöver hjälp med framförallt? ❤️

Min resa är inte så himla spännande att lyssna på ärligt talat. Haha.

som svar på: Till alla oavsett

Tack för de fina orden❤️De värmer eftersom jag känner mig allt annat än levande och färgstark just nu.

❤️

förstår att det varit tufft att bearbeta trauma, är inte så insatt i olika metoder men antar att det även där handlar om att hitta rätt…både gäller metod och behandlare.

Verkligen! Det har varit framförallt att prata om det som hänt som har fungerat bäst. Det sker då en integrering, att förstå vad man har varit med om.

När det gäller verktyg, har du själv Ngn tanke om vilka verktyg du skulle behöva/ vilja ha?

Behöver en terapikontakt dit jag får komma varje vecka och känna trygghet till den personen och till den behandlingen. Lider av ganska svår generaliserat ångestsyndrom och behöver verktyg till att kunna hantera det bättre. Har tidigare gått i KBT och minns hur jag plötsligt började sova djupare och bättre om nätterna efter varje terapitimme där. Som att hela systemet äntligen började lugna ner sig.

Egentligen är det nog att tidigare har jag behövt kolla på min historia och nu har det börjat handla om konsekvenserna av min historia.

Vet du vad du skulle behöva för verktyg för att må bättre?

Hoppas alla har en fin dag! ❤️

Tack vad snällt!! 🙂 Du verkar vara en fantastisk person tycker jag, av det lilla jag sett! Levande och färgstark.

Ja, jag har hållit mig flytande på egen hand i lite över två år. Kommer behöva börja om från början igen för allt är avslutat. Egentligen har jag fokuserat massor på bearbetning av trauman och har kanske läkt klart i det. Men så har jag psykisk ohälsa som liksom inte vill ge vika hehe. Den behöver jag få nya verktyg i.

Det kan verkligen vara svårt att ta emot hjälp från ens närmaste. Förstår att de är mer komplicerat än så <3

Jag har inte direkt någon just nu. Planerar söka hjälp i januari för min ångestproblematik och depression. Lovat mig själv i nyårslöfte att jag ska våga dejta eller inleda en kärleksrelation 2021.

Du då?

Teal Cutedi,

Vad intressant att lära sig utstå känslan i 15-20 minuter. Stort tack för tipset!

Påminner om vad jag hörde på en kurs för flygrädda där utbildaren informerade om att hjärnan orkar ha brutalt hög ångest i 20-30 minuter (kommer inte ihåg exakta tiden) och sedan börjar det trappas ner pga. utmattning. Det här var alltså något man skulle komma ihåg när man satt där i planet och kände paniken stiga. Att det handlade om att härda ut och sedan skulle det lugna sig igen.

Självklart!

Känner igen mig mycket i det du skriver också. Har själv setts som charmig och liksom en kul person att umgås med. Sedan när jag mått dåligt eller bara visar de sidorna så brukar inte folk generellt vara så himla roade. De vill ju ha kul! När relationer tagit slut av olika anledningar har majoriteten av de sagt efteråt att de haft det otroligt roligt när vi umgåtts, minnen för livet, och att de är väldigt tacksamma för det. Har inte varit några hard feelings. Jag har blivit smickrad men ändå känt mig framförallt besviken på att inte hela mig fick plats i relationen. Att det inte fick vara djupare än att jag skulle vara som en liten underhållare, typ. Plus att jag tyckte jag varit tolerant mot deras ”mörker” och ställde upp. Precis så som du också gjorde!

Hur går tankarna idag förresten? Känns det som att du känslomässigt tänker mycket på det här eller tror du att du ganska snart kommer kunna gå vidare? Hitta andra personer där hela du får finnas?

Kram!

Blue Bidoga,

Ledsen att läsa att du har en svacka nu! Är det något speciellt som hänt – om du vill säga?

Kram!

Pink Tuhotu,

Hörde någon säga någonstans att ångest kan vara känslor som inte kommit upp till ytan. Att det just är den där diffusa känslan av obehag och som man inte riktigt kan sätta ord på som är själva definitionen av  ångest. T ex att man kan få ångest över missförstånd i kommunikationer för det väcker känslor som man inte riktigt förstår vad de kommer ifrån mm. Efter jag hörde det så har jag blivit mycket mer on spot/bestämd på att försöka sätta fingret på vad ångesten kan handla om. Vad det är som skapar såna obehagskänslor. När jag har lyckats identifiera att det är t ex oro över det här och det här så brukar ångesten minska eftersom jag upplever mig har större kontroll på situationen. Tycker ångest handlar så mycket om kontrollförlust på något vis. Känner du igen dig något i det?

Åh, jag förstår verkligen det! Så sårande. Förstår att du är besviken. Det är verkligen inte som att de lever efter devisen att man ska vara mot andra som man själv vill bli behandlad. Så himla orättvist! Och du som varit så schysst mot dem och ställt upp! Tycker det är extra allvarligt också att du hade fått en sån himla fin erfarenhet som yngre att bli hjälpt, att de funnits där för dig och sedan nu att de river ner den känslan igen. Jag hoppas verkligen med hela mitt hjärta att du kan se att den här bristen ligger hos just de här specifika personerna, att det säger allt om dem – men det betyder inte att ingen i hela världen bryr sig om dig. Vill verkligen att du ska få upprättelse och vara runt människor som mer än gärna vill finnas där och som värnar om att du mår bra! Som just när du behöver dem är extra närvarande och stöttande. Du om någon förtjänar det!

Värme!

Hej fina du,

Fråga efter traumaterapi. Alltså att läka och bearbeta trauman.

Förmodligen har du PTSD efter det du varit med om. Och det är säkert därför du inte klarar av varken fysisk beröring eller tillit. Många har även dissociativa problem pga. sin traumatiska uppväxt.

Rekommenderar varmt att du köper hem den här boken för att få klarhet i vad du varit med om hur du kan läka: PTSD : en handbok för Dig som drabbats av psykisk traumatisering som barn eller vuxen

https://www.adlibris.com/se/bok/ptsd-en-handbok-for-dig-som-drabbats-av-psykisk-traumatisering-som-barn-eller-vuxen-9789198020700

Kram

Purple Myhoby,

Tänker på dig. Psykologer och jourer får verkligen inte vara oåtkommliga när man mår så himla dåligt och behöver de som allra mest. Ledsen att det är så!!! Blir orolig för dig och vill att du ska må bättre. Finns det något jag möjligtvis kan göra?

Pink Tuhotu,

Stor kram till dig! Förstår att du också har det extremt plågsamt och svårt just nu. Önskar jag kunde lyfta bort bördan så du fick andrum och återhämtning för en stund. Ställer dig lite samma fråga: Kan jag göra något så du mår lite bättre?

Tänker på er båda. Ni är viktiga och värdefulla <3

Åh detsamma Teal Cutedi!!! 💜 Uppskattar dina inlägg rejält! Alltid givande att läsa. Tack för tiden du lägger ner här på Mind.

Varmt välkomna alla nya i tråden som sagt. Hoppas ni också kommer trivas här 🙂

Nu är det ju mitt i natten så frågar då om ni sovit gott? (För antar ni läser det här om några timmar först :))

som svar på: Slagen utan ett förlåt

Hur går det för dig? <3

Visar 12 inlägg - 2,281 till 2,292 (av 2,441 totalt)
0