Red Simyna
Skapade svar
-
Hej! Ja för mig blev sömnen mycket bättre efter jag började med bettskena. Hade stora problem med att gapa normalt och spände mig väldigt så bettskenan började ”lasta av” käken på speciellt nätterna. Hade önskat jag började med bettskena tidigare än vad jag gjorde. Det är säkert individuellt och sedan också superviktigt brukar min tandläkare säga att den sitter perfekt. Min förra var helt fantastisk men den försvann tyvärr när jag var på resa och mitt bagage gick upp i intet. Den jag har nu är okej men inte alls så som den förra. Så kanske Blue Bidoga kan det spela in att hitta den rätta för att det ska ge optimal effekt?
Teal Cutedi: Skulle vilja resa till t ex Grand Canyon. Också att dyka i något tropiskt hav med delfiner, fiskar, barriärrevet hade varit magiskt! Få nya sinnesintryck för att stimulera hjärnan med upplevelser suktar jag efter. Du då?
Känner igen, Blue Bidoga. För mig började det försvinna när jag införskaffade en bettskena. När det släppte på nätterna så började de försvinna även på dagtid. Kan det vara något tror du?
Kram
Känner absolut igen. Under tvåan på gymnasiet var det nära att jag knappt orkade genomföra allt. Totalt överbelastad med andras problem. Märkligt nog kom även mina (precis som dina låter det som) längst ner på prioriteringslistan. En vacker dag sa en kompis som förövrigt mådde bra och var stabil att hon tyckte jag blev utnyttjad och att hon var lite chockad över det. Det blev vändpunkten för mig. Efter det började jag umgås mer med personer som såg till att även se och lyfta mig.
En tanke är att du skriver en lista på saker du på riktig måste göra för dig själv i ditt liv? Och försök prioritera det när du vaknar. Sedan får de andra komma. Alla har ju också ett eget ansvar över sitt eget liv och mående. Är man under 18 ska det ju finnas vuxna också.
Teal Cutedi: Jag förstår. Det krävs nog nyfikenhet och öppensinne att ta in en annan persons livsstil och karaktär? Kanske är många fast i en subkultur (inklusive mig själv) där man är van vid en viss jargong, tonfall, intellekt, livsåskådning mm och då ser lite främmande på annat? Risken är ju att ju äldre man blir desto mer snäv kan man bli. Gäller att våga utmana sig själv, sina sanningar osv för att fortsätta utvecklas. Tror det kan vara väldigt viktigt att prata med mycket människor generellt för att ta in andra och präglas av det. Läste häromdagen att man kan få högre iq av det också 🙂 Hjärnan tvingas jobba!
Blir förstås nyfiken på din livsstil när du säger så där också haha!
Varmt välkommen Pink Jasyfi! Bara att skriva här 🙂 Ös på!
Vad synd att det är så med henne. Har också haft ett par stycken såna kompisar som det inte går att prata med när man närmare sig något litet kritiskt. Antar att det krävs en viss mognad att våga blicka inåt och utveckla en ökad självinsikt? Vet inte hur gammal den här tjejen är men kanske det kan bli bättre med tiden? Att hon växer in att våga samspela med andra genom att få lite feedback? Själv är jag ganska tacksam för all kritik/återkoppling jag fått genom livet. Fick ingen uppfostran med mig hemifrån riktigt och där andra har behövt säga till mig ganska ordentligt för att jag ska ha vaknat till och börjat inse vad jag borde göra annorlunda. Litegrann som att det krävs en hel by för att uppfostra ett barn.
Låter som att just personer som inte kan ta kritik i relationer är just såna du bör undvika framöver?
Värme
Låter väldigt klokt att vara mentalt förberedd och också ha en plan redo för hur man ska agera i det. Har bara lite ytligt tänkt att det vore rimligt att vara beredd men har sedan slagit ifrån mig tanken och känt att det kommer nog inte hända igen. Att det varit några olyckliga omständigheter bara och om jag skärper till mig så händer det inte igen – lär av mina misstag, typ. Men nu när du säger det och när jag får läsa om hur du gör så känns ju det väldigt bra faktiskt! Fick jag något att fundera på. Tack för det <3
Har en kompis som är lika illa däran som jag när det gäller att vara traumatiserad så jag frågade honom vad han trodde det kunde bero på att han (och även jag) blivit så utsatta i t ex grupper och han svarade då att det kanske bara krävdes att vara annorlunda. Att sticka ut på något sätt.
Tänker lite på dig då också, Teal Cutedi, om du är snyggare än liksom genomsnittet så kan det bli svårt för en grupp att hantera det? (tänker högt alltså)
Starkt också att du inte tagit åt dig och reagerat när det kommer påtryckningar om att vilja skapa reaktioner hos dig. Huu.
Blue Bidoga, fina du, häng gärna på och säg vad du tycker ifall du vill <3 Kram!
Yellow Horaka <3
Förstår, kanske krävs det en viss tillit till personen i fråga om man ska våga uttrycka sina genuina känslor? Litar man på att personen kan hantera det utan att den blir sårad eller reagerar på andra sätt som kan skapa obehagliga reaktioner mellan varandra så är nog oddsen högre att faktiskt göra det?
Låter lite som att det skapar en närmare kontakt med henne och att du tar ned din guard i och med det, det känns bra för en stund, men sedan ångrar du dig när du blir påmind om grejerna du stör dig på? Att det blir lite ambivalent på så vis? Kanske hör det ihop med din mamma som du stundom kunde lita på men som också hade en del tvivelaktiga grejer i sin personlighet som t ex raseriutbrott? Att vilja vara nära någon men sedan känna att det vill man visst inte alls pga. olika anledningar?
Förstår att det inte är lätt och att det kanske finns en rädsla att det blir någon form av personangrepp ifall du tar upp det med henne? Jag har precis likadant dilemma själv att jag inte klarar av att ta upp sådant som skaver i relation till andra. Det jag försöker öva på är att peka på beteenden. T ex framföra: När du gör sådär (exempelvis skrattar vid fel tillfällen) så landar det såhär hos mig.
Men jag är helt med dig på att detta är allt annat än enkelt! Jag har inte gjort mycket framsteg på det här området kan jag säga. All heder till dig som försöker få bukt på detta.
Tack fina du <3 Hoppas din dag med varit bra!
Håller verkligen med om att ålder och tidigare erfarenheter kan hjälpa till att tolka situationer och möten. Den här gången handlade det också om att min kropp reagerade med freezetillstånd så har en del hjälp av kroppsminnen. Om jag lyssnar in vad som händer där så brukar det vara något som stämmer överens med verkligheten, läskigt nog. Också att jag fick som en signal av den här chefsgruppen att det påminde om tidigare personer jag mött så jag förstod nog innerst inne vad detta kunde leva till. Känselspröt är fantastiskt på så sätt! Hade du på känn att kvinnorna på jobbet skulle kunna bli ett problem innan det också inträffade?
Kan tänka mig att du fått ut massor av personkännedom efter de erfarenheterna verkligen. Fint att du kan se det på det sättet! Hoppas även de kvinnorna lärt sig något också.
Ja verkligen! Kommer skaffa mig ett mer vettigt jobb och börja jobba heltid som vanligt osv. Förmodligen tacksammare än någonsin.
Hoppas du får en fin morgondag <3
Kan det vara så att du lärde dig i uppväxten att bita ihop och ”bli starkare” av motgångar snarare än att det tillåtes att få stanna upp och ta hand om det inre? Att det är därför du ser så glad ut samtidigt som du har jordens smärta inom dig?
Kanske har du blivit utmattad – det är därför du inte är utvilad när du vaknar- och har nu sämre immunförsvar och blir då sjuk också? Att det är kroppens sätt att säga ifrån… Tror att när man har som inre spänningar kan det sätta sig i kroppen i form av värk?
Tror du har svaret själv: Du säger till psykologer och andra att du är trött. Tecken på utmattning är också att vara lättirriterad. Säkert är det därför du också tycker det blir för jobbigt med barnen när det blir för tjatigt? Inte jätteenkelt heller att känna sig lycklig och glad om man är helt slut som människa?